Corvette C1 (1953-1962)

preview De eerste generatie van het Amerikaanse sportwagenicoon staat tegenwoordig bekend als de C1. Chevrolet was een van de eerste Amerikaanse fabrikanten die zich na de Tweede Wereldoorlog waagden aan een compacte sportauto. Hoofdontwerper Harley Earl leverde in januari 1953 een prototype af, waarop de reacties zo positief waren dat GM besloot hem snel in productie te nemen. Datzelfde jaar nog werden er 300 witte, grotendeels handgemaakte exemplaren aan klanten geleverd. Dankzij de glasvezel carrosserie was de auto relatief licht, maar met een 152 pk sterke zes-in-lijn en een tweetraps automaat waren de prestaties niet erg bijzonder. De verkopen trokken aan toen in 1955 voor het eerst een V8 leverbaar werd; vanaf 1956 lag er nooit meer een ander soort motor in een Corvette. (Foto: modeljaar 1959.)

Specs 1953

Motorinhoud: 3.859 cc Motortype: zescilinder Vermogen: 152 pk (SAE) Koppel: 302 Nm (SAE) Aandrijving: achter 0-100 km/u: 11,5 s Topsnelheid: n.b. Gewicht: ca. 1.230 kg

Corvette C2 (1963-1967)

preview Voor modeljaar 1963 werd een nieuwe generatie Corvette onthuld. De C2, ook bekend onder de naam Sting Ray, had een compleet nieuw ontwerp dat een duidelijke richting inzette voor de toekomst. Hij was er voortaan als coupé of convertible en was voorzien van onafhankelijke achterwielophanging en andere sportieve verfijningen, zoals schijfremmen rondom – vanaf 1965. Dat was tevens het eerste jaar dat je kon kiezen uit twee soorten V8-motoren – een small block en een big block – met verschillende vermogens die uiteindelijk zouden oplopen tot 440 SAE-pk’s. In vijf modeljaren, de kortste productie-run van alle Corvette-generaties, werden er zo’n 118.000 stuks van de C2 verkocht. (Foto: modeljaar 1966 met big block, en de legendarische Corvette-engineer Zora Arkus-Duntov.)

Specs 1963

Motorinhoud: 5.354 cc Motortype: V8 Vermogen: 254, 304, 345 of 365 pk (SAE) Koppel: 475, 488, 466 of 477 Nm (SAE) Aandrijving: achter 0-100 km/u: ca. 7,5 s (254 pk) Topsnelheid: ca. 180 km/u (254 pk) Gewicht: ca. 1.400 kg

Corvette C3 (1968-1982)

preview In 1968 kwam de derde generatie Corvette op de markt. Het bekende Coke bottle-ontwerp was zo sterk dat het ook veertien jaar later nog eigentijds oogde, maar onderhuids waren er niet heel veel aanpassingen verricht ten opzichte van de C2. Er waren door de jaren heen vele versies leverbaar, waarvan de eerste het meest gewild zijn; ook omdat ze het wildst zijn. Vanaf 1972 liepen de vermogens sterk terug in verband met de Amerikaanse emissie-eisen en hoge olieprijzen. In totaal zijn er ruim 540.000 C3’s verkocht, mede geholpen door de ongewoon lange productieperiode. (Foto: modeljaar 1972 met 7,0-liter big block.)

Specs 1968

Motorinhoud: 5.354 of 6.996 cc Motortype: V8 Vermogen: 304, 355, 396, 405, 441 of 537 pk (SAE) Koppel: 488, 624 of 746 Nm (SAE) Aandrijving: achter 0-100 km/u: ca. 7,0 s (304 pk) Topsnelheid: ca. 200 km/u (304 pk) Gewicht: ca. 1.420 kg

Corvette C4 (1984-1996)

preview Doordat de introductie van de C4 vertraging opliep, besloot Chevrolet om 1983 ‘over te slaan’ – de enige Corvettes die dat modeljaar officieel droegen, waren prototypes. Voor 1984 maakte eindelijk de vierde generatie Corvette zijn opwachting – destijds hypermodern en met een heel ander design dan zijn voorgangers. De vorm van de Corvette zoals we hem nu kennen, begon goed zichtbaar te worden. Het vermogen van de standaard auto nam jaar over jaar toe, van 208 pk in 1984 tot uiteindelijk 334 pk in 1996. Halverwege de levenscyclus van de C4 introduceerde Chevrolet zelfs een nieuwe topversie: de ZR-1. Deze was in samenwerking met Lotus ontwikkeld en haalde 380 pk (later 410 pk) uit een sterk aangepaste 5,7-liter V8, goed voor een 0-naar-100-tijd van 4,5 seconden en een top van zo’n 290 km/u – destijds bijzonder snel. Er rolden in totaal 366.227 Corvette C4’s de fabriek uit. (Foto: modeljaar 1988.)

