
Een EV laden kan heel ontspannend zijn. Even een kopje amandelmelkcappuccino en desemcroumpouce naar binnen werken terwijl je het verzamelde werk van Wierd Duk leest. Vraag maar aan mensen met een EV. Ook op vakanties is het geweldig: lekker op een Autohof genieten van de atmosfeer, de benen strekken en uiteraard zo’n Kaiserbrötchen mit Bockwurst oppikken. Heb je geen zin om zoveel aan te komen, is het goed om te weten dat accuproducent CATL een paar belangrijke primeurs heeft.
De Chinese accufabrikant heeft namelijk een drietal nieuwe accutypes bedacht. De eerste is de indrukwekkendste. Het gaat om de Freevoy Dual Core-batterij. Hiermee is het mogelijk om 1.500 kilometer op een volle accu te rijden. Het is niet zozeer een extreem grote (en dus zware) accu, maar eentje die wat slimmer in elkaar is gezet en een veel hogere energiedichtheid heeft. Volgens CATL is de energiedichtheid twee keer zo groot, dus je komt ongeveer twee keer zover.
Meer dan twee kilometer per seconde laden
De Shenxing-batterij is eveneens een bijzonder geval. Dat is een LFP-accu, niet te verwarren met de Lijst Pim Fortuijn van twintig jaren geleden. Nee, de afkorting staat voor lithium-ijzerfosfaat. Het meest unieke aan dit type is dat de laadcapaciteit enorm is: 1,3 megawatt. Dat is dermate veel dat we aan het overwegen waren om een uitroepteken te plaatsen. Per seconde kun je dus dik 2 kilometer aan range erbij laden, uitroepteken. In theorie moet je 800 kilometer kunnen halen met de Shenxing-batterij.
Tot slot hebben ze nog een batterij die bijzonder goedkoop is. Dat komt niet omdat deze gemaakt is van honden of jouw persoonlijke informatie, maar door het gebruik van natrium. Nu moet je dat goedkoop met een korreltje natrium nemen, want een accu zal alsnog prijziger zijn dan een benzinetank. Maar desalniettemin noemt CATL de natrium-accu ‘betaalbaar’. Die goedkope accu is trouwens productieklaar en kan in de tweede helft van dit jaar geleverd gaan worden in elektrische auto’s.
Krijgen wij Nederlanders deze accu ook?
Wanneer de technologie in auto’s terechtkomt die jij en je buurman kunnen leasen, is nog niet bekend. Sowieso moet je de getallen en beloftes in het juiste perspectief zien. Ten eerste is het een Chinese fabrikant, die geen WLTP-cijfers communiceert, maar de hopeloos optimistische CLTC-cijfers. Daarbij is het natuurlijk ook afhankelijk van het type auto dat je bovenop de accu’s zet.
Lees ook: Elektrische auto’s zijn nieuwe diesels: deze batterij gaat 8 miljoen kilometer mee
De kans is groot dat jij een mega-SUV wil (voor kind en Keeshond) met 22 inch wielen, wat minder is voor de range. Dat de technologieën een keer naar Europa komen, is zeer aannemelijk. CATL werkt namelijk zeer nauw met Volkswagen, dat maar wat graag van de nieuwe techniek gebruik wil maken voor de merken van de Volkswagen Groep, waaronder VW zelf, maar ook Audi, Cupra, Porsche en Skoda.
Kortom samengevat, er zijn dus drie typen batterijen:
- Shenxing-batterij (kan supersnel laden)
- Freevoy Dual Core-batterij (supersnel laden)
- Natrexa batterij (is heel erg goedkoop)
Nu is het wachten totdat er een fabrikant komt die die drie eigenschappen kan combineren, al is het maar enigszins. Dan zal zelf de meest verstookte benzinehoofd voor het dagelijks vervoer een EV kunnen rijden. En dan iets leuks met een open dak of V8 (combinatie van die twee is ook goed) voor het weekend.
“Tot slot hebben ze nog een batterij die bijzonder goedkoop is. Dat komt niet omdat deze gemaakt is van honden of jouw persoonlijke informatie”
Hoe kun je zoiets “schrijven” en dan nog publiceren ook. Walgelijk en slecht geschreven!
schandalig en racistisch!!
Wordt deze schrijver betaald voor zo een tekst in elkaar te laten steken, vol onnozelheid, kleineren van wat niet in zijn/haar eigen gedachtengoed past…
Info over een nieuwe batterij kan zakelijk, to the point, gebracht worden.. probeer dat te doen in een vlot leesbare tekst en na x aantal jaar mag je jezelf misschien journalist noemen en ervoor betaald worden.
Niet echt een ledentrekker dit artikel. Duidelijk dat de schrijver iedereen maar burgerlijk vervelend vindt.
Zijn naam was Pim Fortuyn en dus niet Fortuijn. En zijn partij was de LPF en niet LFP…
Verder de uitdrukking “voor kind en Keeshond” echt nog nooit gehoord, is dit soms door AI geschreven?
En voorlopig wacht ik nog met een EV totdat het niet alleen maar beloftes zijn maar er tweedehands elektrische VW Polo of vergelijkbaar te koop is voor minder dan 10k en minimaal 600 km actieradius.
@EC Dubost
Dat ligt er aan welke variant je het over hebt. LFP brand een stuk minder goed, de natriumaccu (dacht ik uit mijn hoofd) is ook minder brandbaar, de Freevoy durf ik werkelijk niet te zeggen, daar is dit artikel niet specifiek genoeg voor.
1300megawat is hopen dat ze 3 laadpoorten voorzien
Altijd maar zagen over range en laadsnelheid.
Als je 400km echte range hebt en kan laden aan 20-25min is dat voldoende!
Dus 2a3uur rijden dan plaspauze voor de kids.
Wat wel intresant is de hogere energie dichtheid.
Wat het gewicht goed zal doen verminderen dus beter verbruik
Als de doorbraak van meer km met een accu lading dan is dat de doorbraak voor heel veel EV gebruikerd
LFP is niet hetzelfde als LPF. Als je grappig probeert te zijn, check dan eerst even een geschiedenisboekje oid.
Bij ons in de woonwijk zijn de laadpalen tot 11 kw. Maar omdat het vaak “te druk” is met EV die allemaal staan te laden doen ze maar 5 Kw. Deze accu is 130 kw !!! Die krijg je dus nog niet voor 50% vol na hele nacht aan de laadpaal.
Is dit geschreven door een puber?Verschrikkelijk zeg.
Brand zeker ook een stuk beter als het mis gaat.