
De zes-in-lijn van de nieuwe Alpina D3 S heeft geluk dat ie in 2020 is geboren in een tolerante samenleving. Want de dieselmotor zag het levenslicht in een verkeerd lichaam; hij voelt zich meer een benzinemotor. Volgens Alpina onderscheidt hun zes-in-lijn zich door het unieke motorkarakter. De diesel wil graag tot de toerenbegrenzer doorjagen, waar de meeste dieselmotoren zich zeer astmatisch opstellen als de naald richting het rode gaat. Het vermogen van de Alpina D3 S is 355 pk en het koppel bedraagt 730 Nm, waarbij dat laatste al bij 1.750 tpm beschikbaar is. De 0-100-tijd van de Alpina D3 S is een kleine 4,6 seconden voor de sedan en 4,8 seconden voor de Touring. Dit is bijna net zo snel als de BMW M550d (4,4 seconden), de snelste diesel ter wereld.
De topsnelheden zijn 273 km/u voor de sedan en 270 km/u voor de Touring. Aangezien vrijwel alle diesels begrensd zijn op 250 km/u, is de Alpina D3 S een van de snelste diesels ter wereld. De grootste concurrent komt uit eigen stal; de Alpina D5 S haalt 286 km/u. De 0-200-sprint van de verbouwde 3-serie is trouwens 17,5 seconden, of 18,3 seconden voor de gezinsuitvoering. Om de zes-in-lijn op temperatuur te houden, monteert Alpina zijn eigen koelsysteem, inclusief een koeler voor de transmissie. Schakelen gaat altijd via een achttraps automaat en het vermogen gaat naar alle wielen via het xDrive-systeem.
19- en 20-inch
Speciaal voor de Alpina D3 S ontwikkelde het Duitse merk een setje 19- en 20-inch wielen. Daarin schuilen de remmen die ook onder de Alpina B5 met 608 pk zitten, voor genoeg stopkracht. Zowel het interieur als het exterieur krijgt de subtiele doch onmiskenbare make-over van Alpina. In Duitsland kost de sedan 70.500 euro en de Touring 71.900 euro. Voor de Nederlandse prijzen zul je zelf even de BPM moeten berekenen, of je favoriete importeur aanschrijven.
Meer van TopGear


Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Machtig mooi Ziet ie er zo uit in Alpina trim. vooral in deze kleur stelling. Ziet hier nou ook die hybride hulp bij van 11 pk , in de automatische 8 bak? Is qua acceleratie dus even snel dan de M340d. Alleen Is de D3 S wat exclusiever en met een onbegrensde top.