We kennen iemand, laten we hem Frans noemen, die telkens stad en land afrijdt voor een proefrit. Maar hij maakt expres geen afspraak met de verkopende partij. Hij zegt dat dat verstandiger is, omdat garages anders een auto prepareren en hem beter voordoen dan dat deze is. En zo kennen we wel meer mensen die zweren bij de zoete inval: gewoon bij de dealer binnenlopen een een proefrit vragen. Maar is dat wel zo handig?

Er valt wat voor te zeggen, maar er zijn ook nadelen aan deze wantrouwige methode. Daarom lopen we even de voor- en nadelen af van deze methode om een auto te bezichtigen. Uiteraard kun je natuurlijk op de website zien wat de openingstijden zijn. Het is echter vaak zeker geen garantie dat er iemand is. In veel gevallen zijn het de tijden dat het mogelijk is om een afspraak te kunnen maken.

Voordelen van geen afspraak maken om een tweedehands auto te bekijken

Het grote voordeel is natuurlijk dat je de auto tegenkomt zoals deze is. Dus de verkoper kan niet de auto even netjes maken, oppoetsen of iets anders ineens bijwerken. Ook kan de verkoper niet de motor warm laten draaien. Sommige kostbare defecten die eraan zitten te komen hoor je juist vooral bij een koude motor. Denk aan het ratelen van de distributieketting.

Nadelen

Er lijken wel iets meer nadelen aan te zitten. Ten eerste weet je nooit zeker of de auto er nog staat. Niets is vervelender dan ergens naartoe rijden en dat de auto al verkocht is. Ook is de kans aanwezig dat de garage in kwestie niet open is. Zeker als het gaat om kleinere handelaren. Die moeten ook inkopen, afleveren en de administratie doen. Het zou dan zuur zijn dat jij voor de duur staat terwijl de verkoper niet aanwezig is.

Audi's bij elkaar bij een autobedrijf  - afspraak maken voor tweedehands auto te bekijken
Als je wil proefrijden in die zwarte S6 links in de hoek, moet je even wachten voor de andere auto’s uit de weg zijn.

Maar mocht de verkoper aanwezig zijn en de auto nog beschikbaar, dan moet je maar hopen dat ie tactisch geparkeerd staat. Als de auto achterin in de hoek staat en er eerst tien auto’s aan de kant moeten ben jij niet blij en de verkoper ook niet.

Lees ook: Als je een van deze (subtiele) dingen ziet bij een tweedehandsauto, moet je meteen weglopen

Tenslotte: het is helemaal niet erg als een verkoper de auto rijklaar maakt. De banden goed oppompen en de remschijven ontdoen van vliegroest (door een paar keer te remmen) geeft juist een beter beeld van de auto zoals jij deze wil gaan rijden. Ook is het wel prettig als er een paar liter brandstof in zit.

Conclusie:

Dus wat moet je doen? Wel of geen afspraak maken om een tweedehands auto te bezichtigen? Wij zouden adviseren om lekker een afspraak te maken. Als je enorm slecht van vertrouwen bent, kun je beter in een hoger segment gaan shoppen met betere garantievoorwaarden. Vraag wel om of je de motor in koud mag horen starten. Er is geen enkel handelaar die dat niet begrijpt en als de auto goed is, zal de handelaar er ook niet moeilijk om doen.

50 reacties op “Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)”

  1. Ik heb ooit een auto gekocht bij een Honda dealer in Amsterdam.
    Alles oke, geen rare dingen, na de instructie over hoe alles werkt startte de auto niet omdat de accu spontaan overleden was. Auto naar de werkplaats, nieuwe accu er in en rijden. Slecht gevoel vroeg men mij ? Nee, helemaal niet, positief juist want ik kreeg een nieuwe accu bij aankoop en we hadden het probleem niet onderweg. Accu is na bijna 8 jaar in 2024 vervangen omdat de motor bij koude wat moeizamer rond ging bij starten. (teken dat de accu echt minder is en dan is preventief vervangen een keuze)

    Let bij aankoop ook op evt onderhoudskosten die er aan komen zoals een distributieriem die binnen enige tijd of afstand vervangen moet worden, een airco controle of banden die nog maar net door de keuring komen.
    Het is niet gek om dat soort dingen bij de aankoop onderhandelingen mee te nemen, een garage moet dan wel wat meer werk doen of kosten maken, maar dat is voor hun inkoop en het scheelt je later kosten tegen verkoopsprijs. Het blijft een gebruikte auto, maar kosten die er zeker aan komen op voorhand vermijden of beperken is wel zo prettig.

  2. Kunnen we gewoon in een reactie de naam en woonplaats van het autobedrijf / handelaar noemen , wel zo handig voor een koper.

  3. Time out;
    Om te beginnen, alle autohandelaren zijn oplichters, heb ik heb zeggen van “Frans”.
    Als een auto in “Tetris modus” ingebouwd staat, zoals bij sommige handelaren het geval is, kan je misschien beter even verder rijden.

    Zelf ben ik ook onaangekondigd gaan kijken, uurtje rijden, auto stond vrij, accu was leeg maar auto starten vrijwel direct, geen rare geluiden en proefrit was geen probleem, maar houd het redelijk natuurlijk.

    Dus mijn advies, volg je gevoel, luistert niet al te veel naar de zelf benoemde experts. Uiteindelijk kan iedereen je precies vertellen hoe het vooral niet moet, dus koop gewoon geen auto😂👍

  4. Je kunt beter een afspraak maken en proefrijden. Van tevoren inlezen welke problemen er kunnen zijn bij dat type waar je naar gaat kijken. Wat doen jullie met een inruil? Gaan proefrijden en de sleutel afgeven van de auto die je inruilt zodat ze naar de auto kunnen kijken terwijl jij aan het proefrijden bent. Tijdje terug zelf aan de hand gehad, kom je terug is opeens het tankje van de koelvloeistof leeg. Dus kreeg ik weinig terug voor mijn inruilwagen. Dus de koop ging niet door. Thuis de koelvloeistof bijgevuld en we rijden er nog steeds mee. Geen problemen. Nieuwe apk zonder problemen. Als ik die man van de garage was zou ik aanbieden om de koelvloeistof even bij te vullen vanwege de lange rit naar huis. Van Schoterlandseweg te Oudeschoot naar Dronryp. Was wel een beetje verdacht.

  5. Ik denk dat je nachtmerrie vele malen groter was geweest als je die auto daadwerkelijk had gekocht en binnen 48 uur beseft dat je een miskoop hebt gedaan. Daar is een vergeefse reis dan een peulenschil bij, ondanks de grote teleurstelling op dat moment. Geef mij maar een betrouwbare garage die wellicht iets duurder is maar altijd nog goedkoper blijft dan de ontdekking dat je een nachtmerrie voor de deur hebt staan die je niet meer terug kunt draaien en die je dag en nacht als een steen op de maag ligt. Goedkoop is vaak duurkoop.

  6. Nou nog erger is een verkoper die niet eens wilt verkopen blijkbaar.
    Afspraak gemaakt voor dat model auto te proefrijden, toen ik daar aan kwam stond de auto nog zo in Tetris modus dat er minimaal 20 anderen eerst aan de kant moesten en nee dit was geen ruimte showroom, de deuren konden net open voor je tegen ander auto aan zat..
    Als dat vooraf al gemeld is, verwacht je dat klaar staat. Foutje kan gebeuren maar ook de 2.en zelfs 3de keer stond de auto nog steeds midden tussen alle andere autos, 10 cm rijden en je zit tegen een andere aan.. 1x kan gebeuren, maar 3x? Ik wil niet weten wat dat bedrijf doet als je afspraken maakt om slijtage onderdelen te vervangen of het noodzakelijk onderhoud te doen. Zeker dan alleen ‘voor de kijk ‘ goedkoop, snel en profocorisch gemaakt. Maar volle kosten aan de klant doorbreken,maar niet correct zoals het moet..
    En dan nog 2 vestigingen hebben ook, beide gecertificeerd? Nee ik ga daar niet heen, rijd liever dan een uur langer om het onderhoud te laten doen bij een zaak die beter van vertrouwen is.

    • Zo, jij kan beter nog even oefenen op je vocabulair en spelling maat. Alvorens je een auto gaat proefrijden. Misschien nemen ze je dan wel serieus? Of heb je je speed gebruikt tijdens je schrijven? 🤡

      • Nou als je zo argwaanend bent .mijns inziens heefd dat bedrijf ook slechte ervaringen met klanten hele showroom leeghalen klaarzetten en dan komt de persoon niet opdagen .ervaring mee gehad vaak genoeg .eerst maar onderhandelen en dan proefrit .kost veel tijd en geld voor autobedrijven/handelaren .r.j.r

        • Dat is waar maar als je al 3x een afspraak hebt gemaakt en deze staat er nog steeds tussenin dan heb ik daar ook vraagtekens bij hoor… Welke dealer laat iemand 3x komen en haalt niet de auto tussen de andere uit voor een proefrit?

    • Ik koop nooit bij een wazige autohandelaar maar altijd bij een dealer of gerenomeerde auto bedrijf met zeer betrouwbare reviews. Op gevoel weet je of je bij de juiste autobedrijf bent en een eerlijke verkoper voor je hebt. Ik betaal liever wat 1000den euros meer met een zeer betrouwbare auto en perfecte service dan met technische problemen te kampen en gekloot met na-service bij een flut autobedrijf.

  7. Ongeveer 1.5 jaar geleden een Passat B7 Alltrack 2.0 tsi gekocht op marktplaats in Friesland . Te ver om te gaan kijken vond ik . Waanzinnige auto heeft eerst 2 jaar bij volkswagen in wolfsburg gelopen , alle extra’s die nu nog niet op alle auto’s zitten . Bij aankoop 130.000 km gelopen . Had wel iets olie verbruik wat door de garage ook toegegeven is . Ik ben motorgek dus dit voorjaar compleet uit elkaar laten halen en weer opbouwen in Gaanderen Gelderland . Loopt als de brandweer nog een paar km inrijden en dan 1e stage chiptunen in Oldenzaal . Moraal : als je er iets voor over hebt is haast geen auto slecht .

  8. Ongeveer 1.5 jaar geleden een Passat alltrack B7 Alltrack 2.0 tsi gekocht op marktplaats in Friesland . Te ver om te gaan kijken vond ik . Waanzinnige auto heeft eerst 2 jaar bij volkswagen in wolfsburg gelopen , alle extra’s die nu nog niet op alle auto’s zitten . Bij aankoop 130.000 km gelopen . Had wel iets olie verbruik wat door de garage ook toegegeven is . Ik ben motorgek dus dit voorjaar compleet uit elkaar laten halen en weer opbouwen in Gaanderen Gelderland . Loopt als de brandweer nog een paar km inrijden en dan 1e stage chiptunen in Oldenzaal . Moraal : als je er iets voor over hebt is haast geen auto slecht .

    • Klopt dus niet altijd.
      Ik wilde een proefrit in een auto die achter in een rij stond. Ik startte die auto, voor het vrijmaken koud: ik kon luisteren. Het vrijmaken duurde even; inmiddels was de auto warm. Ik zette de motor af en startte opnieuw. Jammer dus, niet meer aan de praat te krijgen, hopeloos verzopen bij een………warme start!
      Die zal je koud kopen en onderweg naar huis even voltanken………kom je niet meer weg bij het tankstation………

    • Meerdere ervaringen gehad waarbij ik ruim [een week of meer] van tevoren een afspraak maak voor een proefrit. Een dag of twee van tevoren bevestigen en een “is goed, tot dan” gekregen.
      Soms kreeg ik bij het bevestigen, kort erna maar meestal bij aankomst pas, te horen dat de auto niet rijklaar is of helemaal niet startend/rijdend vanwege welke reden dan ook. Daar sta je dan, klaar voor de rit… om weer naar huis te gaan.
      Dit is dus een ander risico dat je loopt wanneer je in het laagste (lees het “handelaartjes”) segment gaat shoppen.

  9. Handelaren hebben tal van auto’s binnen staan. Sommige zullen nog niet eens goed nagekeken zijn. Dus het blijft verstandig om even netjes een afspraak te maken zoals dit overal gaat en dit is ook wel zo netjes. Die koude start kun je bij het ophalen doen dmv een proefrit voordat je de betaling doet. Direct meenemen zorgt voor tijdsdruk waardoor de wagen ook niet goed nagekeken kan worden en je dan dus zelf kiest voor eventuele problemen waardoor je terug moet naar de verkopende partij nadien. Ik koop graag op afspraak een wagen met een proefrit en ik wil een grote beurt en nieuwe apk. Als er dan iets is nadien wat grof geld kost kun je altijd wel verhaal halen mits je dit tijdens de koop even bespreekt.

