Abarth 695 Biposto is gestoord

Net als je denkt dat Fiat/Abarth nu wel eens klaar zal zijn met uitzinnige terriërversies van de 500 – we hadden immers al de Competizione, Tributo Ferrari, Edizione Maserati en zo nog een zwik vlotterikjes – geven ze je de overtreffende trap voor je nietsvermoedende achterste. Dit is de Abarth 695 Biposto. Dat laatste betekent 'tweezitter'. Waarom een tweezitter? Omdat de dikke titanium rollbar en de vierpuntsgordels er anders niet in pasten.

Bij Abarth noemen ze het hun snelste straatlegale auto ooit, en dat neem je onmiddellijk van ze aan wanneer je de specificaties ziet: de Biposto pulkt uit z'n kleine 1.4 T-Jet viercilinder een vermogen van 190 pk, terwijl hij slechts 997 kilo weegt. Een snelle rekensom leert dat dit neerkomt op een verhouding van 5,2 kilo per pk, en dat vertaalt zich weer in prestaties die door helemaal niemand kinderachtig genoemd zullen worden: 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u en een top van 230 km/u.

De 695 Biposto blijft indruk maken als je verder kijkt dan de cijfertjes: zo heeft hij een intercooler, instelbare schokdempers, een Akrapovic sportuitlaat (met klepjes die open kunnen), Sabelt-kuipstoelen, flinke Brembo-remmen en extra lichte 18-inch velgen van OZ. Z'n ramen kunnen niet open; in plaats daarvan zijn er schuifpaneeltjes van polycarbonaat, zoals in een raceauto. Er is geen airco of radio, maar wel koolstofvezel accentjes, een professionele datalogger en een heuse dogbox: een handbak die zich laat schakelen zonder gebruik van de koppeling, voor de echt snelle jongens en meisjes.

Mal speledingetje of serieus racemonster op schaal? Toch maar het laatste, denken we, en daar worden we best wel blij van.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken