Mocht je op een enorme zak geld zitten, en een van de allerbeste (en fraaiste) sportsedans willen kopen, hebben we nieuws voor je: je hebt nog maar heel even de tijd om de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio te kopen. We kunnen dat ook iets concreter voor je maken: je hebt nog maar twee weken de tijd om de Italiaanse sportsedan te bestellen. Daarna is het over en uit. Dat meldt Alfa Romeo Nederland aan TopGear Nederland.

Helemaal een verrassing is het natuurlijk niet. De Alfa Romeo Giulia werd onthuld in 2016 en kwam in 2017 op de markt. Inmiddels is het alweer 2025 en is het dus logisch dat Alfa Romeo een paar modellen gaat uitfaseren. Ze beginnen met de Quadrifoglio-versies van de Giulia. Quadrifoglio staat niet voor vier seizoenen (dat is stagioni) of vier kazen (dat is formaggio), maar voor klavertje vier. Het klavertje vier was het symbool van de race-Alfa Romeo’s van weleer.

Tot wanneer kan ik de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio dan bestellen?

Het uitfaseren van de modellen gaat heel geleidelijk, dus je kunt per maand nog een model bestellen bij de Alfa Romeo-dealer. De orderboeken voor de Giulia Quadrifoglio zijn geopend tot het einde van deze maand. Voor de goede orde, het is vandaag 13 maart en tot 31 maart kun je een order plaatsen. Dus verkoop even snel wat aandelen, ruil je bitcoin in voor echt geld, laat de kinderen werken, zet de Labradoodle op Marktplaats en en stel een fraaie rode Giulia samen.

Het slechte nieuws gaat nog eventjes door. De orderboeken van de Stelvio Quadrifoglio sluiten namelijk op 30 april 2025. De Stelvio is de SUV-variant van de Giulia en kun je ook krijgen als Quadrifoglio. Een groot voordeel van de Stelvio is dat je vierwielaandrijving krijgt, plus een hoge instap. Zie het als de ideale pensionadomobiel.

Ook de reguliere Giulia met benzinemotor gaat eruit

Nu we je aandacht vasthebben, gaan we door met het delen van slecht nieuws. De Alfa Romeo Giulia met benzinemotor kun je tot eind mei bestellen. Daarna kun je nog wel een nieuwe Giulia benzine krijgen, maar dan ben je aangewezen op de voorraad. We weten niet hoe groot deze is, maar wij hebben er geen probleem mee als dat tienduizenden auto’s worden.

De oplettende lezer vraagt zich dan af: ‘Hoe zit het dan met de Giulia met dieselmotor?’ Die blijft gek genoeg nog even in productie. Daarvan is het einde van de productie nog niet aangekondigd. Het zou kunnen zijn dat die versie nog door diverse (Italiaanse) politiekorpsen gebruikt wordt of voor de fleetsales- en verhuurmarkt. In Nederland was deze overigens al geschrapt.

Lees ook: Quadrifoglio is 100 jaar oud en dat viert Alfa met deze speciale Giulia en Stelvio

Over een opvolger kunnen we wel wat zeggen. Die komt er. Alfa Romeo-baas Santo Ficili heeft al aan TopGear Nederland bevestigd dat deze er komt. Wel zal deze een iets andere vorm krijgen, wij gokken op een ietwat hogere liftback. Ook zal deze op het bekende STLA-Large-platform staan. Naast een elektrische versie komen er ook plug-in hybrides. En ja, een Quadrifoglio-versie staat ook op het programma.

7 reacties op “Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen”

  1. Wat Martin hierboven ook schreef, en die woorden heb ik letterlijk uit de mond van de Alfa Romeo dealer horen komen :
    De Giulia wordt door de meeste mensen omschreven als een prachtige wagen, maar in the end koopt iedereen een Duitser.
    Ik rij al drie jaar tot mijn grote tevredenheid met een Giulia, en die gaat zeker nog niet weg !
    Elke keer als ik ‘m zie staan tussen het grijze, saaie allegaartje van Duitsers, Fransen en Koreanen denk ik wat voor een mooie auto het nog steeds is.
    Natuurlijk, smaken verschillen, en ik kan me voorstellen dat mensen met een Kia EV9 of een Cybertruck die dingen niet gekocht hebben omdat ze ze lelijk vinden.
    Maar, wees eerlijk mensen, om het in Jeremy Clarkson’s woorden te zeggen :
    “When it comes to style, the Italians always get it right !”

  2. Ik vind de Stelvio een kansloos Stellantis product, dat model past ook niet bij Alfa. De Giulia daarentegen vind ik een prachtige auto. Ik heb zelf helaas nooit een grote Alfa gereden, wel een Alfasud 1.5ti, heerlijk autootje was dat.

  3. Prachtige auto, ook een keer serieus naar gekeken bij alfa dealer Talsma in Drachten. Maar ik ben nogal aan de lengte en vond ik het instappen wel heel bijzonder doordat de middenstijl ver naar voren stond. Voor de rest roept deze auto alleen maar warme gevoelens bij mij op.

  4. Als je vind dat een auto meer verkopen verdient, maar je koopt er zelf niet een, dan
    – ben je onderdeel van het probleem
    en/of
    – verdient de auto dat niet echt, anders gebeurde het wel

    Dus in plaats van BMW te lopen bashen in dat I3 topic, had je beter een Gulia kunnen kopen.

    Ik ben het met je eens dat de Gulia een prachtige auto is, maar voor mij was de BMW 440i GC de betere keuze. De Q4 is me ’te veel en te duur’, net als een M4 overigens, en de 4-pitters schieten voor mij iets te kort.

  5. Als Alfa nou een model tussen de 4-pitters en de Q4 in had gehad, was dat voor mij ideaal geweest. Ik zie dat echt als een gemiste kans. Dus een V6, RWD met iets van 350 a 400pk, meer GT dan sportwagen.

  6. Eindelijk aandacht voor deze prachtige sedan. Ik rij zelf in een Alfa Giulia 200pk Turbo B-tech. Zelden zo een fijne auto gereden. En heerlijk Italiaans design.

    Stuurt mes scherp, goede acceleratie en achterwiel aandrijving. Leuk artikel om te lezen. En lieve mensen, gewoon kopen deze QV. Daar krijg je geen spijt van.

  7. Heel jammer dat een paar van de allerbest sturende (!) en rijdende modellen al heel snel niet meer leverbaar zijn in ons land. De Alfa Gulia en de Stelvio verdienden in mijn ogen sowieso al véél meer verkopen dan het geval was. Wie daarin een proefrit maakt, zal zeer waarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen. En de Quadrifoglio versies daarvan van Alfa Romeo, met ruim 500 pk, zijn echt het meest subliem, zowel qua accelleratie als qua wegligging! Top Alfa Romeo!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *