
De eerste A310 werd gebouwd in 1971 en had een 1,6-liter viercilinder motor die maar 127 pk produceerde. Daarna kwam er zelfs nog een goedkopere SX-versie met 95 pk. Intussen was de kleinere A110 lichter en sterker dan de A310. In 1976 moest er wat veranderen. Daarvoor werd ontwerper Robert Opron ingeschakeld. Hij restylede de A310 en de auto kreeg een 2,6-liter V6 met 150 pk. Dat ging al wat beter, maar toch kwamen er geen opvolgers van de Alpine A310. Tot nu.
De baas van de Renault-groep, Luca de Meo, deelt ambitieuze plannen tijdens een vergadering voor investeerders. Tegen 2030 moet Alpine 8 miljard euro winst hebben gedraaid. Zeven nieuwe modellen moeten het geld binnenbrengen. Eén van die nieuwe auto’s is de herboren Alpine A310. Helaas zijn de details de A310 schaars, maar we denken dat ie wel meer dan 150 pk zal hebben – en géén V6.
Alpine is druk bezig met een elektrisch platform met de naam APP. Hier komt de Alpina A310 ook op te staan, maar ook de crossover genaamd GT X-Over, de hot hatch A290B en dus deze sportcoupé. Laurent Rossi, de baas van Alpine, is ervan overtuigd dat deze modellen zullen slagen bij de belangrijkste markten – Europa en Japan – en nieuwe markten zal aanboren, bijvoorbeeld in Azië en de Verenigde Staten. Daar zijn de nieuwe modellen vanaf 2027 te koop.
De zeven toekomstige modellen van Alpine

Eén reactie op “Alpine brengt de A310 terug als elektrische sportcoupé”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Ik heb de A310 altijd als één van de mooiste coupés van zijn tijd beschouwd. Ondanks een gebrek aan power, hoorde de sierlijke A310 thuis in het rijtje van Porsche 911, Fiat Dino, Alfa Romeo GTV, MGB GT, Ford Mustang, Chevrolet Camaro…