Je zou de Alpina XB7 een noodzakelijk kwaad kunnen noemen. Deze zeecontainer met lederen bekleding en raketaandrijving is niet echt de ideale droom-Alpina voor de liefhebber, maar wel de auto die rijke mensen daadwerkelijk kopen. Van de BMW X7 is er geen M-versie, dus is de Alpina XB7 het topmodel. Sterker nog, in de Verenigde Staten kun je de XB7 gewoon bij de BMW-dealer kopen. Voor de liefhebber heeft Alpina nu de XB7 Manufaktur.

Het lijkt de naam voor een extra bijzondere versie, maar dat is het niet. De Alpina XB7 Manufaktur is de instap-XB7. Hetzelfde deed Alpina onlangs met de Alpina B3 GT: die verving de reguliere B3. Alpina zegt het zelf er niet bij, maar het lijkt erop dat dit ook een soortgelijke zwanenzang zal zijn. Alle modellen die Alpina nu bouwt, gaan er uiteindelijk uit zonder dat er een opvolger van komt. Dat gebeurde al met de Alpina B5 en Alpina B7. Het merk is dus stervende.

Waarom de Alpina XB7 Manufaktur geen GT heet

Nu is Alpina XB7 GT een beetje een rare benaming, dus hebben ze gekozen voor het chique klinkende ‘Manufaktur’, een term die Mercedes en Porsche ook al gebruiken om het exclusieve karakter te onderstrepen. Voor de Alpina XB7 Manufaktur zijn de gesmede 23-inch wielen nu standaard, de originele gegoten 21-inch wieltjes kun je niet meer bestellen.

In dit geval zijn de wielen in aluminium hoogglans afgewerkt. De befaamde Alpina-striping – de zogenaamde Dekoset – kun je in zilver of zwart krijgen. In beide gevallen zonder meerprijs. Zonder striping mag uiteraard ook. Alpina kleurt dan de badges direct mee. Dus als je voor zwarte striping gaat, krijg je eveneens zwarte badges, zwarte raamlijsten en een zwarte grille.

Alpina XB7 Manufaktur groen duo

Ook zijn er nieuwe kleuren. De standaard BMW X7-kleuren zijn leverbaar, uiteraard. Daarnaast zijn er de BMW Individual-lakken (Tanzanitblau en Dravitgrau) die je kunt kiezen. Vervolgens zijn er de traditionele blauwe of groene Alpina-kleuren. Speciaal voor de Manufaktur zijn vijf nieuwe kleuren: Orinico, Malachitgrün II, Wildberry, Jerezschwarz en Gunmetal II.

26.000 euro voor een leder interieur

Uiteraard kun je qua interieur ook alle kanten op met de Alpina XB7 Manufaktur. Standaard krijg je nu al het uitgebreide Merino-leder, optioneel kun je kiezen voor Merino-volleder. Geen Vernasca-kippenleder voor deze chique vrachtwagen. Mocht je Lavalina-leder wensen, dan kan dat voor 26.500 euro. Dan krijg je het leder dat Rolls-Royce ook toepast in haar producten. Je moet de Alpina XB7 niet zien als een heel erg dure BMW, maar een goedkoop Cullinan-alternatief.

In technisch opzicht blijft alles bij het oude. De XB7 Manufaktur heeft een 4,4-liter V8 op basis van de S63B44-motor. Deze levert in dit geval 621 pk en 800 Nm. Daarmee sprint de 2.770 kg wegende kolos in 4,2 seconden naar de 100 km/u. De 100-200 km/u-sprint duurt 10,6 seconden; dat is niet verkeerd voor zo’n enorme auto. Als er voldoende ruimte is op de Autobahn, dan kun je 290 km/u halen. Leuk weetje: de Amerikaanse XB7 is net even wat vlotter dankzij meer vermogen (640 pk) en meer koppel (840 Nm).

De Alpina XB7 is een groot succes voor Alpina. Sinds 2020 heeft de firma uit Buchloe er al 2.880 exemplaren van verkocht. Daarvan rijden er zo’n 550 stuks in Europa rond. De prijs in Duitsland is 190.500 euro; gooi daar maar een tonnetje bovenop voor de privilege om er gele platen op te mogen schroeven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear