Je hielen hebben waarschijnlijk niet zoveel aandacht gekregen sinds je laatste pedicure. Maar aangezien de autocabines van de toekomst – vooral zelfrijdende voertuigen – steeds meer op lounges gaan lijken, denkt ZF Lifetec dat onze benen daardoor kwetsbaarder kunnen worden bij een botsing. De nieuwste innovatie is een airbag voor je hielen, wat eruitziet als een ploffende voetensteun.

Waarom? Onderuitgezakt zitten in een auto is niet de veiligste zitpositie. Bij een botsing gaat de kracht van de impact naar de lichaamsdelen die contact maken met de auto. De hielairbag zorgt voor een betere uitlijning van je lichaam en beschermt het hele been. In combinatie met de knie-airbag verkleint dit de kans op een onnatuurlijke verdraaiing van de knieën.

De hielairbag maakt de knie-airbag effectiever

Door de energie van de botsing te beheersen, wordt de kracht op het dijbeen – het sterkste bot in het lichaam – teruggeleid naar het voertuig, in plaats van te leiden tot een pijnlijke breuk. Harald Lutz, hoofd ontwikkeling bij ZF Lifetec, legt uit: ‘Als het hielsteunpunt ontbreekt, kunnen de knieën niet effectief worden opgevangen door de airbag en is de werking van de knie-airbag minder effectief.’

airbag voeten / hielairbag

‘Hoewel het risico op dodelijke verwondingen in dit geval laag is, is de kans op ernstige been- en voetblessures zonder de Active Heel Airbag aanzienlijk.’ Uit cijfers van het Britse ministerie van Transport uit 2020 blijkt dat beenverwondingen bijna vijf procent van alle letsels bij verkeersongevallen uitmaakten. In dat jaar raakten ongeveer 2.684 mensen hierdoor gewond. Extrapoleer deze cijfers wereldwijd en over meerdere jaren, en je krijgt… een heleboel mensen met pijnlijke benen en knieën.

Denk aan de verloren werkuren, ziekteverzuim, medische kosten en de levenslange (voorkombare) gevolgen voor deze mensen en hun families – en de hielairbag lijkt ineens een heel logisch idee. Uiteraard werkt deze technologie alleen als de inzittenden hun voeten in de voetruimte houden – voor wie graag met de benen op het dashboard zit: heroverweeg je houding. ZF is van plan deze technologie vanaf 2028 beschikbaar te maken. Het is niet bekend in welke automerken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)