Porsche bouwde in eerste instantie 500 stuks van de Carrera RS 2.7. En na al één week waren ze allemaal weggegrist door gretige kopers. Dus werden er uiteindelijk 1.590 stuks geproduceerd (inclusief Leichtbau-uitvoeringen). Dat kon toen allemaal nog: nu zouden de kopers (die het niet zelden zien als een investering) hun waarde zien dalen. De besturing van de Porsche 911 Carrera RS 2.7 is erg licht omdat 60 procent van het gewicht achterin ligt (best spannend, ook). De 2,7-liter zescilinder is goed voor 210 pk. Dat hij in slechts 6,3 seconden naar de 100 kon sprinten, heeft te maken met het gewicht van 975 kilo. De topsnelheid ligt op 243 km/u. Hij is gebouwd tussen 1973 en 1974. De waarde ligt op dit moment tussen de 500.000 en de 1.500.000 euro.
Introductie: 1973
Motorinhoud: 2.687 cc
Vermogen: 210 pk
0-100-tijd: 6,3 seconden
Topsnelheid: 243 km/u
Porsche 911 Carrera RS (964)
De volgende generatie RS (ook bekend als de 964) kreeg een 3,6-liter motor met 260 pk. Het verschil met de reguliere Carrera was slechts 10 pk. Het draait bij de RS’jes dan ook niet enkel om rechtuit-snelheid, maar om de pure rij-ervaring. De Porsche 911 Carrera RS ging in 5,4 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is 260 km/u. Het gewicht was slechts 1.220 kilo. Porsche draaide 2.398 exemplaren in elkaar tussen 1991 en 1994. De waarde schommelt nu tussen 150.000 en 450.000 euro. TopGear-tip: haal de Carrera RS N/GT.
Introductie: 1991
Motorinhoud: 3.600 cc
Vermogen: 260 pk
0-100-tijd: 5,4 seconden
Topsnelheid: 260 km/u
Porsche 911 Carrera RS (993)
De 993-generatie is de laatste luchtgekoelde Porsche 911. Om het gewicht van deze Carrera RS te drukken, ontbreekt zowel de airbag als de radio. Met 300 pk sprint hij in 5 seconden van 0 naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 277 km/u. Hij heeft een 3,7-liter motor en het gewicht is een bescheiden 1.270 kilo. Er zijn er 1.052 van geproduceerd van 1995 tot 1996. De waarde ligt op dit moment ergens tussen de 275.000 en de 450.000 euro.
Introductie: 1995
Motorinhoud: 3.800 cc
Vermogen: 300 pk
0-100-tijd: 5 seconden
Topsnelheid: 277 km/u
Porsche 911 GT3 RS (996)
De Porsche 996 GT3 RS is de eerste watergekoelde RS. De circuitbeul doet er 4,5 seconden over om naar de 100 km/u te sprinten en de topsnelheid ligt op de 306 km/u. De 3,6-liter boxer levert 381 pk en 385 Nm. De auto weegt 1.360 kilo. Er zijn maar 683 stuks van de 996 GT3 RS gebouwd en hij is alleen in 2005 geproduceerd. Het blok is gebaseerd op dat van de Le Mans-winnende Porsche GT1. Door een dry-sump oliesysteem kon het motorblok lager geplaatst worden. De waarde ligt nu tussen de 150.000 en 350.000 euro.
Introductie: 2005
Motorinhoud: 3.600 cc
Vermogen: 381 pk
0-100-tijd: 3,6 seconden
Topsnelheid: 306 km/u
Porsche 911 GT3 RS (997.1)
De Porsche 911 GT3 RS van de 997.1-generatie peutert 415 pk uit het 3,6-liter blok. Hij sprint in 4,2 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 310 km/u. Hij kwam wel iets aan: 1.395 kilo. De RS staat 44 millimeter breder op z’n wielen dan de reguliere GT3. Er zijn er 1.909 van gemaakt tussen 2006 en 2008. De waarde van deze GT3 RS is op dit moment tussen de 150.000 en de 350.000 euro. Oh, en je kunt ‘m ook in andere kleuren dan groen krijgen.
Introductie: 2006
Motorinhoud: 3.600 cc
Vermogen: 415 pk
0-100-tijd: 4,2 seconden
Topsnelheid: 310 km/u
Porsche 911 GT3 RS (997.2)
Hoewel de facelift van de 997.2 wat tam was, kreeg deze generatie wel een nieuw motorblok toegewezen. De nieuwe 3,8-liter boxer met 450 pk en 420 Nm kreeg zelfs actieve hydraulische motorsteunen. De Porsche 911 GT3 RS (997.2) sprint in 4 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 310 km/u. Hij werd iets lichter ten opzichte van zijn voorganger: 1.370 kilo. Er zijn er 2.000 van gebouwd tussen 2009 en 2012. De waarde is nu tussen de 150.000 en de 300.000 euro.
Introductie: 2009
Motorinhoud: 3.800 cc
Vermogen: 450 pk
0-100-tijd: 4 seconden
Topsnelheid: 310 km/u
Porsche 911 GT3 RS 4.0 (997.2)
De heftigste GT3 RS van de 997.2-generatie. Deze bijzondere RS pronkt met een 4,0-liter met 500 pk. Hij sprint in 3,9 seconden naar de 100 km/u en in 12 seconden naar de 200 km/u. Hij heeft 460 Nm koppel en weegt 1.360 kilo. Porsche bouwde slechts 600 exemplaren tussen 2011 en 2012. Het was bovendien de laatste generatie GT3 RS met handbak. De waarde ligt tussen de 300.000 en de 500.000 euro.
Introductie: 2011
Motorinhoud: 3.996 cc
Vermogen: 500 pk
0-100-tijd: 3,9 seconden
Topsnelheid: 310 km/u
Porsche 911 GT3 RS (991)
De specificaties verschillen niet veel van de vorige generatie, maar één belangrijk ding veranderde: de transmissie. Porsche kreeg veel kritiek op hun keuze voor de PDK. De redenering was simpel: de Porsche 911 GT3 RS is gericht op prestaties, en met de hand sneller schakelen dan een PDK lukt je niet. In 3,3 seconden schiet de streber naar 100 km/u. Pas bij 310 km/u stopt de 991 met accelereren. Van 2015 tot 2017 werd hij gebouwd en de waarde voor een van de 6.000 stuks ligt tussen de 220.000 en de 300.000 euro.
Introductie: 2015
Motorinhoud: 3.996 cc
Vermogen: 500 pk
0-100-tijd: 3,3 seconden
Topsnelheid: 310 km/u
Porsche 911 GT3 RS (991.2)
De meest recente GT3 RS is pas net de wereld in geschoten. Hij beschikt wederom over de fantastische 4,0-liter motor, maar dit keer met 20 pk extra. De nieuwe RS sprint in 3,2 seconden naar de 100 km/u en gaat door tot 312 km/u. En natuurlijk neem je direct het Weissach- en het Clubsport-pakket. Vanaf 279.900 euro kun je ‘m bestellen.
Introductie: 2018
Motorinhoud: 3.996 cc
Vermogen: 520 pk
0-100-tijd: 3,2 seconden
Topsnelheid: 312 km/u
Reacties