Zie je jezelf al elektrisch rijden? Nee? Dat kan kloppen. De komende zes jaar gaan de verkopen van volledig elektrische auto’s een beetje tegenvallen. Maar dat is een stilte voor de storm, zo denkt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. Want daarna gaat de elektrificatie als een dolle stier en de kans is groot dat jij binnen tien jaar ook elektrisch rijdt.

Vooralsnog zijn er geen signalen dat het verboden wordt om een auto op benzine of diesel te bezitten. We zeggen bezitten, want vanaf 2030 mogen er in Nederland (zoals het er nu naar uitziet) geen brandstofauto’s meer verkocht worden. Het kan uiteraard zo zijn dat het nieuwe kabinet daar een stokje voor steekt. In dat geval kan het ook 2035 worden, al kan ook dat uitgesteld worden.

Goed, genoeg mitsen en maren dus, maar als alles gaat zoals nu gepland, zouden we in 2044 in Nederland 10 miljoen elektrische auto’s moeten hebben. Dit is dus om en nabij het volledige wagenpark, dus dan is de kans groot dat jij ook gezwicht bent voor een EV. Nederland moet in totaal 4,3 miljoen laadpalen planten om al die hongerige batterijtjes van stroom te kunnen voorzien.

Word je dan gedwongen?

De elektrische auto moet steeds betaalbaarder en nog beter worden. Uiteindelijk zal het goedkoper zijn om elektrisch te rijden en zullen de meeste mensen eieren voor hun geld kiezen. Hopelijk blijven er nog genoeg benzinestations bestaan voor hobbyisten, zodat er in het weekend nog met mooi spul gereden kan worden. Alle oude driecilindertjes mogen best naar de sloop.

Hoeveel krijgt TopGear betaald voor deze propaganda?

Schiet ons niet, wij zijn louter de (onbetaalde) boodschapper. We brengen dit nieuws omdat we het interessant vinden en het ons allemaal aangaat. Wel zijn er duidelijke signalen vanuit de auto-industrie dat de verkopen van elektrische auto’s momenteel zwaar tegenvallen. Dus wie weet wordt er nog wat uit de hoge hoed getrokken en rijden we straks allemaal op duurzame benzine of waterstof. Wie weet – twintig jaar is een lange tijd.

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 12 februari 2024 geschreven:

    En daarnaast wie kan een E-Auto betalen?,alleen de twee-verdieners of voor het zakelijke autoverkeer(auto van de zaak) of die inkomens genieten ver boven de Balken-elende norm ver boven het gemiddelde inkomens en ver bovenmodaal?.En die net een inkomen( genieten ) boven het minium-inkomen?.Burgers van Nederland de meeste gezinnen etc. zijn al blij als ze de Deurwaarders kunnen ontlopen.door vooral de komende energie-prijzen/ auto-zorgverzekeringen zullen sterk gaan oplopen/de dagelijkse boodschappen zullen heel veel meer duurder worden,vooral zoals vandaag bekend is geworden.De miljarden kosten van het jatten van producten uit de winkels,en dat is héél divers-vooral het inzetten van winkel-bewaarder etc-controle’s zal heel veel meer gaan kosten,en dat vertaalt zich voor meer kosten-verhogingen.En ElaadNL dat ook?.Het in informatie die van een zo’n laag karakter is weergegeven. Waar heb je het over?.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 12 februari 2024 geschreven:

    Adje: u lult uit je nek:eerste plaats zal er te weinig energie?stroomnet te leveren zijn.Inzake de netbeheerders globaal 15 jaar geleden de te dunnen stroomkabels en de aansluitende stroomkabels hadden moet vervangen worden>en nu wijzen ze naar elkaar.Elke dag zijn stroomnet korte tijd onderbrekingen in div locatie’s in Nederland.En om alle stroomkabels voor 2050 te vervangen,heb je globaal 36.000 Technische goed geschoolde nodig omdat te kunnen verwezelijken.En waar haal je die vandaan?.Ziet via: youtube.nl (tik in) Mit der Energiewende in den Blackout? (tik in) Plötzlich Dunkel (tik in) Blackout-wie gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet?.Geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning zal veranderen.Er vele uitval zal zijn via pinautomaten/liften/stoplichten/ radioverkeer/PC-computers en vele elektro-consumenten-producten uitvallen.En ElaadNL kan gezien worden als een belangenorg.Maar de Verlosser van al dat kwaad is de snelle ontwikkelingen,gebruik van waterstof,en vooral: Toyota/Yahama/Susuki/Honda/Hyundai zetten zich volledig in voor de ontwikkelingen van de Otto 4 slag kleppenmotor door waterststof-injectie.En daarnaast rijden miljoenen Europeanen met een Caravan/Boedalbak/Aanhangwagens.en daar zijn de E-auto’s en zelf de Hydrogen-car’s niet voor geschikt.Resumerend: Hoera voor de brandstof-auto’s,die vooral door zeer zuinige motor-compementen vaak 3 cilinder met Turbo,het steeds mogelijk maken met het optimaal gebruik van de brandstof-auto’s.Ziet via: mvwautotechniek.nl hogeschool auto-techniek,en maak ik als 80 jarige heek veel gebruik van,zijnde kennis-verhoging.

    • @hans heeft op 12 februari 2024 geschreven:

      Hou aub een keer op met naar anderen te zeggen dat ze uit hun nek lullen. Die lappen tekst van je moet je 4x lezen voor er wat van te begrijpen is dus ga zelf eens normaal schrijven ipv anderen af te zeiken.

      • hans peperkamp heeft op 12 februari 2024 geschreven:

        Als je totaal geen kennis bezit inzake technologische innovatie ontwikkelingen,wat is dan de meerwaarde van je onzinnige weinig zeggende opmerking.Ik geef door wat je via YouTube.nl kunt verkrijgen,in de exacte waarheden.Domme Mensen,daar heb je alleen maar last van,ze begrijpen niets,en kennen zich heel moeilijk zich uiten in het positief denken.En vaker in hun geestelijke ontwikkeling blijven hangen,in hun steeds aanwezige puberaal gedrag.En heel weinig kennis van zaken hebben.En daarmee blijf je hangen in contradictie,van je eigen onkunde.

        • Dave heeft op 13 februari 2024 geschreven:

          Volledig off-topic voor hier denk ik, maar de vraag ‘waarom 50Hz’ is op zich wel interessant.
          Het is vooral een overblijfsel uit het verleden; 50Hz is een frequentie die voldoende hoog is om relatief efficiënte energieoverdracht mogelijk te maken, en tegelijkertijd laag genoeg om eenvoudige transformatoren en andere elektrische apparatuur te bouwen. Bij hogere frequenties zouden transformatoren en elektrische motoren kleiner en lichter kunnen worden, maar ook duurder, al is het de vraag of dat in deze tijd nog echt heel relevant is.
          Hogere frequenties kunnen dan weer wel weer extra problemen veroorzaken met betrekking tot interferentie en elektrische geleiding in draden.
          Het probleem is vooral: hoe doe je de overgang naar een hogere frequentie?

          Dat het geen vaststaand gegeven is – die 50Hz – zie je wel aan de VS, waar ze vrolijk op 60Hz draaien.

          Maar waarom hadden we het hier eigenlijk over?

          Reageer
        • hans peperkamp heeft op 12 februari 2024 geschreven:

          Aanvulling:leg eens uit de Wet van Ohm in de energie-transport,en de betekenis van de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning wat 100 jaar geleden is ingesteld,en waarom de keuze van 50 hz,en niet van 40 hz of 60 hz.En wie is Nicola Tesla,die de inductie-motor heeft ontwikkeld,en wat gebeurt als je gas geeft,het kan te maken hebben met de versnelling van het magnetisch veld,die van de gelijkstroom zal worden omgezet naar wisselspanning?.Geef daar eens een reaktie op!en ga anders buiten spelen met gelijk gestelden.

          • @hans heeft op 13 februari 2024 geschreven:

            Die wikipedia feitjes van je zijn geen ‘technologische innovatie ontwikkelingen’, wat dat ook mag zijn.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Adje heeft op 12 februari 2024 geschreven:

    Dus dan met zijn alle op vakantie met het vliegtuig? Goed voor het milieu.
    Ook goed het verhogen van het aantal windmolens, 60 kg fijnstof per stuk! + vele doden dieren in de lucht of op zee.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear