
Voor sommige auto’s hoef je geen uitgebreid of spitsvondig intro te bedenken. Niet alle auto’s hebben dat nodig. Dit is de Alpina B8 GC, en hij is gewoon weer lekker. Hij is gebaseerd op de BMW 8-serie Gran Coupé, maar draagt zoals elke Alpina geen BMW-logo meer. Uiteraard monteert Alpina een setje velgen van eigen makelij en een bodykit die onmiskenbaar Alpina is. Momenteel is er van de Alpina B8 geen versie met twee deuren.
Specificaties Alpina B8 GC
Alpina pakt de 4,4-liter V8 van de BMW M850i en geeft een eigen draai aan de turbo’s. Het vermogen groeit hierdoor naar 621 pk en 800 Nm. De Alpina XB7 (op basis van de X7) en de B5 (op basis van de 5-serie) kregen dezelfde behandeling met hetzelfde vermogen. De 0-100-tijd van de Alpina B8 GC is nu 3,4 seconden en de nieuwe topsnelheid is 324 km/u. De transmissie krijgt andere software die beter aansluit bij het nieuwe motorkarakter en het geluid van de V8 is naar Alpina’s smaak aangepast. De instelling van de adaptieve dempers is ook herzien.
Waarom niet een BMW M8?
Als je naar de specificaties kijkt, ontlopen de BMW M8 GC en de Alpina B8 GC elkaar maar weinig. Alpina hanteert echter een andere filosofie dan BMW als het gaat om de snelle modellen. Bij BMW vinden ze het belangrijk dat de auto uitstekende prestaties neerzet op het circuit. Hoewel de Alpina ongetwijfeld zijn mannetje staat aan de startlijn, ligt de focus meer op het afleggen van lange afstanden, maar dan wel met gepaste snelheid. Daarbij is de Alpina B8 de aangewezen keuze voor mensen die net even iets anders willen rijden. De Alpina B8 kost in Duitsland 161.200 euro. De Nederlandse prijs is niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

Eindelijk neemt BMW een zeer fraai model in productie

Wanneer gaat de mooiste BMW uit productie? En wat gebeurt er daarna?

BMW 858 CSL is hemelse perfectie, maar niet van BMW zelf

Deze bijna nieuwe Nederlandse BMW 8X Jeff Koons kan van jou zijn

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Gelukkig heeft de auto op de foto niet die ordinaire Alpina-striping, even afgezien van de vermelding Alpina onder de voorbumper, die zou ik ook liever weglaten.