De meeste aspecten die een elektrische auto minder praktisch (of leuk) maken, hebben vaak te maken met de accu. Accu’s zijn enorm groot, extreem zwaar en relatief snel leeg. Het laden duurt ook vrij lang. Allemaal issues die je niet met een verbrandingsmotor hebt. Nu worden er al grote stappen gemaakt op het gebied van accutechnologie en blijft deze zich ontwikkelen. Er is nu een Mercedes accu die waanzinnig snel kan laden.
We zeggen Mercedes, maar dat moeten we nuanceren. Het betreft een accu van het merk ProLogium. Dat is een Taiwanees bedrijf dat een ’technologiepartnerschap’ heeft met Mercedes. Ze hebben samen een zogenaamde solid-state batterij ontwikkeld. Nu is dat op zich geen groot nieuws, want heel veel merken werken aan solid-state technologie. Het bijzondere is dat de batterij van ProLogium en Mercedes rijp is voor productie. Dat niet alleen, de solid-state accu’s zijn nu door de TÜV goedgekeurd.
Eerste solid-state batterij in massaproductie
Daarmee is Mercedes met de accu een van de weinige merken dat een jaar voor loopt op de planning. Volgens ProLogium zijn ze de eerste die de solid-state accu’s in massaproductie nemen. De solid-state accu wordt beschouwd als de volgende grote stap in elektrische mobiliteit. Vanwege de grotere energiedichtheid kun je verder op een volle lading komen. De energiedichtheid is meer dan verdubbeld. Bij ouderwetse accu’s is het zo’n 150 Wh/kg, met een solid-state accu is dat ruim het dubbele.
Ook kun je veel sneller laden wanneer dat nodig is. Volgens ProLogium is het mogelijk om in vijf minuten voldoende stroom te laden voor 300 kilometer. Dat komt al heel dicht in de buurt van tanken. Maar er zijn meer voordelen. Solid-state accu’s zijn ongeveer 25 procent lichter. Een ander groot voordeel is dat ze minder gevoelig zijn voor temperatuurwisselingen.
Wanneer kan ik de solid-state accu in mijn Mercedes verwachten
Nu ben jij als verstokte benzinerijder ook helemaal om, waarschijnlijk. Voordat je je Mazda RX-8 of Alfa Romeo 159 te koop zet, houd er rekening mee dat het nog een paar jaar duurt voordat de solid state accu te vinden is in een Mercedes. De nieuwe batterij maakt op de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas zijn opwachting. Vervolgens duurt het nog tot 2030 voordat Mercedes ze gaat leveren in haar modellen.
Lees ook: Volkswagen neemt ‘de heilige graal van EV-batterijen’ in productie: lichter, sterker en goedkoper
Hopelijk verloopt dit proces sneller, aangezien ProLogium en Mercedes voorlopen op schema. Niet alleen Mercedes is bezig met deze technologie, ook BYD en Toyota zetten groots in op solid state-batterijen. Toyota heeft als doelstelling om de eerste elektrische auto’s met deze accu te leveren in 2027. Met de ontwikkelingen in solid-state technologie lijkt een belangrijke doorbraak voor elektrische auto’s in rap tempo dichterbij te komen.
Dany heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Misleidende titel.
Het gaat over een mededeling van Mercedes over toekomstige batterijen. Dit is er er nog niet en de zgn oplaadsnelheud werd niet bewezen door de journalist.
Het getuigt van lage kwaliteit journalistiek om dit blindelings aan te nemen.
Marcel heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Waterstof gaat het niet worden. Bestaat al vele jaren. Bijna nul interesse. Te duur te veel verliezen.
Aanschaf van een Toyota mirai kost al 80k.Kost teveel stroom en ook waterstof stations zijn schreeuwend duur om te onderhouden.
