Zelfs als je netjes pechhulp hebt afgesloten, dan is het handig om wat extra eten en drinken in de auto te leggen. Want als je met pech langs de weg komt te staan, dan bestaat de kans dat je eventjes moet wachten tot de ANWB er is. Volgens Omroep Brabant is het momenteel zo druk dat de pechdienst zelfs het verlof van wegenwachters heeft ingetrokken. Wil je nou voorkomen dat jouw auto niet start, luister dan naar het advies dat de pechhulp geeft.
Het is een advies dat we hier al vaker hebben gegeven: gebruik je auto niet voor korte ritjes. Het starten van een koude motor is überhaupt niet fijn voor de slijtage, dus dat wil je hoe dan ook minimaliseren. Ook voor je accu is het niet goed om korte ritjes te rijden. Zeker als het buiten koud is, kan dit ervoor zorgen dat je met een zwakke accu staat. Je mag dit ook een zwakku noemen. In dit geval hebben we het dus over de 12-volt accu van je brandstofauto.
Waarom zijn korte stukjes slecht voor de accu?
Het starten van een auto kost een hoop energie van de accu. Je auto is voorzien van een dynamo, dus die energie komt heus wel weer terug. Maar als jij alleen maar korte stukjes rijdt, dan gaat er telkens net iets meer stroom uit de batterij dan er weer bijkomt. De rest kun je zelf invullen. Als de accu al bijna leeg is en je laat de auto op een koude nacht buitenstaan, dan heb je kans dat ie niet meer start. Of als ie een dagje buiten bij het kantoor staat en je wilt om 18:00 uur naar huis rijden.
Boodschappen op de fiets gaat ook niet
We snappen dat je niet de weekboodschappen in je rugzak krijgt. De oplossing is vaak simpel: plan het net wat beter. Doe de boodschappen aan het einde van de werkdag. Dan heb je net de accu volgeladen tijdens de rit naar huis. Of doe de boodschappen in de buurt van je werk en rij daarna naar huis. Dit scheelt ook brandstof, want je brandstofmotor is het onzuinigst wanneer hij koud is. Uiteindelijk scheelt het ook tijd als je de ritjes combineert.
Simon P. Stokvis heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Af en toe even opladen met een acculader. Niks aan het handje. EN een opgeladen startbooster aan boord kan je net helpen bij je werk om te starten voor je thuisreis. Overigens is er een verschil tussen niet willen starten (vaak lege accu en/of defecte dynamo) en niet willen aanslaan (meestal geen brandstof of geen bougievonk).
hans peperkamp(techneut) heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Via: youtube.nl (tik in) Akku in de kou-Cornelis Schetst.Geeft weer de exakte kennis overdracht,inzake zoals ik al geschets is heb,inzake de teruggang van akku’s bij lage winterse buiten-temperaturen.
hans peperkamp(techneut) heeft op 14 januari 2025 geschreven:
Maar waar hebben we het over: over een Loodzuur/AGM/GEL akku batterijen.Via Google.nl (tik in) AGM of Gel akku’s,en neem kennis van deze techniek,die beter bestand is tegen zeer lage buiten-temperaturen.En hoe doen ze dan in de landen,waar winterse-buiten-temperaturen vaak -20 of lager zijn.In ALASKA is -40 geen uitzondering.En in Finland/Zweden/Norwegen/Hongarije/Polen en meerdere Oosbloklanden.?.Waar -12/18/20 vele malen voorkomen.En hoe zit het met de Elektrische Auto’s,bij zeer lage buiten-temperaturen.De Lithium-batterijen staan bekend dat lage en hoge buitentemepraturen,daar minder voor geschikt zijn.Ze staan meestal wel bij de eigenaars in verwarmde garage’s.Ik verwacht een zeer Deskundige verklaring van de inzenders.En geen eigen Nacistische niet goed onderbouwde uit eigenbelang informatie.