Zijn huizen in Nederland zo onbetaalbaar dat mensen gewoon in een camper gaan wonen? Daar lijkt het wel op. Want volgens branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) is vorige maand de 200.000e camper van Nederland op kenteken gezet. Daarmee is het aantal campers in acht jaar verdubbeld. De timing hiervan is bijzonder, want camperbezit gaat namelijk duurder worden.

We gaan er eventjes vanuit dat mensen geen camper kopen voor één jaar. Dat zou ook dom zijn, want het zou zomaar kunnen dat in 2026 lastiger te verkopen zijn. Momenteel geldt voor campers een kwarttarief, maar dit gaat naar een halftarief in 2026. Eigenaren gaan dus twee keer zoveel wegenbelasting betalen over iets meer dan een jaartje.

Maakt dubbele wegenbelasting niet uit?

Waar je vroeger misschien naar de camping ging omdat vliegen te duur was voor het hele gezin, is het nu misschien de goedkopere optie. Campingplaatsen zijn duur en de brandstofkosten voor een leuke rit ook. Een all-inclusiefje is al snel goedkoper, waarschijnlijk. De verdubbeling van de wegenbelasting lijkt de gemiddelde kampeerder niet te ontmoedigen. Niet zo gek, gezien een Volkswagen California tegenwoordig minimaal 76.690 euro kost.

Verder zijn er niet veel redenen om nú snel een camper te kopen. De meeste campers vallen in de categorie M1 en mogen gewoon de zero-emissiezones in. Bedrijfsauto’s die omgebouwd zijn tot camper die pas na 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, die mogen niet naar binnen. Voor die kopers is het handig om wel dit jaar nog een camper op kenteken te zetten. Voor het BPM-verschil van 200 euro op campers, hoef je het ook niet te doen.

In corona piekte de verkoop

KCI meldt dat in 2021 het absolute verkooprecord werd gevestigd met 3.000 campers in één jaar. De afgelopen twee jaren werden telkens ruim 2.200 nieuwe exemplaren op kenteken gezet. Aan het einde van 2024 zal de verkoopteller op ongeveer 2.500 nieuwe campers staan, waarmee dit het op één na beste jaar ooit is voor campers.

Het totale aantal caravans in Nederland bedroeg op 1 december 422.903. Dat zijn er 700 meer dan het jaar ervoor. De KCI merkt op: ‘De jarenlange, geleidelijke daling in het aantal caravans – veelal ten gunste van de groei in campers – is nu echt ten einde gekomen.’ De sleurhut is dus nog net even wat populairder dan de camper.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)