
Er wordt weleens gesproken over ‘dikke Duitsers’, maar de BMW M5 neemt dat wel heel erg letterlijk. BMW heeft om de ecologische voetafdruk van de M5 zo laag mogelijk gehouden, de auto volgestopt met allerlei technologie. Dit zorgt ervoor dat de auto nogal zwaar is: ongeveer 2.400 kilo voor de sedan en 2.500 kilo voor de Touring. Gelukkig heeft deze BMW M5 van Alpha-N daar (ietsje) minder last van.
Misschien dat je Alpha-N niet van naam kent, maar wel van reputatie. De Duitse specialist (ze komen uit Rheinbach) heeft al enkele malen eerder een BMW onder handen genomen en hun onderdelen zijn in de BMW-tuningscene zeer populair. Voor nu hebben ze weer een aantal nieuwe onderdelen die jouw M5 net eventjes, dikker, gaver, toffer en opvallender maken.
Alpha-N BMW M5 is lichter dan origineel
Het mooie is, de onderdelen zijn van koolstofvezel. Ze zijn dus lichter dan de koetswerkdelen die ze vervangen. Zoals gewoonlijk is het wel handig dat je niet al te verlegen bent, want je zult behoorlijk opvallen met de door Alpha-N onder handen genomen BMW M5. Naast de sedan hebben ze ook meteen een arsenaal onderdelen voor de M5 Touring, de stationwagonvariant. Nu is dat niet zo heel erg gek, tot de achterdeuren zijn de sedan en station gelijk.
Aan de voorzijde valt de nieuwe driedelige bumper op met enorme splitter. Alpha-N volgt de lijnvoering van BMW, maar vergroot het subtiel uit. Hierdoor is het resultaat dat je een dikkere auto zit, zonder dat direct duidelijk is wat de verschillen zijn. Alles is net wat dikker. De motorkap is wel anders, ook deze is van koolstofvezel. Er zijn nu behoorlijk wat luchtuitlaten. Ze zijn daadwerkelijk ook functioneel. Niet dat het standaard niet goed was, het is nu beter.

Ducktail-spoiler
Heel erg gaaf voor de BMW M5 sedan is de achterspoiler. Je kunt er twee kiezen. De carbon-spoilerlip is een verplicht nummertje en mag je wat ons betreft overslaan. Nee, de mooiste is de geïntegreerde spoiler, á la BMW M3 CSL (E46). Het hoeft geen betoog dat het een compleet andere kofferklep is (van carbon) en dat de spoiler er in is gevormd. Het is dus geen opplakvleugel, eigenlijk had BMW dit af-fabriek moeten doen.
Verder hebben ze de ‘stance’ flink goed aangepakt. Standaard staat de BMW ietwat hoog op zijn wielen. Die wielen staan vervolgens iets te ver naar binnen. De velgen lijken iets breder dan standaard te zijn en staan nu iets verder naar buiten. Prijzen van de Alpha-N BMW M5 zijn niet mals, het goedkoopste onderdeel is zo’n 1.500 euro en een complete kit gespoten gemonteerd en wel kost je al gauw 20.000 euro. Maar ja, als je net een M5 koopt van 160.000 euro kan dat er ook nog wel af. Toch?
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
