Toen Alfa Romeo bekendmaakte dat het eerste elektrische model – oké, op een paar 33 Stradales na – er aan zat te komen, hoopten we stiekem op een reïncarnatie van de MiTo. Dat is het ook, maar dan wat hoger op zijn pootjes. En ergens is het de zoveelste kleine crossover van het Stellantis-concern, maar hij onderscheid zich wel, zelfs van zijn broer de Tonale. Dit is de nieuwe Alfa Romeo Milano.

Welkom bij de nieuwe ontwerptaal van Alfa Romeo. Ga even zitten, neem iets te drinken en kom tot rust, want de Alfa-ontwerpers hebben niet stilgezeten. Volgens deze designers zijn er verschillende onderdelen die gerelateerd zijn aan traditie. Hierbij wijzen ze op de gelimiteerde overhang (korte bumpers, in simpelere taal), gespierde wielkasten en ‘afgeknotte staart’ die moet doen denken aan de Giulia TZ van weleer.

Maar wat het meeste opvalt, is de grille. Bij de EV is de Scudetto (zoals de driehoekige grille heet) een groot Alfa-logo. Bij de hybride versie (want die is er ook) zie je gaas en het oude woordmerk van Alfa. De volgens Alfa ‘stoere look’ van de neus wordt aangevuld met twee driedelige led-koplampen. Laat ons vooral weten wat je van het vooraanzicht van de nieuwe Alfa Romeo vindt.

Specificaties van de elektrische en hybride Milano

De elektrische instapper krijgt 156 pk en een 54-kWh batterij. Daarmee zou je 410 kilometer ver kunnen komen. Deze EV is technische gelijk aan de Peugeot e-2008, om maar iets te noemen. Er is ook nog een sterkere versie genaamd ‘Veloce’. Die moet het doen met 204 pk. Over 0-100-tijden en topsnelheden wil Alfa Romeo nog niets kwijt. De batterij laadt trouwens in een half uur op van 10 naar 80 procent.

  • Foto: © Stellantis
  • Foto: © Stellantis
  • Foto: © Stellantis
  • Foto: © Stellantis
  • Foto: © Stellantis
  • Foto: © Stellantis

Zoals je aan de uitlaat kunt zien, is dit de hybride Milano | Foto: © Stellantis

De hybrideversie heet Milano Ibrida. Voor je gaat googelen: Ibrida betekent hybride in het Italiaans. Een 1,2-liter driecilindermotortje wordt bijgestaan door een 29 pk sterke elektromotor die voeding krijgt uit een 48-volt batterij. Het vermogen is trouwens 136 pk. Dat vermogen gaat via een zestraps automaat met dubbele koppeling naar de voorwielen. De elektromotor zit trouwens in de versnellingsbak. Een versie met vierwielaandrijving volgt later.

Alfa Romeo legt de lat hoog voor de Milano

Voor het rijgedrag van de Milano heeft Alfa zwaar geschud ingezet. De groep werknemers die ook aan de Giulia GTA sleutelde, mag onderhuids aan de slag bij de crossover. Het doel: van de Milano de lekkerst sturende crossover tot nu toe maken. Hier moet de Veloce-versie voor zorgen. Deze uitvoering kreeg extra sportieve stabilisatorstangen, een onderstel dat 25 millimeter lager staat en een Torsen-differentieel. Speciale 20-inch performance-banden moeten zorgen voor nog meer grip.

Vanbinnen ziet de Milano er keurig uit. Er zijn twee 10,25-inch schermen voor het bestuurdersdisplay en het middenscherm. Je zou binnenin wel dol kunnen worden door alle Alfa-logo’s die je tegenkomt. In de hogere ‘Premium’- en ‘Sport’-uitvoeringen zijn er extraatjes als aparte bekledingen, elektrisch verstelbare massagestoelen voorin, aluminium pedalen en sfeerverlichting in de cabine. Verder is er altijd ChatGPT aan boord en kun je 400 liter aan bagage kwijt in de kofferbak.

Wat Alfa Romeo gaat vragen voor de hybride en elektrische Milano, is nog niet bekend. Als de Milano een beetje bij zijn Stellantis-broertje in de buurt wil blijven, zal ie tussen de 30.000 en 50.000 euro moeten kosten. Voorlopig kun je de lanceringsversie van de crossover bestellen die Milano Speciale heet. Deze versie heeft de hybride aandrijflijn of de 156 pk sterke elektromotor. Daarnaast zijn er 18-inch wielen, matrode details en een lederen stuur. Ook de prijs van de Speciale is nog niet bekend.

Reacties

  • rps heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Het lijkt wel een Renault, maar dan wel het iets minder mooie jongere zusje met te veel make-up! Hopelijk wordt zij wel mooier als de jaren voorbij glijden. Deze ontwerper heeft 100% zeker geen Italiaanse roots. Dit wordt helaas de volgende Tonale-flop.

    • Giankà heeft op 11 april 2024 geschreven:

      Denk dat het tijd wordt voor een brilletje

      Reageer
    Reageer
  • Alfisti81 heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Prachtig!!

    Reageer
  • Joost heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Hahahaha, vind je dit een aangeklede Peugeot> Nog een keer goed kijken dan. De taal is anders dan we van Alfa gewend zijn, maar laten we eerlijk zijn: de modellen begon ook een beetje voorspelbaar te worden. Hulde aan de ontwerpers, dat ze wat anders proberen. En naar mijn mening: met succes!

    Reageer
  • Willy'sJeep heeft op 11 april 2024 geschreven:

    Heel erg niet Alfa Romeo: de kentekenplaat hangt in het midden!

    Reageer
  • Alfamale heeft op 10 april 2024 geschreven:

    1.2 drie cilinder met maar 136 pk !!. In hoeveel seconden op 100 km ?. Pfff, ik heb een drukke baan met werktijden dicht op elkaar. Ik wil wel snel naar huis.

    Reageer
  • Koos heeft op 10 april 2024 geschreven:

    Het is gewoon een aangeklede Peugeot, tegenvaller dus

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)