Er wordt weleens gesproken over ‘dikke Duitsers’, maar de BMW M5 neemt dat wel heel erg letterlijk. BMW heeft om de ecologische voetafdruk van de M5 zo laag mogelijk gehouden, de auto volgestopt met allerlei technologie. Dit zorgt ervoor dat de auto nogal zwaar is: ongeveer 2.400 kilo voor de sedan en 2.500 kilo voor de Touring. Gelukkig heeft deze BMW M5 van Alpha-N daar (ietsje) minder last van.

Misschien dat je Alpha-N niet van naam kent, maar wel van reputatie. De Duitse specialist (ze komen uit Rheinbach) heeft al enkele malen eerder een BMW onder handen genomen en hun onderdelen zijn in de BMW-tuningscene zeer populair. Voor nu hebben ze weer een aantal nieuwe onderdelen die jouw M5 net eventjes, dikker, gaver, toffer en opvallender maken.

Alpha-N BMW M5 is lichter dan origineel

Het mooie is, de onderdelen zijn van koolstofvezel. Ze zijn dus lichter dan de koetswerkdelen die ze vervangen. Zoals gewoonlijk is het wel handig dat je niet al te verlegen bent, want je zult behoorlijk opvallen met de door Alpha-N onder handen genomen BMW M5. Naast de sedan hebben ze ook meteen een arsenaal onderdelen voor de M5 Touring, de stationwagonvariant. Nu is dat niet zo heel erg gek, tot de achterdeuren zijn de sedan en station gelijk.

Aan de voorzijde valt de nieuwe driedelige bumper op met enorme splitter. Alpha-N volgt de lijnvoering van BMW, maar vergroot het subtiel uit. Hierdoor is het resultaat dat je een dikkere auto zit, zonder dat direct duidelijk is wat de verschillen zijn. Alles is net wat dikker. De motorkap is wel anders, ook deze is van koolstofvezel. Er zijn nu behoorlijk wat luchtuitlaten. Ze zijn daadwerkelijk ook functioneel. Niet dat het standaard niet goed was, het is nu beter.

Alpha-N BMW M5 sedan (G30) zwart (2025) zijkant achterklep kofferbak spoiler

Ducktail-spoiler

Heel erg gaaf voor de BMW M5 sedan is de achterspoiler. Je kunt er twee kiezen. De carbon-spoilerlip is een verplicht nummertje en mag je wat ons betreft overslaan. Nee, de mooiste is de geïntegreerde spoiler, á la BMW M3 CSL (E46). Het hoeft geen betoog dat het een compleet andere kofferklep is (van carbon) en dat de spoiler er in is gevormd. Het is dus geen opplakvleugel, eigenlijk had BMW dit af-fabriek moeten doen.

Verder hebben ze de ‘stance’ flink goed aangepakt. Standaard staat de BMW ietwat hoog op zijn wielen. Die wielen staan vervolgens iets te ver naar binnen. De velgen lijken iets breder dan standaard te zijn en staan nu iets verder naar buiten. Prijzen van de Alpha-N BMW M5 zijn niet mals, het goedkoopste onderdeel is zo’n 1.500 euro en een complete kit gespoten gemonteerd en wel kost je al gauw 20.000 euro. Maar ja, als je net een M5 koopt van 160.000 euro kan dat er ook nog wel af. Toch?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)