
Het maakt niet uit hoeveel albums Fleetwood Mac nog gaat maken, het valt altijd in het niet met Rumours. Hetzelfde geldt voor de BMW M5 van de E39-generatie. Dat was de meest legendarische generatie waarbij alles perfect samenkwam. Vermogen, rijeigenschappen, bouwkwaliteit, styling: het was de top van de autowereld. Het enige smetje: hij was er alleen als sedan. Gelukkig biedt deze BMW M5 Touring (E39) soelaas.
Op één prototype na uit 1999 heeft BMW zelf nooit zoiets gebouwd. Maar ja, hoe moeilijk kan het zijn? Je kan toch alle onderdelen die een BMW M5 uniek maken, toch monteren op een BMW 5-serie Touring? Klopt. Dat is precies wat er hier is gebeurd. De auto kwam in 2002 de fabriekspoorten uitrollen als BMW 540i Touring.
BMW M5 Touring E39 met de originele motor
Zo heeft de auto een tijdje rondgereden. Nu is dat al geen kinderachtige auto, met 286 pk en 440 Nm kon je vroeger prima meekomen met het verkeer. Maar ja, het is de perfecte basis voor een M5 Touring. Het is niet een gechipte 540i of zo, de motor is vervangen door de S62B50, een hoogtoerige 4,9-liter V8 met 400 pk en 500 Nm. Ook de handgeschakelde zesversnellingsbak is overgezet, evenals de cardanas en het sperdifferentieel.

Het onderstel is niet afkomstig van een M5, maar een aangepast 540i-onderstel. Dat is aangepast met andere veren, dempers en Polyurethaan rubbers. De remmen zijn afkomstig van een M5 en voorzien van staalomvlochten leidingen om fading te voorkomen. De anti-rollbars en verstevigingen voor het chassis zijn wel afkomstig van een BMW M5 op deze Touring.
Subtiel aangepast
Het uiterlijk is subtiel aangepast. De wielen zijn afkomstig van BBS (model ‘RK’), maar wel gespoten in exact dezelfde kleur als de originele M5-wielen. Tevens zien we de M5-spiegels. Aan de achterzijde valt op dat er géén uitlaat is. Voor het mooie zou dat wel mogen, die vier uitlaten (twee links en twee rechts) zijn toch kenmerkend voor de BMW M5 (E39). Dit exemplaar heeft een speciaal uitlaatsysteem dat al een metertje of anderhalf ‘stopt’. Dat klinkt waarschijnlijk veel beter.
Lees ook: Deze BMW M5 E39 moet 180.000 dollar opleveren
Ook het interieur is niet vergeten. De sportzetels van de M5 zijn te vinden in deze Touring. Leuk voor de mensen die gek zijn op luxe uitgevoerde BMW’s, dit exemplaar heeft een leren dashboard. Geen idee wat je met een leren dashboard moet doen, maar het is een soort teken van ‘ik heb het geld om deze optie te bestellen, dus doe ik het dan ook’. Over geld gesproken, dit exemplaar wordt geveild bij Cars & Bids en de teller staat inmiddels op omgerekend 17.832 euro.
2 reacties op “Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe, nogal forse BMW M5?

BMW overwoog om de nieuwe M5 volledig elektrisch te maken

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Staalomvlochten remleidingen doen bijna niks aan fading. Ze zorgen voor een meer lineair teamgevoel, doordat ze niet uitzetten bij hogere remdruk.
Fading is een gevolg van temperatuur. Los je op door een van de volgende, afhankelijk van de oorzaak:
– remvloeistof met hoger kookpunt
– andere remblokken die beter tegen hoge temperaturen kunnen
– grotere remschijven die grotere warmte capaciteit hebben
– remkoeling
Het is niet de eerste ombouw, en ik heb eerlijk gezegd veel nettere gezien. Hoe dan ook, een e39 touring blijft tof. Voor ondergetekende graag een Alpina B10 V8s touring.