‘Burkard Bovensiepen was een visionair, een perfectionist, een man van duidelijke ideeën’, zegt Alpina in een statement. ‘Wanneer hij een idee in zijn hoofd had, was hij nooit te moe om het te verfijnen totdat het 100 procent overeenkwam met zijn visie en verwachtingen.’ Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen heeft in de 87 jaar dat hij geleefd heeft een prachtig merk opgebouwd.
Bovensiepen werd in 1936 geboren in de Duitse stad Chemnitz. Na zijn middelbare school studeerde hij werktuigbouwkunde voordat hij overstapte naar bedrijfskunde. Later ontwikkelde hij aangepaste inlaatsystemen voor carburateurs om de prestaties te verbeteren. Bovensiepen deed dat voor ‘verschillende automerken’, maar er was maar een merk dat hem echt enthousiasmeerde: BMW.
Goedkeuring van BMW
In 1963 rolde de eerste Alpina-versie van een Bimmer uit de fabriek: een BMW 1500 met een ‘state-of-the-art’ viercilinder. Door het goede werk stuurde BMW een bericht naar de klantenservice met de mededeling dat de aanpassing veilig kon worden toegevoegd zonder problemen te krijgen met de garantie. ‘In wezen een goedkeurend knikje van het bestuur van BMW’, aldus Alpina.
Ondanks de goedkeuring van BMW kon Alpina in 1963 geen plekje bekostigen voor de autobeurs van Frankfurt. Daarom besloot het merk om onder de ruitenwissers van iedere BMW 1500 die op de parkeerplaats stond, een brochure van Alpina te stoppen. ‘Een slimme marketingactie die de verkoop van de eerste honderd carburateursets veiligstelde’ volgens het merk.
Waar komt de naam Alpina vandaan?
Bovensiepen vernoemde zijn bedrijf – dat in 1965 werd opgericht – naar de typmachinefabriek van zijn vader. Die naam is weer een knipoog naar de nabij gelegen Alpen. Met Alpina stapte Bovensiepen ook in de jaren ’60 in de autosport.
‘Volgens hem was motorsport het podium waar iemand het beste zijn technische know-how en fanatisme kon demonstreren’, zegt Alpina. Bovensiepen contracteerde geen kleine jongens. Coureurs als Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx en Niki Lauda stonden ‘allemaal op de loonlijst van Alpina’.
De eerste auto van Alpina zelf
Het duurde tot 1978 voordat de eerste eigen auto van Alpina werd gebouwd. Het waren er meteen drie trouwens: de B6 2.8, de B7 Turbo en B7 Turbo Coupe. In 1983 registreerde Alpina zich als een echte autofabrikant. Latere hoogtepunten zijn de B10 biturbo die in 1989 de snelste sedan ooit was. Daarna kwam in 1995 de eerste 3-serie met een V8 en in 1999 de eerste diesel van Alpina. Natuurlijk mogen we de Alpina Roadster, op basis van de Z8, niet vergeten wat de eerste Alpina in Amerika was.
Vanaf 2002 wordt Alpina geleid door de twee zonen, terwijl Burkard zich ging richten op de wijnhandel van Alpina (waarmee hij in 1979 begon). Na meer dan vijftig jaar samenwerken, kocht BMW in maart van 2022 de rechten over van Alpina. Het bedrijf van Bovensiepen mag tot 2025 de huidige line-up blijven bouwen. Hierna deelt BMW de lakens uit en krijgt Alpina ‘een nieuwe strategie’. Wat die strategie gaat zijn, vertelt BMW nog niet.
‘We hebben het aan zijn levenswerk te danken dat de auto’s van BMW Alpina en het merk Alpina wereldwijd eersteklas reputatie genieten. Zijn nalatenschap is tot op de dag van vandaag zichtbaar in elke auto die wordt afgeleverd’, schrijft het merk. Rust in vrede, Burkard Bovensiepen.
Reacties