
De constatering dat diesels niet meer zo populair zijn als vroeger, zorgt altijd voor wat onenigheid onder onze lezers. Het geeft aan dat er toch nog wel een hoop mensen zijn die niets liever rijden dan diesel – en voor die mensen is er goed nieuws. Dit is de Alpina D4 S Gran Coupé – wederom een bloedsnelle langeafstandscruiser op diesel. Al is het wel een uitstervend ras.
Het merk beschrijft de auto als ‘de ideale metgezel voor chauffeurs die veel kilometers afleggen en die waarde hechten aan een laag brandstofverbruik, maar geen concessies willen doen aan prestaties en dynamiek’. Je moet er wel van genieten, want na deze generatie kan het best weleens klaar zijn voor diesels bij Alpina.
Voorin ligt de bekende 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s van de M440d, maar dan met een reeks koelverbeteringen: nieuwe intercoolers, verplaatste koelvloeistofkoelers, een nieuwe koelvloeistofpomp en zelfs nieuwe luchtkanalen aan de onderkant om de boel sneller af te koelen.
Specificaties Alpina D4 S Gran Coupé
Het vermogen stijgt met een fractie tot een gezonde 355 pk, terwijl het koppel 730 Nm bedraagt. Gecombineerd met xDrive-vierwielaandrijving, sprint de D4 S in 4,8 seconden naar 100 km/u en bereikt de Alpina D4 S Gran Coupé een topsnelheid van 270 km/u. Allemaal zeer respectabele prestatiecijfers voor een daily driver.
En omdat het een Alpina is, ging het merk aan de slag met een eigen veer- en demperafstelling. Voorin stelden ze een negatief camber van 1,25 graden in op de vooras, monteerden ze een nieuwe stabilisatorstang en programmeerden ze een betere differentiatie tussen de verschillende rijmodi.
Elders is het traditionele Alpina-gerecht. Heerlijke velgen geschoeid in Pirelli’s, grote remmen, een Alpina-bodykit, klassiek groen of blauw lakwerk en veel zacht leer. In Duitsland beginnen de prijzen bij 79.700 euro voor de Alpina D4 S Gran Coupé. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Alpina D4 S Gran Coupé maakt dieselliefhebbers blij”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Mooi ….. Alleen dat stuur. Daar moeten ze bij Alpina eens wat aan doen