Op de gevel boven de ingang staat simpelweg ‘Advance. High quality car builder’. De roedel auto’s die lukraak voor het pand verspreid staat, getuigt hiervan. Een flinke dosis Japans heldenspul op vier wielen? Neem gerust een goede teug adem.

Dit is Advance Tuning – een kleine tuner in Japan. Als we aankomen, staat een monteur nonchalant een paar enorme Brembo-remmen te reviseren naast de pijp van een airconditioner. Veel ruimte is er niet meer over in de garage. Binnen staan drie NSX’en, een Skyline, een AE86 en een dwaze maar motorloze 370Z. Oh, en een enorme verzameling retro-JDM-wielen.

Alle auto’s zijn op leeftijd. Waarom? Advance sleutelt graag aan auto’s uit het tijdperk waarin tuning nog niet gebeurde met computertaal. Ze spelen liever met ratels en schroevendraaiers. Mechanisch tunen dus – of écht tunen, zou je het kunnen noemen. De jongste auto is een Nissan 370Z.

Advance Tuning pakt enkel auto’s met karakter

Natuurlijk, een DSG-bak is sneller. Maar ga je daar echt de handbak van een Honda NSX voor opofferen? Advance pakt alleen auto’s aan waarvan zij vinden dat ze karakter hebben. Auto’s die niet enkel een OBD-poort en een laptop nodig hebben. Het is een briljante mix tussen oud en nieuw.

Een vreemde niche, maar het werkt. Dergelijke kleine autozaakjes zijn kenmerkend voor Japan. Ze zoeken hun kleine specialiteit op en worden hier extreem competent in. De pareltjes van Japan.

Foto’s: Mark Riccioni

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear