Je kon er op wachten: als Fiat met iets komt dat zo leuk is als de 124 Spider, is pret-afdeling Abarth er natuurlijk als de kippen bij om de feestvreugde nog iets verder te verhogen. En dit is 'm dan: de Abarth 124 Spider!

En ze hebben hun best gedaan. De 1.4 MultiAir turbomotor levert nu 170 pk, 30 pk meer dan een gewone Fiat 124 Spider en ook 10 pk meer dan Mazda's GT-M-versie van de MX-5. Hij holt daarmee in 6,8 seconden naar 100 km/u, wat een halve seconde vlotter is dan die GT-M. Z'n top bedraagt 230 km/u, wat 16 km/u sneller dan z'n Japanse broertje.

Om al dat spul fatsoenlijk op de weg te krijgen is een limited slip-differentieel standaard. Daarnaast krijgt de Abarth steviger dempers van racemerk Bilstein, een speciale Brembo-reminstallatie en een Record Monza-sportuitlaat is eveneens standaard – met het geluid moet het dus ook wel goed zitten. Je kunt kiezen wat je het liefst hebt: een 'extra korte' handmatige zesbak of de Sequenziale Sportivo-automaat met flippers achter het stuur. 

Mocht je je verbazen over die matzwarte motorkap en achterklep: nergens voor nodig, want historisch bijzonder verantwoord. Abarth maakte in de zeventiger jaren van de vorige eeuw ook al speciale raceversies van de toenmalige Fiat 124 Spider en wonnen er zelfs het Europees rallykampioenschap mee. Die auto's hadden ook een matzwarte streep over de hele lengte.

Om dat rallyverleden én de plannen voor de toekomst extra luister bij te zetten, presenteerde het merk met de schorpioen ook de rallyversie van de 124 Spider. Die heeft een 1.8 Turbo aan boord die er maar liefst 300 pk uitblaft. Hij is (uiteraard) dichtgemaakt en voorzien van een rolkooi en andere verstevigingen, waarmee hij voldoet aan alle R-GT-eisen van de FIA. Dus als je een privéteam hebt en je hebt zin volgend seizoen eens gezellig te gaan powersliden met een schorpioen: het kan. Kost je om en nabij de anderhalve ton, maar dan heb je ook wat.
 

Reacties

Meer van TopGear