
Alpina is dikke matties met BMW. De twee zijn zo hecht, dat je Alpina niet eens een tuner mag noemen: het is met recht een opzichzelfstaand automerk. Als een Alpina een auto uitbrengt, is het een Alpina. En géén BMW. En omdat de twee zo close zijn, mag Alpina nú al aan de haal met een BMW X7.
Spotters rond de Nürburgring betrapten een gecamoufleerde BMW X7 met een OAL-kenteken. Auto’s uit Ostallgäu, waar Alpina zijn hoofdkantoor heeft, krijgen dit kenteken. Het testobject is de Alpina XD7, gebaseerd op de BMW X7 M50d. En dat is al geen lieverdje.
De standaard BMW X7 M50d gaat al in 5,4 seconden naar de 100 km/u dankzij een zes-in-lijn-diesel met 400 pk en 760 Nm koppel. Volgens diverse bronnen op het internet plakt Alpina daar minimaal 50 pk bij. En Alpina kennende kun je de nadruk op ‘minimaal’ leggen.
Krachtigste diesel-SUV
En omdat Alpina officieel een automerk is, zou het daarmee de krachtigste productie-diesel-SUV van dit moment zijn. Die titel is op dit moment in handen van de Audi SQ7 met 435 pk en 900 Nm. De Alpina XD7 zal zonder twijfel ook de kenmerkende hoekige bodykit krijgen – en dat zou net de subtiele touch kunnen zijn die het uiterlijk van de X7 nodig heeft.
Meer van TopGear


Praat mee: welke optie kun je nooit meer zonder in de auto?

Autobahn-cruiser: De Alpina XB7 Manufaktur weegt bijna 3.000 kilo en haalt 290 km/u

BMW X7 M60i review: Rijdt de grootste M nog een beetje M-achtig?

Dit is de Nederlandse prijs van de Alpina XB7, de enorme zevenzitter met 621 pk

Alpina XB7 facelift is er al snel bij

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De overheid verkoopt een ‘Alpina B6’ voor een prikkie (maar er is een addertje)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Nogal vreemd, ze hebben veel krachtige benzinemotoren op basis van de 4.4 ltr V8,die ook veel sneller accelereren.