Specs 1984

Motorinhoud: 5.733 cc Motortype: V8 Vermogen: 208 pk Koppel: 393 Nm Aandrijving: achter 0-100 km/u: 7,2 s Topsnelheid: 230 km/u Gewicht: ca. 1.450 kg

Corvette C5 (1997-2004)

preview De C5 maakte een sprong van lichtjaren ten opzichte van zijn voorganger en doet vandaag de dag nog steeds modern aan. Hij gebruikte een transaxle in plaats van een transmissie voorin, waardoor niet alleen de interieurruimte flink toenam, maar ook de gewichtsverdeling stukken beter op orde was. Qua weggedrag kon de C5 zich destijds meten met het beste uit andere werelddelen. De LS1-motor, 345 pk sterk, betekende een aluminium revolutie in de historie van Chevrolets venerabele small block V8. De Z06, 390 en later 410 pk sterk, was relatief licht en overtrof de oude ZR-1 wat betreft alles behalve topsnelheid. Een head-up display was een optie, en in 2003 werden magnetorheologische schokdempers geïntroduceerd. Van de C5 werden in totaal zo’n 248.000 stuks verkocht.

Specs 1997

Motorinhoud: 5.666 cc Motortype: V8 Vermogen: 345 pk Koppel: 483 Nm Aandrijving: achter 0-100 km/u: 4,7 s Topsnelheid: 281 km/u Gewicht: 1.472 kg

Corvette C6 (2005-2013)

preview In 2005 kwam de zesde generatie van de Corvette op de markt, een doorontwikkeling van de solide basis die met de C5 was neergezet. Hij was compacter en nog wendbaarder dan voorheen en kreeg niet één, maar twee topversies: de gefocuste Z06 (7,0-liter V8, 512 pk) en de brute ZR1 (6,2-liter V8 supercharged, 647 pk). De standaard auto begon met een 6,0-liter V8 met 404 pk en kreeg vanaf 2008 een 6,2-liter variant met 436 pk. Zoals voorheen kon je kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een automaat (zestraps vanaf 2006), behalve op de Z06 en ZR1 – die waren altijd handgeschakeld. Mede door de recessie werd de productie vanaf 2009 meer dan gehalveerd. Alles bij elkaar werden er 215.125 C6 Corvettes gebouwd.

Specs 2005

Motorinhoud: 5.967 cc Motortype: V8 Vermogen: 404 pk Koppel: 546 Nm Aandrijving: achter 0-100 km/u: 4,1 s Topsnelheid: 300 km/u Gewicht: 1.483 kg

Corvette C7 (2014-2019)

preview Voor het eerst sinds 1976 keerde in 2014 de naam Stingray terug, op de zevende generatie Corvette. Wat er allemaal veranderde ten opzichte van de C6? Je kunt beter vragen wat er níét veranderde: het ventilatieluchtfilter en de achterste hendel voor het uitneembare dakpaneel. Dat was het. Er is hypermoderne technologie aan boord, maar in de basis is de C7 nog altijd een echte Corvette – met een glasvezel carrosserie, een small block V8 met een enkele onderliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder, voor en achter een dwarsgeplaatste glasvezel bladveer, en een voorkomen dat je laat schrikken als het in je binnenspiegel verschijnt. De opgefriste 6,2-liter V8 heeft 466 pk; tenzij je het aandurft om een Z06 te bestellen, die dankzij een supercharger zomaar 659 pk levert. Is dat nog niet genoeg? Importeer dan een ZR1 – vanwege voetgangersonvriendelijke spoilers nooit nieuw geleverd in Europa – met 765 pk…

Specs 2014

Motorinhoud: 6.162 cc Motortype: V8 Vermogen: 466 pk Koppel: 630 Nm Aandrijving: achter 0-100 km/u: 4,2 s Topsnelheid: 290 km/u Gewicht: 1.539 kg

Corvette C8 (2020-?)

Na decennia van prototypes en speculaties is het zover: de Corvette heeft een middenmotor gekregen. De C8 Stingray staat op een aluminium basis, dumpt de glasvezel bladveren voor schroefveren en legt de lat een stuk hoger wat betreft prestaties: hij gaat van 0 naar 96 km/u in minder dan drie seconden. De motor is nog altijd een small block met enkele onderliggende nokkenas, nu opgevoerd tot 502 pk en 637 Nm en altijd gekoppeld aan een achttraps DCT-automaat. Een uitneembaar dakpaneel is nog altijd standaard, evenals bakken praktische bagageruimte (nu achter én voor). Een convertible en snellere versies zullen volgen. Bekijk hier ook: Alle generaties Audi RS 4 Avant

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)