
Van alle merken waarvan we de afgelopen jaren afscheid moesten nemen, viel Saab het zwaarst. De auto’s waren zeker niet allemaal even goed, maar ze hadden wel karakter. Dat laatste is vrij zeldzaam tegenwoordig, in een tijd waarin geëlektrificeerde middelgrote crossovers de norm zijn. Maar er is goed nieuws voor mensen die Saab een warm hart toedragen: er gaan weer auto’s uit de oude Saab-fabriek rollen.
Gek genoeg zijn het geen Saabs, maar ook zeker geen Chinese elektrische crossovertjes voor de Europese markt. Nee, de Cobra krijgt (deels) een Zweeds tintje. De Cobra is een van de meest iconische auto’s aller tijden. AC Cars is de fabrikant achter de Cobra en gaat samenwerken met T-Engineering. Dat is een groep van oud-Saab technici die hun eigen bureau zijn begonnen vlak nadat Saab op de fles ging. De T van T-Engineering staat voor Tröllhattan, de plaats waar voorheen de Saab-fabriek stond.
De makers van de Cobra gaan samenwerken met Zweden
T-Engineering is voor 70 procent eigendom van Dongfeng Motors en dus grotendeels een Chinees bedrijf. Nu komt het leuke: AC Cars wil uitbreiden. Naast de productiefaciliteit in het Verenigd Koninkrijk willen ze ook in Zweden auto’s gaan bouwen. Het is sowieso een ratjetoe van nationaliteiten. De motor komt uit Amerika en de investeerder van AC Cars is een Zwitser. Oh ja, en de auto’s worden in Duitsland ontwikkeld. Het gaat om drie auto’s. De eerste is de Cobra, die altijd een 5,0-liter V8 van Ford heeft.

Deze heeft standaard 460 pk, maar 650 pk is ook mogelijk. In dat laatste geval hebben ze er een mechanische compressor (je weet wel, een supercharger) opgeschroefd. De Cobra lijkt sprekend op het model dat al sinds 1964 gebouwd wordt, maar is onderhuids zeer modern. Zo is de transmissie een tientraps automaat en is de carrosserie van koolstofvezel. We zijn heel erg benieuwd naar AC Ace. Dat wordt de instapper van de range.
Waarom is de naam Ace zo briljant voor een instapper?
Met de terugkeer van de naam AC Ace is de cirkel rond. De basis voor de Cobra in de jaren 60 was de AC Ace. Carroll Shelby bedacht dat het een briljant idee was om daar een V8 van Ford te leggen en de rest is geschiedenis. De AC Ace wordt een kleinere en lichtere sportauto. Daaruit maken wij automatisch op dat de Ace ook een stukje goedkoper moet gaan worden. Er komen twee motoren beschikbaar voor de AC Ace. De eerste is de 2,3-liter viercilinder turbomotor uit de Ford Focus ST.
In de Focus is hij goed voor 280 pk, maar in de AC Ace levert ‘meer dan’ 300 pk. De andere AC krijgt een elektromotor. Het vermogen is niet bekend, maar wel dat je 320 kilometer op een volle accu haalt. Voor een pure sportauto waarschijnlijk voldoende. Gelukkig krijgt de elektrische Ace een enkele motor op de achteras in plaats van twee motoren (eentje voor en eentje achter). Dat lompe, onbehouwen karakter krijg je alleen met achterwielaandrijving.
Lees ook: Er komt toch weer een nieuwe ‘Saab’! Deze opvolger van de 9-5 gaat in productie
Vierwielaandrijving op een Cobra is als curry op een broodje anijshagel: geen geslaagde combinatie. De Cobra blijft ook nog in Engeland in productie. De Ace gaat AC produceren in de Saab-fabriek in Zweden. Of de AC Cobra voortaan als AC Cöbra door het leven gaat, is niet bekend maar heel aannemelijk.