Vandaag werd bekend gemaakt dat de Autoriteit Consument & Markt – die erover waakt of wij als consument niet worden geflest – autofabrikanten gaat verbieden nog langer vaag te doen over extra kosten die je sowieso moet maken als je een nieuwe auto koopt. Ofwel: de afleverkosten worden afgeschaft. Of afleveringskosten. Of rijklaarkosten. Weg ermee, stelt de ACM.

Stel, je gaat naar de Föhnsjop voor de laatste Galaxy S7, je betaalt 500 euro voor je glimmende telefoon en vervolgens wil men nog 50 euro extra hebben. Waarvoor, vraag je je af. Nou, zegt de aardige verkoper tegen je, voor het verwijderen van het beschermingsplastic van het doosje dat er ergens in China omheen is gedaan zodat het niet beschadigt tijdens transport. En voor de stroom die ze gebruikten om de telefoon alvast voor je op te laden. En voor het papierwerk om je serienummer te registreren en je abonnement in de computer te tikken. En om je schermpje even te poetsen, want er stonden wat vette Chinese vingertjes op. Wat zou jij doen? Die 50 euro extra zonder morren betalen, of vriendelijk melden dat ze dan beter hadden kunnen vertellen dat je telefoon eigenlijk wat duurder is?

Dus: de afleverkosten worden afgeschaft

Simpel: je voelt je een beetje genaaid. Ook al staat het onder de advertentie (‘de prijs is exclusief kosten voor aflevering en rijklaarmaken’), het blijft een verkapte poging om jou nog eens wat extra centen uit je zak te kloppen. Voor een doorsnee auto betaal je tussen de 250 en 500 euro extra, bestel je een Ferrari California dan tik je nog 4.175 euro extra af.

De ACM had fabrikanten al gewaarschuwd dat ze er transparanter mee om moesten gaan, maar niemand luisterde. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks: vanaf 1 november aanstaande is het uit met de kleine lettertjes. Stoppen met die verkapte, vage opslagen. Communiceer gewoon duidelijk de prijs die je uiteindelijk moet betalen. Dat is de boodschap. Hoe denk jij daarover? We horen het graag!

Reacties

  • Koen heeft op 1 oktober 2016 geschreven:

    Deze week eens langs de Kia dealer gegaan voor een nieuwe Picanto Sportsline.
    Stond een mooie zwarte 1.2 in de etalage met navigatie. Prijskaartje met gegevens op de auto voor €15.400.
    Top, daar doen we het voor.
    Helaas, toen we met de verkoper meeliepen voor de verdere afhandeling, werd de auto ineens €17.800 !!!! Waaaat ?
    €2400 meer? waarvoor dan? er staat toch op dat prijskaartje op de voorruit van die auto €15.400?
    er kwam €1100 bij voor het rijklaar maken, (hij reed kennelijk niet)
    er kwam €1100 bij voor de metallic lak ???? nee hoor meneer, dat hoeft niet, doe mij gewoon deze standaard zwarte maar. . . . helaas, dat WAS metallic, ja maar. . . er staat toch op het prijskaartje dat DEZE auto €15.400 kost? moet ik dan de stoelen en het stuur er ook uit halen? of zitten die wel bij die prijs.
    Er kwam ook nog €200 bij voor andere vage dingen zoals de matten en benzine. . .
    Wat een pure poging tot oplichting.
    Oh ja, dat was in Purmerend, misschen is dit standaard bij alle KIA dealers, wees dus gewaarschuwd.

    Reageer
  • Marco heeft op 27 september 2016 geschreven:

    De vraag is inderdaad wat het oplost. Bij nieuwe voertuigen zou het denkbaar kunnen zijn. Echter bij gebruikte auto’s is het de vraag wat je bij een all-in prijs mag verwachten. Zijn bijvoorbeeld de onderhoudsbeurt en een nieuwe APK dan wel of niet bij de prijs inbegrepen? Afschaffen van de afleverkosten is niet de oplossing voor een betere vergelijking. Wel zou het helpen als duidelijk en transparant is waarvoor de afleverkosten bedoeld zijn, maw wat krijgt de klant ervoor? Dan is ook duidelijk wat je als koper mag verwachten en wat niet.

    • Koen heeft op 1 oktober 2016 geschreven:

      Verplicht afschaffen van die dubieuze kosten is wel degelijk de oplossing voor een aantal problemen voor de klanten.
      Ga maar eens proberen te zoeken op verkoop sites. Vul je een bedrag in waarvoor je maximaal een auto wilt kopen, dan krijg je een lijst met bijvoorbeeld 20 auto’s. Helaas blijkt dan dat een aantal verkopers netjes de ECHTE verkoopprijs hanteren, en bij een aantal dubieuze handelaren moet je dan de hele pagina door worstelen om er achter te komen dat ze de meest idiote bijkomende kosten gaan verzinnen, met als afsluiter dat je vaak ook nog nader contact moet opnemen voor eventuele bijkomende kosten . . . . hoezo vaaaag. Nee hoor, gewoon met een boete dwang verplichten dat de prijs waarvoor je adverteert ook de prijs is waarvoor je verplicht bent hem te verkopen, ZONDER verborgen bijkomende extra kosten.

      Reageer
    Reageer
  • Pieter heeft op 11 augustus 2016 geschreven:

    Wat nou “vaag”??, nu wordt het pas vaag..
    Afleverkosten afschaffen zoals in het artikel wordt vermeld gebeurd natuurlijk niet!! Het “bedrag” verdwijnt nu in de aanschafprijs…dwz, de auto wordt gewoon duurder!!..maw..all in…jaja…
    Toen afleverkosten nog wel vermeld waren kon je er tenminste nog over onderhandelen, het wordt dus alleen maar “makkelijker” voor de verkopers…weer een onderhandelpunt minder voor de klant.
    Houdt de prijzen maar in de gaten…en vergelijk ze straks in januari 2017 maar eens ten opzichte van nu….
    Denk toch na, NIKS is gratis in NL.

    Reageer
  • John heeft op 10 augustus 2016 geschreven:

    Eindelijk! Weg met die verplichte kosten en gewoon opnemen in de totaalprijs. Zo kunnen consumenten ook veel beter vergelijken.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)