Ooit was echt vrij overzichtelijk. Een automerk had een model en die kon je krijgen in diverse uitvoeringen. Vervolgens was er één topmodel. Bij Audi had je de ‘A’-modellen en de topversie daarvan was een ‘S’-model. Maar ja, klanten willen tegenwoordig meer meer meer en Audi voldoet graag aan die vraag met de RS-modellen. Mocht je echt niet kunnen kiezen tussen Audi SQ8 of RS Q8, maakt ABT Sportsline de keuze nog lastiger met de ABT SQ8.

De ABT SQ8 is namelijk een bijzonder geval. Ondanks dat deze op de ‘mindere’ SQ8 is gebaseerd, is de ABT-versie aanzienlijk krachtiger dan de RS Q8. De ABT SQ8 heeft met het ABT Power R-pakket namelijk 700 pk en 870 Nm. Voor de context: een Audi SQ7 heeft een 4,0-liter V8 biturbo met 507 pk en 770 Nm en de Audi RS Q8 heeft een 4,0-liter V8 biturbo met 640 pk en 850 Nm.

Koffie-modus voor het onderstel

Qua uitstraling is de ABT SQ8 juist minder extreem dan de RS-Q8. Het is een SQ8 met dat beetje meer. De stance is wel beter bij de ABT-versie. Dat komt door het ABT Level Control-systeem. In principe is dat de eigen kalibratie van de luchtvering van de SQ8. Bij ABT ligt de auto 25 millimeter lager in normale modus en 15 millimeter in Sport-modus. Een leuke toevoeging is de Koffie-modus, dan zakt de SQ8 van ABT nog eens 10 millimeter. Het is echt een show modus, komt je boven de 5 km/u, dan gaat ie weer omhoog.

ABT Audi SQ8 (2024) zwart voorzijde bumper

Ook de nieuwe wielenset draagt bij aan de dikkere uitstraling die net niet te dik is. Het zijn 23 inch wielen, maar omdat ze op het getoonde model zwart zijn, lijken ze kleiner te zijn. Daarbij: zelfs een RS6 heeft tegenwoordig 22 inch wielen, dus 23 inch op een SUV is gek genoeg niet eens zo extreem meer anno 2024. Om de banden liggen banden in de maat 285/35 R23. Een beetje A-merk in die maat kost 450 euro (per band), voor montage. Grote kans dat de Kwik-Fit afdelingsmanager je verjaardag uit zijn hoofd weet.

De ABT SQ8 is dikker, maar wel subtiel (relatief gezien)

Maar het is meer dan alleen extra vermogen, verlaging en dikke wielen. Er is ook een sportuitlaatsysteem met vier eindpijpen met een diameter van 95 millimeter per stuk. Dat is enorm, maar gek genoeg ziet het er vrij bescheiden uit onder deze ABT SQ8. Dat geldt ook voor het ‘Aero-pakket’, bestaande uit een voorspoiler, diffusor en achterspoiler. In het interieur zijn er een paar bescheiden upgrades in de vorm van vloermatten, instapverlichting en ABT pookknop van carbon.

Lees ook: ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

En dan komen we op het laatste onderdeel: waarom is deze auto interessant voor Nederland? Nou, de nieuwe Audi RS-Q8 kost namelijk 246.990 euro. De Audi SQ8 is een koopje, want die kost je slechts 195.044 euro. Het pakket om er een ABT SQ8 van te maken kost je 35.000 euro. Dan ben je voor 230.044 euro klaar: goedkoper en sterker dan de RS-versie. Dit komt doordat het een accessoire is, waardoor de fiscus geen extra BPM rekent. Handig, toch? Bestellen kan vanaf nu.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)