
De zes-in-lijn van de nieuwe Alpina D3 S heeft geluk dat ie in 2020 is geboren in een tolerante samenleving. Want de dieselmotor zag het levenslicht in een verkeerd lichaam; hij voelt zich meer een benzinemotor. Volgens Alpina onderscheidt hun zes-in-lijn zich door het unieke motorkarakter. De diesel wil graag tot de toerenbegrenzer doorjagen, waar de meeste dieselmotoren zich zeer astmatisch opstellen als de naald richting het rode gaat. Het vermogen van de Alpina D3 S is 355 pk en het koppel bedraagt 730 Nm, waarbij dat laatste al bij 1.750 tpm beschikbaar is. De 0-100-tijd van de Alpina D3 S is een kleine 4,6 seconden voor de sedan en 4,8 seconden voor de Touring. Dit is bijna net zo snel als de BMW M550d (4,4 seconden), de snelste diesel ter wereld.
De topsnelheden zijn 273 km/u voor de sedan en 270 km/u voor de Touring. Aangezien vrijwel alle diesels begrensd zijn op 250 km/u, is de Alpina D3 S een van de snelste diesels ter wereld. De grootste concurrent komt uit eigen stal; de Alpina D5 S haalt 286 km/u. De 0-200-sprint van de verbouwde 3-serie is trouwens 17,5 seconden, of 18,3 seconden voor de gezinsuitvoering. Om de zes-in-lijn op temperatuur te houden, monteert Alpina zijn eigen koelsysteem, inclusief een koeler voor de transmissie. Schakelen gaat altijd via een achttraps automaat en het vermogen gaat naar alle wielen via het xDrive-systeem.
19- en 20-inch
Speciaal voor de Alpina D3 S ontwikkelde het Duitse merk een setje 19- en 20-inch wielen. Daarin schuilen de remmen die ook onder de Alpina B5 met 608 pk zitten, voor genoeg stopkracht. Zowel het interieur als het exterieur krijgt de subtiele doch onmiskenbare make-over van Alpina. In Duitsland kost de sedan 70.500 euro en de Touring 71.900 euro. Voor de Nederlandse prijzen zul je zelf even de BPM moeten berekenen, of je favoriete importeur aanschrijven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Deze zes briljante BMW 3-serie alternatieven zijn nu interessante gebruikte auto’s

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

BMW Alpina B8 Gran Coupé review: Verbeterde 8-serie voelt zich prima thuis op het circuit

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

Machtig mooi Ziet ie er zo uit in Alpina trim. vooral in deze kleur stelling. Ziet hier nou ook die hybride hulp bij van 11 pk , in de automatische 8 bak? Is qua acceleratie dus even snel dan de M340d. Alleen Is de D3 S wat exclusiever en met een onbegrensde top.