Rolls-Royce zou het milieu een dienst kunnen bewijzen door de Spectre voor 10.000 euro te verkopen in plaats van een half miljoen. Dan zouden we geheid meer EV’s op straat zien. De onderzoekers van Transport & Environment zullen dit beamen. Deze instantie zet zich in voor groen transport in Europa. Volgens T&E zijn de EV-verkopen matig omdat de auto’s te duur zijn.

De gemiddelde Europese prijs van de kleinste elektrische auto’s is 34.000 euro, EV’s van formaatje Volkswagen Polo of Opel Corsa gaan gemiddeld voor 37.200 euro en nog een maatje groter (zeg maar Golf of Focus) gaan voor gemiddeld 48.200. Om de hoge prijs te verduidelijken, halen de onderzoekers de prijzen in China aan, waar de prijzen een stuk lager liggen.

EV’s worden zelfs duurder

In China zijn 75 verschillende EV-modellen te koop voor 20.000 euro. Hier hebben we (voorlopig) alleen de Dacia Spring. Daarnaast zijn elektrische auto’s in China alleen maar goedkoper geworden. Sinds 2015 ging de gemiddeld EV-prijs in het Aziatische land van 66.000 euro naar 31.000 euro. En wat gebeurde er met de prijs in Europa? Die steeg in de afgelopen negen jaar van 49.000 euro naar 67.000 euro.

Europeanen gaan voor een goedkopere benzineauto

‘Deze hoge prijzen betekenen dat EV’s qua prijs niet competitief zijn voor de kostenbewuste Europeanen, omdat er veel modellen met verbrandingsmotor zijn die voor minder dan 20.000 euro gaan’, schrijven de onderzoekers. Door voorkeur te geven aan de duurdere EV’s zouden automerken er eigenhandig voor zorgen dat de massa nog niet voor een elektrische auto wil gaan.

Volgens T&E doen automerken dit ‘om hun kortetermijnwinsten te maximaliseren’. Hierbij haalt de milieu-instantie Ford aan als voorbeeld. Ford staat bekend om het maken van betaalbare auto’s voor de massa, maar nu wisselt het merk de Fiesta in voor ‘grotere, duurdere auto’s met een grotere winstmarge’.

Ook hoge auto’s zijn duurder als ze elektrisch zijn

Ook bij dit onderwerp mogen we nog even ons ongenoegen uiten over SUV’s. Volgens T&E spelen de hoge auto’s namelijk ook een rol. 54 procent van de EV’s is sinds 2018 een SUV. T&E zegt dat voor de SUV’s hetzelfde geldt als voor de andere luxere segmenten: de EV’s zijn duurder dan hun benzine-equivalenten. Elektrische crossovers zijn ongeveer 6.000 euro duurder dan de benzineversie en bij kleine SUV’s is het verschil zelfs 12.000 euro . Het wordt dus de hoogste tijd voor modellen als de Renault Twingo en de Volkswagen ID.2.

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 23 februari 2024 geschreven:

    aanvulling: en waar gaan die ingeleverde brandstof-auto’s naar toe.uit de gebonden EU-landen!.In de Duitse Taal weergegeven via youtube.nl (tik in) TÜV nicht bestanden?Hier Landen die Autos|Entdeckt! Geheimnisvolle Orte|Kabel eins Doku (tik in) kobaltabbau: So schwutzig ist die Saubere Elektroauto Zukunft|ZDF|ZDFinfo Doku(tik in)( tik in) (tik in) Autoschrott in Afrika:Was deutschewagen anrichten| die Stury kontrovers|BR24(tik in)Abwracken-Gut für die Wirtscaht,slecht für die Umwelt?WDR Doku.100.000 km op de teller geldt in Afrika als nieuwe.En neem kennis van de verkoop van de belangrijkse onderdelen worden door verkocht.En dat is het dilemma via vooral onze staats-omroep de NPO,en weergave van de exakte waarheden.Vooral doorgaan met die info,met heel veel E-auto reclame’s met vanaf nieuw prijzen vanaf 40.000 euro.Het zou juister zijn.als ze ook zouden weergeven,bij welke inkomen-groep u behoort!.Die over een eigen vermogen beschikken voor de aanschaf:om Elektrisch kunnen rijden.Nu vaste lezers,bij welke bevolkings-groep behoort u!.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 23 februari 2024 geschreven:

    Zoals ik al vaker beaamden,dat de consument steeds meer door gaat hebben,dat het blijven rijden met een brandstof-auto,heel veel financiele voordeel heeft. En de brandstof-tank in héél de EU gebonden landen,binnen 5 minuten brandstof-is getankt.En vele auto-km verder met een glimlach achter het stuur heeft plaats genomen.En overal de merk-brandstof-tankbedrijven aangeven langs de Auto-wegen waar je het goedkoopst kunt tanken.Ik zelf ging van de auto-snelweg af,en in de dorpen niet veraf gelegen,tegen vaak langer prijzen kon tanken.En als ik zag dat na honderden auto-km mijn brandstof zag dalen,weer vlo gooiden met dat heerlijke vocht wat brandsfof een algemene naam aan verbonden was.En zoals ik al vaker beaamden: IK MAAK GEHAKT VAN DE ELEKTRISCHE AANDRIJVINGEN,en de afschrijving die volgde was naar 10 jaar de dagwaarde nog een genoegen voor zeer goedkoop-brandstof-auto heb gereden.Er zijn genoeg brandstof-auto’s die zeer hoge kilo- standen bezetten,en globaal met 200.000 km op de teller heel veel rijgenot kunnen geven.Via normaal rijstijlen/goed-onderhoud,en bij automotoren die meer gebruik maken van de super-brandstof van E-5 oktaan gehalte en geen -E-10 waar biostoffen in zijn verwerkt,en ook de auto-onderdelen kunnen door water aanwezige brandstof,heel veel vervuiling kunnen veroorzaken.Ik heb het over een eigen nieuwe gekochte auto.En dia na enige tijd is afgelost,nog meer rijgenot zal geven,en de lage afschrijfkosten.Met andere worden: wees blij wat je nu over beschikt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear