‘Zalig zijn de onwetenden’, zeggen ze weleens. Als jij sinds je je auto hebt nog nooit aan het knopje van de airco hebt gezeten en je bent blij met hoe je leven nu loopt, klik dan vooral weg. Anders heb je aan het einde van dit artikel weer iets om je druk om te maken, want je kunt namelijk fouten maken met het bedienen van je airconditioning. Zo is het nog altijd beter om je airco een paar straatjes voordat je thuis aankomt uit te zetten.

Als je nu een fles koud drinken uit de koelkast pakt, dan zal er condens vormen op de fles. Dit gebeurt ook in je koude aircosysteem; er blijft condens staan en dat is een mooie plek voor schimmels. Als je de auto dus altijd wegzet met condens in de verdamper, kun je uiteindelijk last smerige luchtjes krijgen. Om dit te voorkomen is het handig om de airco al vijf tot tien minuten van tevoren uit te zetten. De buitenlucht blaast het systeem droog zodat schimmels het niet meer fijn vinden om in de airco te zitten.

Nog een reden om je airco uit te zitten voor het einde van de rit

Met oude auto’s is er nog een goede reden om de airco uit te zetten als je de auto parkeert. Bij veel motoren zit de aircopomp met een riem op de motor en dit zorgt dus voor extra belasting. De startmotor zou extra moeten werken om niet alleen de motor aan te slingeren, maar ook om de aircopomp op gang te helpen. Ongetwijfeld klein bier, maar voor een oude auto kunnen alle beetjes helpen.

Nog andere voordelen

Veel moderne auto’s hebben een automatische airco die in- en uitschakelt, maar zeker bij oude auto’s is het goed om erop te letten dat de airco niet altijd aanstaat. Er zijn mensen die de hele winter doorrijden met een draaiende aircopomp omdat ze nooit de moeite nemen om naar het dashboard te kijken. Dit zorgt voor meer brandstofverbruik en natuurlijk slijt zo’n aircopomp tijdens het gebruik.

Nog een voordeel van de airco eerder uitzetten is dat er een kleiner temperatuurverschil is met buiten. Als je uitstapt, is het niet ineens alsof je een oven opendoet. Het kan de transitie naar de buitenlucht iets aangenamer maken. Je kunt ook even het raampje openzetten de laatste paar meters voor wat extra koeling, anders stap je weer met klotsende oksels uit.

27 reacties op “Moet je de airco nog uitzetten voor het einde van je rit of is dat achterhaald?”

  1. Ik zet hem alleen aan als het echt nodig is. Vind een raam open heerlijk! En als de airco aangaat zet ik hem standaard 5 min voor ik stop uit. Nog nooit rare geurtjes gehad. In de winter doe ik hem ook nooit aan. Maar kan ergens begrijpen dat dat niet perse goed is.

  2. Wat een onzin, in mijn Volvo S80 uit notabene 2003 staat netjes in het handboek het volgende beschreven: “In warme weersomstandigheden kan het AC-systeem lekken onder de auto. Dit is volkomen normaal. Zo nodig start de ventilator 50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt gezet om de klimaatregeling tot maximaal 7 minuten lang droog te blazen. De ventilator wordt daarna automatisch uitgeschakeld.” De auto doet dit dus automatisch wanneer het nodig is. Zou wat zijn als we anno 2024 hier nog steeds geen oplossing voor hebben.

  3. zo een filter vervangen is bij sommige moderne autos een vervloeking waarbij het hele dashboard losgeschroefd moet worden om er bij te komen

      • Moderne airco systemen werken constant, zei het op 3%tot 97% op vollast.Een airco uitzetten geeft problemen..vandaar.Er blijft steeds een circulatie die ook zorgt dat de pomp gesmeerd blijft.Bij ons staat hij altijd op, en nooit geen vieze geur.Probleem is hem uitzetten in de winter en terug op in de zomer.Dan zorgt condens voor slechte geur.

  4. Vooral bij regenweer, wanner je met een volle auto en bus rijdt je airco aan te zetten. Helpt de condens in een wip weg te krijgen. Wat je eigen zich van binnen nr buiten toe drastisch te verbeteren.

  5. Pas na een jaar in mijn auto gereden te hebben kwam ik er pas achter dat er een airco in zit. Tja met een cabrio heb je hem ook niet vaak nodig. Ik heb hem vaker aan in de winter ipv in de zomer ivm condem

    • Goede kwaliteit interieurfilters én deze optijd vervangen! Gewoon een koolstofvezel of een pm2.5 filter erin en bacterieen uit de buitenlucht hebben gewoon veel minder kans maarja…. dan word die onderhoudsbeurt weer ’te duur’ en dan zijn ze bij kwikfit weer net 20euro goedkoper uit.

    • De airco van mijn auto wordt door de garage nagekeken. De monteur weet wat ik als eigenaar van hun verwacht en het onderhoud wordt uitgevoerd door dezelfde monteur. Nooit geen problemen met deze oude Polo diesel. Staat nu 325.000 km op de teller, diesel blok draait als een zonnetje.

  6. De startmotor drijft de airco helemaal niet aan. Een aircopomp heeft een elektronisch geactiveerde koppeling. Tijdens het starten is de pomp dan ontkoppeld van de aandrijving.

  7. Hmm, vreemd. Ik was er toch echt van overtuigd dat bij mijn moderne auto bij het verlaten ervan de ventilator bleef nadraaien om dit condens probleem op te lossen. Nu moet ik na mijn garage om te vragen waarom die niet gelijk stopt. Die moderne techniek is dus nog steeds niet zo slim volgens dit artikel.

    • Je moet je airco regelmatig opzetten!vermits het koudmiddel de pomp van smering voorziet,anders loopt ze vroeg of vast!!!zowel in de winter als in de zomer.even laten nadraaien op stilstand (relantie)geeft ook een langere levensduur volgens vele garagisten.

      • Airco in de winter uitzetten. Is geen goed idee. Keerringen en afdichtingen van de poeliers gaan open staan doordat de as in de afdichting hangt en trilt. En rara met wil de airco in het voorjaar weer gebruiken, maar dan wordt het niet koud, doordat het koudemiddel ontsnapt is via de compressor.
        En bij -7 graden Celsius werkt de airco niet meer in een auto. Ecu schakeld hem dan uit als het goed is.

        • Die temperatuur verschilt per merk. Mijn auto’s zaten allemaal rond de – 2/-3. Ik zet de airco nooit uit. Als ik ergens vol gas geef gaat ie vanzelf uit en heb ik al mijn pk’s ter beschikking

        • Toen wij vorig jaar onze Corolla Cross kochten, zei de verkoper o.a. bij de aflevering: Dit is de airco, en die moet je altijd aan laten staan.
          Nooit uitzetten.
          Dit gaat tegen alles in wat ik ooit heb geleerd over airco s.
          Maar goed, het zal wel zo zijn, anders had hij er niet specifiek op gewezen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear