TopGear stapt net uit de nieuwe Aiways U5. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; hier alvast de highlights.
Testobject: Aiways U5
Uitvoering: Showroom
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: Regen. Beetje regen. Meer regen. En koud.
Aiways U5? Spelfout?
We begrijpen de verwarring, maar nee: geen spelfout. Er had niet eigenlijk ‘de eerste automobiele poging van een bekend maandverband-merk’ moeten staan. En nee, dit apparaat mag dan wel uit China komen, het is niet zo dat het om een luchtvaartbedrijf gaat dat die voor Chinezen berucht lastige ‘r’ maar helemaal heeft weggelaten. Aiways staat voor ‘AI ways’ als in Artificial Intelligence. Voluit zou het ‘Artificial Intelligence is on the way’ moeten betekenen. Taaltechnisch nog steeds zo krom als een hoepel, maar goed. Chinezen zullen Chinezen, zullen we maar zeggen.
Aiways. Nooit van gehoord.
Snappen we. Klein beetje achtergrond dus. Wij dachten dat het ontwikkelen van een vaccin in één jaar best snel was. Maar wat dacht je van het uit de grond stampen van een totaal nieuw merk, inclusief fabrieken en een eigen batterijconcept, én je eerste auto op de Nederlandse markt krijgen binnen… drie jaar? Inderdaad: Aiways bestaat pas sinds 2017. Nu weten wij ook wel dat Chinezen in de anderhalve week die wij Nederlanders nodig hebben voor een tuinhek doodleuk drie wolkenkrabbers neerzetten, maar toch. Het mirakel wordt iets minder groot als je weet dat ze zich hebben ingekocht bij Changan Automobiles en Jiangling Motors. Nooit van gehoord? Wij ook niet. Maar Changan is alleen maar de nummer 4 van China, en Jianglings geschiedenis gaat terug tot 1947. Het maakte vooral bedrijfswagens en trucks, maar stuurde met het merk Landwind (ah!) ook ooit een van de grootste horrorverhalen op wielen op Europa af.
En wat is die Aiways U5 dan?
Een auto. Een vol-elektrische SUV. En, we lopen even op de zaken vooruit, helemaal geen verkeerde. Qua formaat moet je denken aan een BMW X3 – dat scheelt hier en daar hooguit wat centimeters. Hij ziet er beslist niet verkeerd uit, een beetje ‘Volvo meets Mazda’ met een heleboel vleugjes andere dingen. Misschien omdat de oprichter van Aiways, Fu Qian, eerder de verkoopdirecteur van Volvo China was? Wie zal het zeggen. Vanbinnen lijkt vooral inspiratie te zijn opgedaan bij Tesla, want er heersen vooral leegte en een groot scherm. Kennelijk spraken ook stadsbussen tot de verbeelding, want hij is, zeker op de achterbank, onvoorstelbaar ruim. Bagageruimte is riant voorhanden, en onder de vloer is genoeg plek voor je laadsnoer en allerhande smokkelwaar. De afwerking is trouwens voorbeeldig: fraai leer (of nepleer, maar dan het goeie spul) op dashboard en deuren, prima materialen die allemaal goed in elkaar lijken te steken. De stoelen zitten uitstekend en zijn goed verstelbaar. De verstelbaarheid van het stuur had rianter gemogen, maar ach, kniesoor.
En, hoe rijdt ie?
Uitstekend. Het onderstel is dik voor elkaar: comfortabel en toch communicatief. De besturing voelt wat kunstmatig aan, maar is wel precies en redelijk direct. De elektromotor (één, op de vooras) genereert 204 pk en 310 Nm, wat resulteert in een sprint naar 100 km/u in 7,8 seconden en een begrensde top van 150 km/u. Geen spektakel dus, maar ruim voldoende om mee te komen. Daarbij: met dat direct beschikbare koppel voelen (tussen)sprintjes aanzienlijk vlotter aan. Van typische EV-onhebbelijkheidjes als spinnende voorwielen bij optrekken als je iets te veel stroom trapt (we wilden ‘gas geeft’ zeggen, maar dat klinkt ook raar) heeft de Aiways U5 geen last. De accucapaciteit van 63 kWh is genoeg voor een actieradius van 400 km volgens WLTP. Bij ons stond er altijd 380 km op het display, en zeker bij kou en veel snelweg ga je dat ook bij lange niet halen. Maar dat geldt voor alle EV’s: hoe langzamer je rijdt en hoe vaker je remt, hoe verder je komt. Fact of life.
Klinkt goed. Nog nadelen?
