
De snelste auto’s ter wereld zijn gelimiteerde modellen. Ze gaan van nul naar uitverkocht in no-time. Autofabrikanten weten dit al geruime tijd en komen menigmaal met eindige uitvoeringen. Ze pakken dan een jubileum of een prestatie bij bij de lurven als excuus om even lekker te cashen. En geef ze eens ongelijk.
Alpina heeft geen reden nodig voor een feestmodel. Ze konden vermoedelijk niet zo snel een verjaardag van een model of persoon bedenken om de Alpina B4 S Bi-Turbo Edition 99 aan vast te hangen. En ach, heb je ooit écht een reden nodig voor een feestje? Het is altijd ergens op de wereld zaterdagavond.
Hoe snel is de Alpina B4 S Bi-Turbo Edition 99?
De aangepakte BMW 4-serie met 3,0-liter zes-in-lijn produceert nu 452 pk (BMW M4 CS: 460 pk). Hij komt in – nee, je raadt het echt niet – een oplage van negenennegentig stuks. De snelste Alpina B4 S Bi-Turbo Edition 99 is die met xDrive. Van 0-100 km/u doet ie in 3,9 seconden en de topsnelheid ligt op 303 km/u.
Opties voor de lak zijn Grigio Medio en Fire Orange. De 20-inch wielen horen ook bij het pakket. Van onder tot boven is de Alpina B4 S Bi-Turbo Edition 99 aangepakt – denk aan een Alpina-onderstel, leer-op-alles-interieur, transmissiesoftware en het kenmerkende Alpina-uiterlijk.
De Alpina B4 S Bi-Turbo Edition 99 met een vast dak en vierwielaandrijving kost in Duitsland 77.142 euro. Zonder xDrive ben je 74.705 euro kwijt. Liever een cabrio met achterwielaandrijving? Dan kost de Alpina je 80.756 euro. De levering begint vanaf het tweede kwartaal van 2019. In Nederland moet je nog wel even de belastingdienst tevreden stellen.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem
