
De constatering dat diesels niet meer zo populair zijn als vroeger, zorgt altijd voor wat onenigheid onder onze lezers. Het geeft aan dat er toch nog wel een hoop mensen zijn die niets liever rijden dan diesel – en voor die mensen is er goed nieuws. Dit is de Alpina D4 S Gran Coupé – wederom een bloedsnelle langeafstandscruiser op diesel. Al is het wel een uitstervend ras.
Het merk beschrijft de auto als ‘de ideale metgezel voor chauffeurs die veel kilometers afleggen en die waarde hechten aan een laag brandstofverbruik, maar geen concessies willen doen aan prestaties en dynamiek’. Je moet er wel van genieten, want na deze generatie kan het best weleens klaar zijn voor diesels bij Alpina.
Voorin ligt de bekende 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s van de M440d, maar dan met een reeks koelverbeteringen: nieuwe intercoolers, verplaatste koelvloeistofkoelers, een nieuwe koelvloeistofpomp en zelfs nieuwe luchtkanalen aan de onderkant om de boel sneller af te koelen.
Specificaties Alpina D4 S Gran Coupé
Het vermogen stijgt met een fractie tot een gezonde 355 pk, terwijl het koppel 730 Nm bedraagt. Gecombineerd met xDrive-vierwielaandrijving, sprint de D4 S in 4,8 seconden naar 100 km/u en bereikt de Alpina D4 S Gran Coupé een topsnelheid van 270 km/u. Allemaal zeer respectabele prestatiecijfers voor een daily driver.
En omdat het een Alpina is, ging het merk aan de slag met een eigen veer- en demperafstelling. Voorin stelden ze een negatief camber van 1,25 graden in op de vooras, monteerden ze een nieuwe stabilisatorstang en programmeerden ze een betere differentiatie tussen de verschillende rijmodi.
Elders is het traditionele Alpina-gerecht. Heerlijke velgen geschoeid in Pirelli’s, grote remmen, een Alpina-bodykit, klassiek groen of blauw lakwerk en veel zacht leer. In Duitsland beginnen de prijzen bij 79.700 euro voor de Alpina D4 S Gran Coupé. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
Eén reactie op “De Alpina D4 S Gran Coupé maakt dieselliefhebbers blij”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Mooi ….. Alleen dat stuur. Daar moeten ze bij Alpina eens wat aan doen