Samen met de aangedikte wielkasten en de verticaal uitgesneden grille is de achterspoiler een van de belangrijkste kenmerken van de GT R. Hij levert tot 40 kilo downforce bij 250 km/u, en de stand van het ding kan met de hand worden veranderd. Hij heeft een hart van koolstofvezel, maar is afgewerkt met zwart plastic. Voor ongeveer 4.000 euro kan dat plastic worden vervangen door een koolstofvezel toplaagje
Actieve Aerodynamica van de Mercedes-AMG GT R
Onzichtbaar onder de motor huist een elektrisch bediend koolstofvezel paneel dat zichzelf op snelheid 40 millimeter verlaagt, zodat de hoeveelheid lucht die onder de auto doorstroomt, afneemt, en de luchtdruk minder wordt. Dit verborgen foefje geeft net zoveel downforce als de achterspoiler zelf – ongeveer 40 kilo bij 250 km/u
Luchtweerstand
Een van de zaken waarop AMG het meest trots is bij de GT R is dat ie ondanks een achterspoiler, bredere wielen en banden en een dikkere neus toch minder luchtweerstand heeft dan de GT S. Het verschil is niet groot (0,354 versus 0,367 Cw), maar zegt veel over de aandacht voor detail – vooral ook omdat de GT R op topsnelheid 155 kilo meer downforce heeft dan de GT S
Kieuwen onder de grille
De kleppen in de lagere luchtinlaat openen en sluiten in minder dan een seconde, om ofwel de hoeveelheid koellucht in de radiateur en motor te vergroten, ofwel de luchtstroom te verbeteren. Als ze gesloten zijn, gaat er meer lucht onder de auto door, in de richting van het paneel onder de motor (zie Actieve aerodynamica)
Reacties