Nu we eindelijk de nieuwe Toyota Supra A90 hebben gezien, is het tijd om even terug te blikken op de voorgaande vier generaties. We pakten van elke generatie de krachtigste. Ook bij de nieuwste – en dus niet de viercilinder-Supra.

Toyota Celica Supra A40

De lente van 1978 was net aangebroken toen Toyota met de productie van de Celica XX begon. Deze auto diende als basis voor de snellere Toyota Celica Supra. Als Pinokkio groeide zijn neus om de zescilinder (de gewone Celica had een viercilinder) kwijt te kunnen. De Japanners hulp vroegen aan Lotus bij de ontwikkeling. In ruil voor de hulp stuurde Toyota een paar dozen onderdelen naar Engeland, zodat Lotus de spulletjes in hun Excel kon gebruiken. De weg kwijt raken in deze Celica XX was lastig; het was namelijk één van de eerste auto’s met een ingebouwde GPS. De XX werd alleen verkocht in Japan, de Supra ging ook naar het buitenland. Bouwjaren: 1978 – 1981 Motorinhoud: 2.759 cc Motortype: zescilinder Vermogen: 175 pk Koppel: 230 Nm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 5,1 s Topsnelheid: 210 km/u Leeggewicht: 1.270 kg

Toyota Celica Supra A60

Eind 1981 vond Toyota het tijd om de Celica-lijn een flinke update te geven. De A60-generatie kreeg inklapbare koplampen, omdat jaren tachtig. De motor en de lengte van de auto groeiden. Voor het eerst kreeg de Supra onafhankelijke achterophanging. Bouwjaren: 1981 – 1986 Motorinhoud: 2.800 cc Motortype: zescilinder Vermogen: 178 pk Koppel: 250 Nm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 5,6 s Topsnelheid: 220 km/u Leeggewicht: 1.270 kg

Toyota Supra A70

In 1986 besloot Toyota de Supra los te koppelen van de Celica en er een heel apart model van te maken. De motor produceerde meer vermogen, maar het gewicht van de Supra nam ook flink toe. De Toyota Supra A70 was niet direct een volbloed sportauto. In 1987 werd een stevige stap die kant op gemaakt, toen Toyota een turbo op de zescilinder monteerde en hem, niet heel creatief maar ook niet heel onterecht, Toyota Supra Turbo noemden. In 1993 kreeg de A70 een nieuwe motor, een zes-in-lijn 1JZ. En toen waren alle ingrediënten daar voor de volgende generatie Supra. Bouwjaren: 1986 – 1993 Motorinhoud: 2.491 cc Motortype: twinturbo zescilinder Vermogen: 276 pk Koppel: 363 Nm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 6,3 s Topsnelheid: 245 km/u Leeggewicht: 1.537 kg

Toyota Supra A80

Daar zijn we dan, bij de Supra zoals de meesten hem kennen. Misschien van Gran Turismo, misschien uit de driftwereld of – zoals velen – van de bekende films over straatracers. De Supra was vele malen aerodynamischer en een grote spoiler achterop drukte de bips omlaag.. De 1JZ werd vervangen door de legendarische 2JZ-motor. De motor won harten door het gemak waarmee je er vele honderden pk’s uit kon pulken. Supra’s met meer dan 700 pk zijn geen ongebruikelijke verschijning. Het is nu dan ook erg lastig om een compleet standaard exemplaar te vinden en de prijzen nemen flink toe. Vandaar dat steeds meer Supra’s teruggebouwd worden naar een ‘gewoner’ uiterlijk. De extreme tuning-hype heeft zijn piek beleefd – standaard zijn ze nu meer geld waard. Bouwjaren: 1993 – 2002 Motorinhoud: 2.997 cc Motortype: zescilinder Vermogen: 320 pk Koppel: 315 Nm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 4,7 s Topsnelheid: 250 km/u Leeggewicht: 1.550 kg

Toyota Supra A90

De Toyota Supra is dus geen herkauwde BMW Z4 of andersom. De twee merken hebben vanaf de eerste potloodlijn overlegd over de afmetingen en specificaties. Toyota concludeerde dat ze een ‘gecondenseerd ontwerp’ nodig hadden. Of met andere woorden: een korte wielbasis en grote wielen, en een knusse cabine met een lange neus. Dat leidde ertoe dat de wielbasis (2.470 millimeter) kleiner is dan die van de GT86 (2.570 millimeter). Verder moest de nieuwe Toyota Supra elementen hebben van de A80 én de spirituele voorvader: de Toyota 2000GT. Je hoeft geen vergrootglas te pakken om de gedeelde genen van die auto’s te spotten; kijk maar even naar de koplampen of de volumineuze achterpartij. Maar ook de ‘double bubble’ – van de 2000GT – op het dak en de uitgestrekte motorkap verraden zijn komaf. Bouwjaren: 2019 – nu Motorinhoud: 2.998 cc Motortype: zescilinder Vermogen: 340 pk Koppel: 500 Nm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 4,3 s Topsnelheid: 250 km/u Leeggewicht: 1.495 kg

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)