  10. Dat kan natuurlijk ook gebeuren. Meestal is met de trein gaan wel handig gezien je altijd vertraging hebt 🙂 Dan had de auto misschien wel klaar gestaan… maar je had de pech dat de NS een keertje op tijd reed…

  11. Je kan toch ook de middenweg zoeken? Een halfuurtje van te voren bellen, dan kom je niet uit het niets, en kunnen ze ook niet heel veel ellende verstoppen. Overigens mijd ik de louche handelaren met slechte garantie als de pest. Auto’s tot 10.000 euro kan je veel beter bij een particulier oppikken. Dan krijg je een veel eerlijker beeld, en kan je gewoon (netjes houden uiteraard) onderhandelen.

    Rekening houden met wat achterstallig onderhoud, maar dat verdien je terug door de lagere aanschafprijs. Boven dit bedrag wordt garantie steeds belangrijker en zoek je uiteraard een nette toko op.

    • Ik ga altijd onverwachts langs wat mij een betere beeld geeft van de auto het segment maakt natuurlijk niets uit want qua garantie heb je tegenwoordig wettelijk vastgelegd standaard 1 jaar garantie al moet je dat natuurlijk wel afdwingen dus een garantie pakket erbij kopen is pure onzin en extra inkomsten voor de handelaar. Dus mijn advies aan iedereen verken eerst wat je rechten zijn bij een aankoop bij een handelaar en ook particulier

  12. Ik koop altijd bij de merkdealer of gerenommeerde handelaar. Niet ouder dan 3 jaar met premium garantie. Proefrit vaak niet nodig (omdat vaak al eerder ritjes gemaakt in dezelfde soort auto). Met goede garantie auto gewoon meenemen. Als deze wat mankeert wordt het toch opgelost🤷‍♂️. Al meegemaakt met een bmw f80 (van 2,5 jaar) motor opgeblazen ivm krukas hub. Nieuwe motor (zonder problemen). Vorig jaar een Abarth voor de vrouw gekocht, uiteindelijk kompleet nieuwe aandrijving gekregen na 3 maanden. Ook een goede dealer weet op voorhand niet wat een auto kan gaan mankeren. Ze kunnen (en doen ook, in mijn ervaring) alles om het goed op te lossen.
    Niet altijd voor de goedkopere handelaar kiezen (tenzij betrouwbaar door ervaring). Dit resulteert vaak in teleurstelling.

    • “Vorig jaar een Abarth voor de vrouw gekocht”
      Je klinkt als iemand die eigenlijk “het vrouwtje” bedoelt.

          • Een Abarth is toch al een extra, en als het mevrouw haar wens is om deze auto te rijden is er toch niks mis mee?
            Enne ik noem mijn vrouw vaak mijn meisje, en daar is ze trots op, want ik hou van haar en zo uit ik dat oa.

          • Een verklein woordje duidt er psychologisch op dat iemand niet wil inzien dat de persoon in kwestie als een stuk volwassener wordt gezien. Emotioneel is zo’n vrouw vaak ‘moeder’ voor een wat dat betreft, (emotioneel dus) onrijpe man. ( En hij haar ‘vader’ op haar ‘onrijpe’ vlak(ken)( zie Freud c.s.)

          • Huh? iemand anders doet een idiote aanname en jij maakt er dit van. Dat zegt pas veel!

          • Wat een gezemel gaat om de auto van z n vrouw
            Of vrouwtje niet zo over zeiken .die man bedoeld het goed [ en handelaartje dan ] ook denigerend die is later een grote jongen met een mooi bedrijf !! Al jaren gaat dat zo .vindt de laatste jaren dat er teveel gezeken wordt
            En meteen alles online gooien .fijn voorbeeld voor nieuwe generatie. 🤣😃

  13. Gewoon aangeven dat je de motor koud wil horen starten, mochten ze dat niet willen, dan weet je genoeg en zoek je verder. Ik heb geen zin om nog een keer terug te moeten voor de proefrit en gepoetst kan ik de lak beter inspecteren.

