
Er wordt weleens gesproken over ‘dikke Duitsers’, maar de BMW M5 neemt dat wel heel erg letterlijk. BMW heeft om de ecologische voetafdruk van de M5 zo laag mogelijk gehouden, de auto volgestopt met allerlei technologie. Dit zorgt ervoor dat de auto nogal zwaar is: ongeveer 2.400 kilo voor de sedan en 2.500 kilo voor de Touring. Gelukkig heeft deze BMW M5 van Alpha-N daar (ietsje) minder last van.
Misschien dat je Alpha-N niet van naam kent, maar wel van reputatie. De Duitse specialist (ze komen uit Rheinbach) heeft al enkele malen eerder een BMW onder handen genomen en hun onderdelen zijn in de BMW-tuningscene zeer populair. Voor nu hebben ze weer een aantal nieuwe onderdelen die jouw M5 net eventjes, dikker, gaver, toffer en opvallender maken.
Alpha-N BMW M5 is lichter dan origineel
Het mooie is, de onderdelen zijn van koolstofvezel. Ze zijn dus lichter dan de koetswerkdelen die ze vervangen. Zoals gewoonlijk is het wel handig dat je niet al te verlegen bent, want je zult behoorlijk opvallen met de door Alpha-N onder handen genomen BMW M5. Naast de sedan hebben ze ook meteen een arsenaal onderdelen voor de M5 Touring, de stationwagonvariant. Nu is dat niet zo heel erg gek, tot de achterdeuren zijn de sedan en station gelijk.
Aan de voorzijde valt de nieuwe driedelige bumper op met enorme splitter. Alpha-N volgt de lijnvoering van BMW, maar vergroot het subtiel uit. Hierdoor is het resultaat dat je een dikkere auto zit, zonder dat direct duidelijk is wat de verschillen zijn. Alles is net wat dikker. De motorkap is wel anders, ook deze is van koolstofvezel. Er zijn nu behoorlijk wat luchtuitlaten. Ze zijn daadwerkelijk ook functioneel. Niet dat het standaard niet goed was, het is nu beter.

Ducktail-spoiler
Heel erg gaaf voor de BMW M5 sedan is de achterspoiler. Je kunt er twee kiezen. De carbon-spoilerlip is een verplicht nummertje en mag je wat ons betreft overslaan. Nee, de mooiste is de geïntegreerde spoiler, á la BMW M3 CSL (E46). Het hoeft geen betoog dat het een compleet andere kofferklep is (van carbon) en dat de spoiler er in is gevormd. Het is dus geen opplakvleugel, eigenlijk had BMW dit af-fabriek moeten doen.
Verder hebben ze de ‘stance’ flink goed aangepakt. Standaard staat de BMW ietwat hoog op zijn wielen. Die wielen staan vervolgens iets te ver naar binnen. De velgen lijken iets breder dan standaard te zijn en staan nu iets verder naar buiten. Prijzen van de Alpha-N BMW M5 zijn niet mals, het goedkoopste onderdeel is zo’n 1.500 euro en een complete kit gespoten gemonteerd en wel kost je al gauw 20.000 euro. Maar ja, als je net een M5 koopt van 160.000 euro kan dat er ook nog wel af. Toch?
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

De nieuwe BMW M5 is hier en is een plug-in hybride met ruim 700 pk

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Nooit meer banden wisselen? Nieuwe band van Michelin zou een belangrijk probleem moeten oplossen

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Last van hooikoorts? Met dit simpele trucje ben je snel verlost van je jeukende ogen en loopneus

De politie legt uit wat je nooit mag doen als je een traumaheli ziet landen op de snelweg

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?
