Alfa Romeo weet best hoe ze een prachtige carrosserie moeten ontwerpen al dan niet in samenspraak met grootmeesters als Bertone of Pininfarina. Maar bij het uitwerken van de 159 en soortgenoten Brera en Spider is nauwelijks gekeken naar het gewicht van de auto’s. Geen wonder dat Alfa flink commentaar kreeg en daarom zijn de vier carrosserievarianten naar de weight watchers gestuurd met als resultaat 45 kg minder op de weegschaal. Althans voor de 159. Lichtere wielen en vooral meer aluminium componenten bij de wielophanging zijn hiervoor verantwoordelijk.
 
Vreemd genoeg meldt het merk geen gewichtsverschil voor de Spider en Brera. We hebben nooit begrepen waarom Alfa de lekkere zescilinder standaard aanbood met vierwielaandrijving, die de auto’s uitermate log en lomp maakt. En gelukkig is het merk tot inkeer gekomen. Weg dus met die standaard Q4-aandrijving en dat scheelt nog veel meer in gewicht. Bovendien voegt Alfa het Q2-systeem nu standaard in het programma door.
 
Tja, dacht Alfa, als we dan toch bezig zijn, dan ook maar wat andere wijzigingen. Van een facelift kan niet worden gesproken. Hoeft ook niet, de modellen zijn nog aardig actueel. Het dashboard is aangepast, maar daarvoor heb je wel een loep nodig om de verschillen te zien. De klokken, knopjes, kleuren en materialen zijn gewijzigd, lekker belangrijk!

Reacties

Meer van TopGear