Voor sommige auto’s hoef je geen uitgebreid of spitsvondig intro te bedenken. Niet alle auto’s hebben dat nodig. Dit is de Alpina B8 GC, en hij is gewoon weer lekker. Hij is gebaseerd op de BMW 8-serie Gran Coupé, maar draagt zoals elke Alpina geen BMW-logo meer. Uiteraard monteert Alpina een setje velgen van eigen makelij en een bodykit die onmiskenbaar Alpina is. Momenteel is er van de Alpina B8 geen versie met twee deuren.

Specificaties Alpina B8 GC

Alpina pakt de 4,4-liter V8 van de BMW M850i en geeft een eigen draai aan de turbo’s. Het vermogen groeit hierdoor naar 621 pk en 800 Nm. De Alpina XB7 (op basis van de X7) en de B5 (op basis van de 5-serie) kregen dezelfde behandeling met hetzelfde vermogen. De 0-100-tijd van de Alpina B8 GC is nu 3,4 seconden en de nieuwe topsnelheid is 324 km/u. De transmissie krijgt andere software die beter aansluit bij het nieuwe motorkarakter en het geluid van de V8 is naar Alpina’s smaak aangepast. De instelling van de adaptieve dempers is ook herzien.

Waarom niet een BMW M8?

Als je naar de specificaties kijkt, ontlopen de BMW M8 GC en de Alpina B8 GC elkaar maar weinig. Alpina hanteert echter een andere filosofie dan BMW als het gaat om de snelle modellen. Bij BMW vinden ze het belangrijk dat de auto uitstekende prestaties neerzet op het circuit. Hoewel de Alpina ongetwijfeld zijn mannetje staat aan de startlijn, ligt de focus meer op het afleggen van lange afstanden, maar dan wel met gepaste snelheid. Daarbij is de Alpina B8 de aangewezen keuze voor mensen die net even iets anders willen rijden. De Alpina B8 kost in Duitsland 161.200 euro. De Nederlandse prijs is niet bekend.

Reacties

  • Chris heeft op 26 maart 2021 geschreven:

    Gelukkig heeft de auto op de foto niet die ordinaire Alpina-striping, even afgezien van de vermelding Alpina onder de voorbumper, die zou ik ook liever weglaten.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)