Ja, ook wel een paar. De bediening moet, uitgezonderd een paar knopjes op het stuur, in zijn geheel op dat grote scherm plaatsvinden. Dat is gewoon lastig en het leidt af. Daarbij is lang niet alles even snel te vinden. Dat zal wennen zijn, maar de systemen van kennelijke voorbeelden als Tesla en Volvo werken veel intuïtiever. En misschien is het een cultuurdingetje (daar staan Chinezen noodgewongen wat anders in dan wij), maar de bemoei- en controlezucht van de U5 kan je vrij eenvoudig tot waanzin drijven. Zo’n beetje alles wat je doet leidt tot een waarschuwend piepje. En bijna altijd is het de vraag wát je dan volgens hem fout deed. De ‘blijf in je baan’-hulp begint al te mauwen als ie in de verte een streep ziet. De parkeersensoren zetten het op een piepen als iemand achter je gaat staan voor het stoplicht. Het regende, vinden sensoren altijd wat moeilijk, maar toch. En het allerergst is wel de camera die links onderin de voorruit op je gericht is en alles wat je doet in de gaten houdt. En op alles wat je doet ongetwijfeld goedbedoeld, maar betweterig advies gaat zitten geven. Kijk je even naar rechts, om te kijken of er niets aankomt, klinkt er opeens een stem: ‘Please look ahead, don’t be distracted’, of iets dergelijks. Het betuttelendst is nog wel als je een sigaret in je gezicht steekt: ‘Please focus on the road and DON’T SMOKE!’ Doen we toch al nooit in testauto’s, maar we wisten ervan en hebben het geprobeerd. Nou ja zeg. Nog nooit zoiets meegemaakt. Het goede nieuws: je kunt alles ook uitzetten. Behalve, het slechte nieuws, die parkeersensoren. Die kunnen niet uit.
Maar hoe koop je zo’n U5? Ik heb nergens Aiways-showrooms gezien…
Die zijn er ook niet. Je koopt een Aiways U5 op de Aiways-site, waarna hij bij je thuis wordt afgeleverd. Verder is er een deal gesloten met Profile, waar je terechtkunt voor onderhoud. En ook voor een proefrit, trouwens: bij negen Profile-vestigingen (van Drachten tot Middelburg, kijk even op de site), kun je daar een afspraak voor maken.
Goed ding dus?
De Aiways U5 heeft ons zeker positief verrast. Dit is, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, beslist geen AliExpress-auto. De deugdelijkheid zal zich natuurlijk in de loop der jaren moeten gaan bewijzen, maar aan de eerste indruk zal het niet liggen. Hij is stil, comfortabel en belachelijk ruim. En betaalbaar, want 41.850 euro voor ons model (er is ook een ‘Standaard’ voor € 39.950 en een ‘Premium’ voor € 43.850) is buitengewoon concurrerend. Er zijn heus nog wel wat puntjes op diverse i’s te zetten, maar er zullen geregeld updates komen die dingen bijschaven en beter maken. De ontwikkeling van volgende modellen (drie keer raden? Inderdaad: U6 en U7) is in volle gang. En zo heeft het er alle schijn van dat Aiways het eerste Chinese blijvertje is.
Conclusie heeft op 4 januari 2021 geschreven:
Dit is vooral heel veel beter dan de rommel die Tesla levert. Voor een echte auto kan je nog altijd beter naar Duitsland, Japan, Frankrijk, Italië of Korea.
Ray heeft op 3 januari 2021 geschreven:
Beste schrijver van dit stuk geen showroom?
Hoe kom jij dan aan de test auto, maar vooral waren staan er dan tig modellen te bekijken op de hoofdweg in Kudelstaart??
Bas Heideman heeft op 4 januari 2021 geschreven:
Beste Ray,
Dat pand in Kudelstaart is het distributiecentrum, en het is niet direct een showroom… Daar hebben wij dan ook ons testexemplaar opgehaald. Overigens komen er op termijn bij een aantal van de Profile-centers uit het artikel wel modellen te staan, maar ook dat blijft wat anders dan een glimmend pand langs de snelweg of autoboulevard. Het is (en blijft vooralsnog) de bedoeling van Aiways de verkoop via internet te doen.
Tony heeft op 2 januari 2021 geschreven:
Toch te veel geld voor zo’n onbekend merk zonder dealernetwerk. Afschrijving zal ook gigantisch zijn dus een koopje is het onder aan de streep niet. Dus vooral voor koopjesjagers die het ding helemaal willen afrijden.