
Er wordt weleens gesproken over ‘dikke Duitsers’, maar de BMW M5 neemt dat wel heel erg letterlijk. BMW heeft om de ecologische voetafdruk van de M5 zo laag mogelijk gehouden, de auto volgestopt met allerlei technologie. Dit zorgt ervoor dat de auto nogal zwaar is: ongeveer 2.400 kilo voor de sedan en 2.500 kilo voor de Touring. Gelukkig heeft deze BMW M5 van Alpha-N daar (ietsje) minder last van.
Misschien dat je Alpha-N niet van naam kent, maar wel van reputatie. De Duitse specialist (ze komen uit Rheinbach) heeft al enkele malen eerder een BMW onder handen genomen en hun onderdelen zijn in de BMW-tuningscene zeer populair. Voor nu hebben ze weer een aantal nieuwe onderdelen die jouw M5 net eventjes, dikker, gaver, toffer en opvallender maken.
Alpha-N BMW M5 is lichter dan origineel
Het mooie is, de onderdelen zijn van koolstofvezel. Ze zijn dus lichter dan de koetswerkdelen die ze vervangen. Zoals gewoonlijk is het wel handig dat je niet al te verlegen bent, want je zult behoorlijk opvallen met de door Alpha-N onder handen genomen BMW M5. Naast de sedan hebben ze ook meteen een arsenaal onderdelen voor de M5 Touring, de stationwagonvariant. Nu is dat niet zo heel erg gek, tot de achterdeuren zijn de sedan en station gelijk.
Aan de voorzijde valt de nieuwe driedelige bumper op met enorme splitter. Alpha-N volgt de lijnvoering van BMW, maar vergroot het subtiel uit. Hierdoor is het resultaat dat je een dikkere auto zit, zonder dat direct duidelijk is wat de verschillen zijn. Alles is net wat dikker. De motorkap is wel anders, ook deze is van koolstofvezel. Er zijn nu behoorlijk wat luchtuitlaten. Ze zijn daadwerkelijk ook functioneel. Niet dat het standaard niet goed was, het is nu beter.

Ducktail-spoiler
Heel erg gaaf voor de BMW M5 sedan is de achterspoiler. Je kunt er twee kiezen. De carbon-spoilerlip is een verplicht nummertje en mag je wat ons betreft overslaan. Nee, de mooiste is de geïntegreerde spoiler, á la BMW M3 CSL (E46). Het hoeft geen betoog dat het een compleet andere kofferklep is (van carbon) en dat de spoiler er in is gevormd. Het is dus geen opplakvleugel, eigenlijk had BMW dit af-fabriek moeten doen.
Verder hebben ze de ‘stance’ flink goed aangepakt. Standaard staat de BMW ietwat hoog op zijn wielen. Die wielen staan vervolgens iets te ver naar binnen. De velgen lijken iets breder dan standaard te zijn en staan nu iets verder naar buiten. Prijzen van de Alpha-N BMW M5 zijn niet mals, het goedkoopste onderdeel is zo’n 1.500 euro en een complete kit gespoten gemonteerd en wel kost je al gauw 20.000 euro. Maar ja, als je net een M5 koopt van 160.000 euro kan dat er ook nog wel af. Toch?
Meer van TopGear


Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

‘Auto van de zaak wordt verplicht elektrisch, huurauto’s ook’

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
