
Voor sommige auto’s hoef je geen uitgebreid of spitsvondig intro te bedenken. Niet alle auto’s hebben dat nodig. Dit is de Alpina B8 GC, en hij is gewoon weer lekker. Hij is gebaseerd op de BMW 8-serie Gran Coupé, maar draagt zoals elke Alpina geen BMW-logo meer. Uiteraard monteert Alpina een setje velgen van eigen makelij en een bodykit die onmiskenbaar Alpina is. Momenteel is er van de Alpina B8 geen versie met twee deuren.
Specificaties Alpina B8 GC
Alpina pakt de 4,4-liter V8 van de BMW M850i en geeft een eigen draai aan de turbo’s. Het vermogen groeit hierdoor naar 621 pk en 800 Nm. De Alpina XB7 (op basis van de X7) en de B5 (op basis van de 5-serie) kregen dezelfde behandeling met hetzelfde vermogen. De 0-100-tijd van de Alpina B8 GC is nu 3,4 seconden en de nieuwe topsnelheid is 324 km/u. De transmissie krijgt andere software die beter aansluit bij het nieuwe motorkarakter en het geluid van de V8 is naar Alpina’s smaak aangepast. De instelling van de adaptieve dempers is ook herzien.
Waarom niet een BMW M8?
Als je naar de specificaties kijkt, ontlopen de BMW M8 GC en de Alpina B8 GC elkaar maar weinig. Alpina hanteert echter een andere filosofie dan BMW als het gaat om de snelle modellen. Bij BMW vinden ze het belangrijk dat de auto uitstekende prestaties neerzet op het circuit. Hoewel de Alpina ongetwijfeld zijn mannetje staat aan de startlijn, ligt de focus meer op het afleggen van lange afstanden, maar dan wel met gepaste snelheid. Daarbij is de Alpina B8 de aangewezen keuze voor mensen die net even iets anders willen rijden. De Alpina B8 kost in Duitsland 161.200 euro. De Nederlandse prijs is niet bekend.
Meer van TopGear


Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

Eindelijk neemt BMW een zeer fraai model in productie

Wanneer gaat de mooiste BMW uit productie? En wat gebeurt er daarna?

BMW 858 CSL is hemelse perfectie, maar niet van BMW zelf

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Gelukkig heeft de auto op de foto niet die ordinaire Alpina-striping, even afgezien van de vermelding Alpina onder de voorbumper, die zou ik ook liever weglaten.