Het internetpubliek is makkelijk vermaakt. Bij elk EV-bericht is er minimaal één persoon die op Facebook zegt ‘elektrisch rijden doen we op de kermis’ en altijd zijn er mensen die het opnieuw hilarisch vinden. Het Photoshop-plaatje van de Tesla met een walmende dieselaggregaat op een aanhanger mag niet ontbreken – hilariteit in de reacties gegarandeerd. Het internet zal dus wel smullen van dit aggregaat die speciaal gemaakt is om EV’s op te laden. Maar het is geen stinkende diesel.
Het Nederlandse HyMove en het Zwitserse Clean City hebben een aggregaat ontwikkeld die waterstof omzet in stroom. De aanhanger gebruikt daarvoor een zogenoemde brandstofcel. De generator luistert naar de naam GameChanger 1 en kan maximaal twee elektrische voertuigen tegelijk laden. De maximale laadsnelheid is 120 kW. Hij is ontwikkeld om voertuigen op te laden ín vrachtschepen. Dat klinkt misschien niet als het beste idee.
Verlichting voor het elektriciteitsnet
De GameChanger 2 komt er ook aan: dit is een vrachtwagentrailer met een waterstofgenerator die vier elektrische voertuigen tegelijkertijd kan opladen. Het maximale laadvermogen van het aggregaat is 800 kW. Je zou hiermee dus zelfs elektrische vrachtwagens een flinke optater kunnen geven. Het handige van het aggregaat is dat ze losstaan van het elektriciteitsnet. Ze kunnen dus gebruikt worden om het net te ontlasten zonder dat EV’s stil hoeven te staan.
HyMove zegt: ‘Met onze oplossing dragen we bij aan een groenere wereld, maar tegelijkertijd reduceren we de noodzaak voor enorme, langetermijninvesteringen in de elektrische infrastructuur, die steeds meer onder druk staat en zelfs dicht tegen het verzadigingspunt aan zit. Onze oplossingen betekenen een verlichting voor de Nederlandse infrastructuur, maar ook voor Europa en de hele wereld.’
Eline heeft op 28 mei 2024 geschreven:
Als we die nou eens achter de elektrische sprinter koppelen hebben hebben we nog wat actieradius ook https://www.vipbus.nl/luxe-bus-huren/vip-busje-12-personen-huren/ Of maar beter wachten tot er een elektrische variant uitkomt van de Mercedes Sprinter 519 chassis cabine, dan bouwen we daar weer een mooie koets overheen.
EC Dubost heeft op 17 mei 2024 geschreven:
Allemaal onzin. Je bereikt er niets mee.
HvdE heeft op 16 mei 2024 geschreven:
Een aggregaat is nooit energie zuinig. En waar komt de waterstof vandaan. Met een schone diesel erop ben je en zuiniger en duurzamer bezig. Maar alles om te proberen de mens voor de gek te houden met de zgn groene wahnsin golf.
Piet heeft op 15 mei 2024 geschreven:
Dit aggregaat? Deze…
Ronnie heeft op 15 mei 2024 geschreven:
Als je de hele energetische keten bekijkt is dit natuurlijk weer het zoveelste kul-idee. En de H2 maken we zeker uit CH4: CH4 + H2O => CO + 3 H2. Of natuurlijk via zwaaipalen en electrolyse met 25% rendement.