
In het Duitse Hanau worden hardrijders met grote velgen en dunne bandjes voortaan extra hard gestraft. De gemeente plaatst daar de zogenoemde Actibump – een soort omgekeerde drempel. Flitspalen blijken niet effectief genoeg en daarom komt er nu een Zweedse uitvinding in het asfalt.
Een camera op een hoog punt meet de snelheid van de auto en als het systeem een snelheidsovertreding spot, zakt een metalen plaat zes centimeter de grond in. Het gat in de weg dat hierdoor ontstaat, moet de bestuurder confronteren met zijn gedrag.
Rij je op banden met hoge wangen, dan zal dit niet veel meer dan een onaangename klap veroorzaken. Bij sportievere velgen met dunne banden zal de klap mogelijk voor meer schade kunnen zorgen. Dat is wel afhankelijk van de gereden snelheid, en dan zou je het ook best onder ‘eigen schuld, dikke bult’ mogen scharen. De Actibump bewees zich al eerder in de steden Kopenhagen en Malmö, waar ze liggen in 20 km/u-zones.
Foto’s: Edeva
11 reacties op “Actibump: Duitsland bestrijdt hardrijders met kuil in de weg”
Laat een antwoord achter aan Nicky Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)

Pas op: dit lijkt een verkeerscamera, maar deze nieuwe flitser deelt een van de duurste boetes uit

Zo word je in het buitenland opgelicht met parkeren zonder dat je het doorhebt

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Wanneer mag je op de openbare weg zonder geldige APK rijden zonder een boete te krijgen?

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Je kunt deze week een brief van de politie ontvangen (en dat is nog erger dan een boete)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes in Nederland – zo willen ze jou oplichten

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Oostenrijk 2025 in minder dan 120 seconden

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Voor motorrijders is dit misschien zelfs de doodstraf?
allemaal klagen. Je kan je ook aan de snelheid houden! Probleem opgelost!
Als je pech hebt zit er een snelheidsduivel achter je waardoor de ‘drempel’ wordt geactiveerd. En knal jij er in.
Als er een snelheidsduivel achter jou zit en jij rijd niet te hard dan zal de kuil geen probleem zijn voor jouw auto..
Lekker als je op je motor aankomt
Wordt het systeem uitgeschakeld als er blauw-blauw aankomt ???
Ja, de politie, brandweer en ambulance hebben een sensor in de auto zitten waardoor de plaat niet zal verlagen
Oplossing: nóg harder rijden, zodat het systeem niet genoeg tijd heeft om die plaat naar beneden te brengen…
Met die C5 op de foto merk je er waarschijnlijk niets van.
leuk als je auto verlaagd is en niet eens 6cm van de grond af ligt. daar gaan veel oliepannen sneuvelen xD
…Tenzij je normaal rijdt…