Het was nogal een momentje voor Alfa Romeo. Vorige week presenteerde het merk, het eerste Alfa-model dat in grote aantallen als EV wordt verkocht (al is ie er ook met een hybride aandrijflijn). Daarnaast laat de nieuwe auto, de nieuwe ontwerptaal zien. Om dat te vieren, liet Alfa Romeo klanten aan het woord. Alfisten lieten van zich horen en kozen de naam Alfa Romeo Milano. Die naam werd ook gepresenteerd, maar verdwijnt nu, een week na de onthulling, van de auto.

De naamswijziging komt door protesten van de Italiaanse overheid. Alfa Romeo vat het kort samen: ‘Tijdens een van de belangrijkste weken aangaande de toekomst van Alfa Romeo, verklaarde een Italiaanse overheidsfunctionaris dat het gebruik van de naam ‘Milano’ – gekozen voor de onlangs onthulde nieuwe compacte sportieve auto – bij wet verboden is.’

Waarom is de Milano verboden?

De wet waaraan wordt gerefereerd, schrijft voor dat bedrijven geen misleidende aanwijzingen mogen geven. ‘Dus een auto genaamd ‘Milano’ moet in Italië worden geproduceerd, anders geeft het een misleidende indicatie, wat niet is toegestaan volgens de Italiaanse wet’, zegt de Italiaanse minister van Economische Ontwikkeling. De auto wordt in Polen gebouwd, omdat daarmee 10.000 euro van de aanschafprijs kan worden gehaald.

Het Italiaanse merk is het niet eens met de aantijgingen, maar wil toch schikken. Het merk schrijft: ‘Ondanks dat Alfa Romeo van mening is dat de naam aan alle wettelijke eisen voldoet en dat er belangrijkere zaken zijn dan de naam van een nieuwe auto, heeft Alfa Romeo besloten “Milano” te veranderen.’ Dit doet Alfa naar eigen zeggen ‘in de geest van het bevorderen van wederzijds begrip. Wel geeft Alfa nog een trapje na. Het merk wil de regering bedanken ‘voor de gratis publiciteit die dit debat teweeg heeft gebracht.’

De nieuwe naam van de Alfa Romeo Milano

Het Stellantis-merk laat weten dat het geen probleem was om een nieuwe naam te kiezen en de naamswijziging door te voeren. Wat er met alle ‘Milano’-badges gaat gebeuren, mag Joost weten. ‘Het was een genoegen om de lijst met namen door te nemen die als favoriet waren geselecteerd uit de suggesties van het publiek. Daaruit vond het merk de naam Alfa Romeo Junior het mooiste.

Alfa Romeo-baas Jean-Phillipe Imparato reageert op het nieuws: ‘We hebben besloten de naam te veranderen, ook al weten we dat dit niet verplicht is, omdat we de positieve emotie die onze producten altijd hebben opgeroepen willen behouden en elke vorm van controverse willen vermijden.’ Volgens hem is de aandacht voor de Milano, of eh, Junior zo groot was dat de Alfa-website gecrasht was door het aantal bezoeken aan de online configurator.

De nieuwe naam voor de Milano is niet nieuw bij Alfa Romeo. In 1966 presenteerde het merk, de Alfa Romeo GT 1300 Junior als opvolger van de Giulia en Giulia Sprint GT. Het autootje had een 1,3-liter motortje met dubbele nokkenassen die 89 pk produceerde. Er zijn meer dan 92.000 stuks van de GT 1300 Junior verkocht in zijn tijd. Zou de nieuwe Alfa Romeo Junior dat kunnen evenaren?

Reacties

  • Horace2520 heeft op 23 mei 2024 geschreven:

    Prachtig model, maar ik ga hoe dan ook géén auto kopen met ‘Junior’ als modelnaam. Een onverantwoorde uitspraak van Stellantis al zouden belangrijkere zaken zijn dan het bepalen van een merknaam. Een merknaam vormt immers de ‘verpakking’ van het product. Erg jammer.

    Reageer
  • Lau heeft op 16 april 2024 geschreven:

    De naam ‘Milano’ paste veel beter bij deze auto. Jammer…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)