Ze zullen het misschien nooit hardop uitspreken, maar huidige gordels in auto’s hebben een sterke voorkeur voor slanke lichamen. Maar omdat het inmiddels 2024 is en shamen echt niet meer kan, komt gordelleverancier ZF nu met een nieuw soort gordel dat geschikt is voor alle lichaamstypen, dus ook voor mensen met een bourgondisch buikje.

Tot nu toe gebruikte de Euro NCAP altijd crashpoppen met standaardmaten, zo legt ZF uit. Binnenkort wil de NCAP de crasheisen aanscherpen zodat er ook meer gekeken wordt naar de veiligheid van bijvoorbeeld zwaardere mensen. De nieuwe Multi-Stage Load Limiter-gordel (MSLL) moet helpen bij het veiliger maken van de auto.

Betere controle van krachten op het lichaam

Moderne auto’s trekken de gordel alvast aan als ze denken dat er een ongeluk gaat gebeuren. Nog modernere auto’s hebben een gordel die in twee stappen aanspant, wat nog beter schijnt te zijn. De nieuwe MSLL-gordel kan de spanning gedurende de crash blijven aanpassen. Hierdoor kunnen de krachten op het lichaam beter gecontroleerd worden, waardoor kans op letsel afneemt.

‘Het systeem maakt het mogelijk om individueel te reageren op mensen met een verschillend postuur en de riemkrachten op de juiste manier te beheersen’, zegt ZF in een persbericht over de nieuwe gordel. Dit geloven we direct, want ene Rudolf Stark is de hoofd van het veiligheidsafdeling. En als je iemand moet geloven, dan is het wel de broer van Iron Man.

De nieuwe gordeltechniek is niet alleen beter voor knuffelbare mensen. Bij botsingen met lage snelheid zou de gordel weer veiliger zijn voor lichte en kleine mensen. Ook voor oudere mensen zou de kans op verwondingen (onder meer door kwetsbare botten) afnemen. Zwaardere mensen zouden veiliger zijn bij botsingen op hoge snelheid.

In de toekomst meet de auto de omvang van je buik

ZF wil nog verder gaan. In de toekomst meet een sensor wellicht hoever de gordel is uitgetrokken, en dus hoe groot de omtrek van de passagier is. Met deze info kan de gordelspanning worden aangepast. Of ChatGPT kan alvast een personal trainer opzoeken. Ook kan de auto informatie van de interne camera’s gebruiken om de houding van de inzittenden te checken bij een crash.

Het is nog niet bekend welke autofabrikanten de techniek van ZF gaan toepassen. De strengere eisen voor botsproeven gelden vanaf 2030, dus tegen die tijd zullen auto’s wel uitgerust zijn met MSLL. Wat je daarvan gaat merken? Hopelijk niets.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)