De dag is pas net begonnen, maar dit is alvast het coolste nieuws van vandaag. Renault-baas Luca di Meo heeft gisteren tijdens de Renault ‘capital markets day’ (een heel belangrijke vergadering over cijfertjes) bekend gemaakt dat Renault werkt aan een elektrische Twingo. De klassieke stadsauto is herboren en ziet er nog altijd even schattig uit. En kijk eens: zelfs de geinige deurhendels zijn meegenomen.

Di Meo noemt de nieuwe Twingo ‘echt en slim’ en een ‘wondermiddel voor duurzame mobiliteit’. Volgens de Renault-baas is de elektrische Twingo extreem zuinig met een verbruik van 10 kWh per 100 kilometer. Daarmee is hij ‘de beste in het segment’. Het geheim van de efficiëntie zit deels in de manier waarop de batterij omgaat met warmte. Door het zuinige verbruik, hoeft er geen enorme accu in de Twingo.

De prijs van de elektrische Renault Twingo

Wat weten we nog meer over de elektrische Renault Twingo? Nou, dat ie goedkoop wordt. Het is een klein autootje met een kleine batterij, waardoor ie minder grondstoffen nodig heeft. Onder meer door deze kostenbesparing kan Renault de elektrische Twingo verkopen voor zo’n 20.000 euro, zonder belastingen. Dat zou genoeg moeten zijn om de stortvloed aan kleine Chinese EV’s voor te blijven.

Verder ontbreken de schattigste kikkeroogjes als koplampen niet, al denken we dat de groene kleur op het exemplaar hierboven gebruikt is om de duurzame kant van de Twingo te tonen – niet om een vergelijking met Kermit te maken. Let wel: dit is nog maar het prototype, dus het ontwerp kan nog op de schop. Verder zijn er een hoop duurzame materialen gebruikt.

De actieradius van de elektrische Twingo

Renault communiceert nog niets over de specificaties van de batterij. De goedkope Dacia Spring heeft een 27,4-kWh batterij. Mocht de Twingo dezelfde batterij gebruiken, dan zou ie zo’n 275 kilometer bereik moeten hebben. Met de batterij van de Zoe zou ie al 520 kilometer ver moeten komen. Voor de definitieve specs moeten we nog even geduld hebben.

De Twingo komt in 2025 in een elektrische line-up naast de Megane en Scenic. Deze modellen worden geproduceerd door een nieuw dochtermerk van Renault genaamd Ampere. Dit bedrijf is gevestigd in Europa zodat Fransen subsidie krijgen. Nog twee jaartjes wachten en dan kun je weer een nieuwe Twingo aanschaffen.

Reacties

  • Dave heeft op 16 november 2023 geschreven:

    10 kWh per 100 kilometer is wel uitzonderlijk. Ik hoop dat ze hierbij niet op ‘stadsverkeer’ doelen, want dan is het ineens weer een koud kunstje.
    Als ze ondanks die zuinigheid er inderdaad toch een beetje eigentijds formaat accupakket in stoppen wordt dit wel een heel leuk ding; zijn uiterlijk heeft ie in ieder geval mee!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)