Waterstof is wel een oplossing voor de zware industrie waar al veel eerder mee begonnen had moeten worden.
hans peperkamp(techneut) heeft op 2 januari 2025 geschreven:
Via: youtube.nl (tik in) Toyota hydrogen Car en (bronvermelding) waterstofmagazine.nl en ook dat de Otto kleppenmotor in ontwikkeling door waterstof-injectie door Toyota/Honda/Yamaha/ Kawasaki en in samenwerkingsverbanden de ontwikkeling van de waterstof-injectie.En waar haalt u die onzin vandaan inzake uw bijdrage inzake wat u weergeeft inzake de kosten-pakket.Het is een zeer bekend gegeven dat windmolens/zonnepanelen het niet gaan redden voor een constante stroomnet energie aanvoer.In samenwerking met Shell zal het grootste Duitse Staalfabriek over gaan naar waterstof,om met waterstof een betere CO2 minder belasting te ontwikkelen.Maar ook in Zweden komt een nieuwe staal-fabriek in aanbouw die totaal de staal-productie met waterstof zal omarmen.Maar zoals ik vaker beaamden,de achterstand van parate kennis overdracht van de het Nederlandse Kijkers tov de Schotelbezitters in de ontvangst van de exakte Technische Innovatie Technologische ontwikkelingen.Als voormalig FEEDHUNTER Hobby matig kunnen we uit vele wereld-delen via de Satelliet-straalwagens heel veel kennis ontvangen.Ziet via: Google.nl (tik in) FEEDHUNTERS maar ook FTA(FREE TO AIR) via de Astra1(19.2) in de Orbiter-baan vooral de vele Duitse/Engelse/China/Zuidkorea/Japan- NHK)TV/Radio omroepen ontvangen,En dat is het voordeel van de weergave’s van de exakte waarheden en kennis-overdracht oa Auto-testen en zowel in klimaat/millieu-aspecten.Vooral de ontvangst van de Duitse Deelstaat TV Omroep NDR.de geeft heel veel de exakte kennis-overdracht door( en u kunt het laten vertalen in de Nederlandse taal) Zap naar: A-Z en ziet oa Energie wende/Wasserstoff/ Windkraft etc. en daar kan de hele NPO een voorbeeld aannemen.Maar dan moet ook over omroep-journalisten/presentatoren beschikken die naast een Alpha maar ook over een Béta opleiding beschikken(technische kennis)En dat is het verschil tussen de Duitse MODERATORS in meer exakte kennis overdracht.En welke omroep-presentator van de NPO heeft het nooit over Technologische kennis overdracht,en ook via de tomelese Show Tv praatprogramma’s,maar dat geldt ook voor VandaagInsine,waar gaat het feitelijk over!,het om de kijkcijfers.
hans peperkamp(techneut) heeft op 31 december 2024 geschreven:
aanvulling en laatste exakte info: via youtube.nl (tik in) De Elektrische bus is geruisloos,lekker rustig en goed voor het millieu (tik in) China’s Electric Bus Producer Arms,High after opening Production s Hongary. Dus resumerend: komen uit Hongary!.Ziet de reportage van Omroep Gelderland,van het rijden van de aangeschafte BYD E-Bussen.Vooral de vakbond van de Bus-chauffeurs heeft er over geklaagt,de fysiek problemen en over de uitval van de E-bussen vanaf 2020.En de oplossing: door verkopen aan een nieuwe OV Busvervoerder.Lekker makkelijk.
hans peperkamo(techneut) heeft op 31 december 2024 geschreven:
Om de exakte informatie weer te geven,inzake dat over 10 jaar door de teloorgang geen elektrische auto’s meer zijn.maar ook uw spaar tegoeden verdwenen zijn.door te duren investering.Via youtube.nl (tik in) De teloorgang van de EV: “Over 10 jaar zijn er geen elektrische auo’s meer.” En alleen het zakenverkeer auto van de zaak,is vaak een verplichte aankoop van de werkgevers.Buiten de fananciele gevolgen de bijtelling op uw inkomen,kan zeer nare gevolgen hebben oa voor uw schoolgaande kinderen,inzake de uitkeringen etc.En evt meer sociale inkomens,en bijtellingen.En dat was ook in mijn geval,toen prive reed in een zakenauto van de zaak.En daarom had ik toen een eigen prive auto-gekocht,en moest keihard bewijzen dat ik onder 500 km bleef rijden prive,anders werd 20% bijtelling opgeteld bij mijn inkomen.En daar heb ik nu op mijn leeftijd van 80 jaar nog slapeloze nachten van.en bijna een bipolaire geheugenstoornis kunnen ontlopen.Door te voldoen aan alle belasting-eizen.
hans peperkamp(techneut) heeft op 31 december 2024 geschreven:
En daarnaast heeft het niet helemaal een raakvlak met het onderwerp: maar door de overname van de nieuwe OV vervoerder,in verplicht het overnemen van de BYD! elektrische Chinese vervoersbussen,zijn er nog steeds de bekende problemen, aangeschaft in 2020 zowel in Gelderland en meerdere Provincie’s.vooral de uitval door de lithium-batterijen/sturen die scheef stonden/ toegngsdeuren die bleven weigeren,en ook op de snelwegen plotseling stil stonden,en de chauffeurs overspannen thuis bleven,en vooral last van hun schouders hadden.Het was allemaal fantastiche en bejubelt door de Deskundindige Aankopers?,onder het mom van de beste E-Bussen.In een van de grootste Chinese miljoenen-stad zijn er 40 duizend E-Bussen weer omgebouwd naar waterstof-aandrijvingen.Vooral door de zeer lage buitentemperaturen voldeden die E-Bussen totaal niet.Maar hier in Nederland is alles wat E-aandrijvingen gezien worden als fantastich.Zwitseland gaat volledig over naar waterstof-aandrijvingen in samenwerking met Hyundai Trucks,die beter geschikt zijn om in de bergen te rijden met waterstof-aandrijvingen,tov de E-elektrische aandrijf-systemen.
hans peperkamp(techneut) heeft op 31 december 2024 geschreven:
Via: youtube.nl (tik in) koop GEEN elektrische auto meer!.Vooral de enorme financiele afschrijving en als de lithium-batterijen vervangen moeten worden,en dan de nieuwe komende extra- belasing omdat de E-Wagens een stuk zwaarder wegen.En dan nog zorgen voor de Blackout’s doordat de er steeds meer stroomnet-uitval op div. locatie’s al voor netuitval zorgen,en nog in aanvang zullen toenemen.Laat ook in 2025 de E-Auto’s in de Show-room staan,dan gaan ze hëël ang mee(tik in) mit der Energiewende in den Blackout! (tik in) Plötzlich Dunkel (tik in) Blackout-wie Gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet?: geeft weer het niet meer kunnen pinnen/brandstoftanken/Liftuitval/totale duistenis zal ontstaan.En waarom,omdat 20 jaar geleden de stroomnet-kabels hadden moeten vervangen,door dikkere stroomnet-kabels,ziet vooral de Wet van Ohm: U = I x R Spanning= stroomsterke x weerstand.Kopen-kopen die E-Auto’s/E- Trucks/E-Verboersbussen,en ook de reclame boodschappen zullen wel weer uw TV beeld blijven vullen met de doorlopende E-Auto aanbiedingen.Ik maak gehakt van de Elektrische Auto’s:het alternatief(bronvermelding) waterstofmagazine.nl en via youtube.nl (tik in) Toyota Hydrogen Car,en dat is de vervanging van de E-auto’s door waterstof-injectie.Zelfs Mercedes gaat in zijn nieuwste hybrid model gebruik maken van motoren geleverd uit China.Over enige tijd zijn de Chinese durfinvesteerdes de auto-industrie de baas in Europa!. de heren Wang en Liang etc.Trap er niet in: in het belang van de BV Nederland.
War Taal heeft op 31 december 2024 geschreven:
Wat staat hier?!
Iberia heeft op 3 januari 2025 geschreven:
In mijn Meriva diesel van 10 jaar oud tank ik in 5 minuten een tank vol om weer dik 900 km ver te komen, met verplichte snelheden!
JustinKees heeft op 1 januari 2025 geschreven:
Hans zegt het in een zeer lang bericht, maar kortgezegd is dat het geen nieuws is, omdat het stroomnet het überhaupt al niet aan kan. Dat deze auto’s sneller kunnen laden is leuk, maar dit betekent een hogere piekbelasting van het stroomnet (wat het al niet aankan).
Verzwaren van het stroomnet zal mega lang duren +/- 20 jaar. Waterstof lijkt voor vrachtwagens goed te werken en dit zou goed een beter alternatief kunnen worden. Echter, het maken van waterstof is eveneens niet CO2 neutraal. Hier maken ze wel grote stappen mee.
ASML heeft bijvoorbeeld al een waterstoftankstation in Veldhoven mocht je het interessant vinden.