    Bovendien: als de auto onbereikbaar ver achteraan staat en je moet nog een keer terugkomen, wat voor onderhandelingspositie denk je dan nog te hebben als je van ver komt?

  14. Autohandelaar hier. Ik vind het wel altijd prettig als een klant even roept dat ie eraan komt, dan kan ik de auto even door de wasstraat rijden, de banden oppompen, zorgen dat ie netjes klaarstaat, dat ik geen dubbele afspraken heb. En hoeveel mensen er voor Jan lul uit Brabant of Drenthe naar mijn bedrijf zijn gekomen omdat ze interesse hadden in een auto die de middag daarvoor of ochtend was verkocht.

  15. Dit maakt eigenlijk wel sense. Ik ben slachtoffer geworden van een auto met een slechte koppakking waar er duidelijk een vetpil in is gegooid om het tijdelijk even te laten werken. Het verhaal met de koude motor is ook zeker een punt.

        • Ik heb een aankoopkeuring laten doen, 1000km gereden en motor in de soep,hoorde zooitje geratel bij gasgeven. 9000 lichter. Daarna verkocht zegt diegene na 1000 te hebben gereden z,n as lawaai maakte en een schokdemper lekte. Bij mij lieten ze bij nader inzien een stagiair er naar kijken

    • Je kunt er natuurlijk op de dolle pof heengaan, kijken en vragen of de auto even gestart kan worden. Ben je tot zover tevreden kun je terplekke vragen of een proefrit mogelijk is misschien een uurtje later zodat ze de auto even naar voren kunnen halen en zorgen dat deze op goede banden staat enz enz.

  16. Ik ben zelf een autoverkoper bij een dealer en voor mij maakt het niet veel uit, beide manieren zijn prima. Men moet echter wel begrijpen dat ik mijzelf niet in twee kan delen, en dat mijn gemaakte afspraken voor gaan. Dus als men binnenloopt en alla minuut geholpen wil worden dan kan dat nog wel eens rot uitpakken.

    Tevens wassen wij de auto voordat deze op proefrit gaat zodat de klant kan zien hoe de staat van de lak is. Bij een vieze auto, of met stavuil, gaat dat moeilijk.
    Bandenspanning is ook wel een dingetje.

  17. Ik geef ook de voorkeur aan de zoete inval… Als dan een auto waar je interesse in hebt meteen start en goed loopt voorkom je veel problemen. En een verkoper die er moeilijk over doet dan draai ik me om… Want elke auto kan zonder problemen stilstaan, zeg ik altijd.

    • En als de auto dan niet meteen voor een proefrit naar buiten gereden kan worden weet ik wel dat de auto meteen met een volledig koude start goed loopt. En moet ik dan terugkomen voor een proefrit geen enkel probleem.

  18. Ooit eens WEL afspraak bij handelaar in Zandvoort. Auto stond bijna “onbereikbaar” op rij 5. Halflege banden.Starte niet (accu). Bouwjaar bleek gelogen. En optimistische ik was met trein omdat ik mijn droomauto had gevonden. Wat een nachtmerrie. En die handelaar interesseerde het geen ruk!

  19. Op afspraak werkt naar mijn zeggen altijd beter, je krijgt als klant dan meer de juiste en over het algemeen volledige aandacht.
    Zonder afspraak zoals hier ook staat weet je niet zeker of je wel (goed) geholpen kan worden.

  20. Ik geloof in de zoete inval.Zoals geschreven kunnen ze hem niet warmdraaien of koude startproblemen verdoezelen.etc zo krijg je betere indruk hoe de wagen werkelijk is.

    • Ik heb mee gemaakt bij Ford in Zoetermeer. Een afspraak gemaakt maar bij aankomst aldaar was de auto er niet, want wat bleek? Er was een andere klant een proefrit mee aan het doen en die kocht hem voor mijn neus weg.Verkoper had er gewoon schijt aan en zei” Als ik een auto kan verkopen dan doe ik dat wie zegt mij dat jij hem zou hebben gekocht?”
      Nou fijne mentaliteit.

Laat een antwoord achter aan Walter Reactie annuleren

(verplicht)