
De eerste A310 werd gebouwd in 1971 en had een 1,6-liter viercilinder motor die maar 127 pk produceerde. Daarna kwam er zelfs nog een goedkopere SX-versie met 95 pk. Intussen was de kleinere A110 lichter en sterker dan de A310. In 1976 moest er wat veranderen. Daarvoor werd ontwerper Robert Opron ingeschakeld. Hij restylede de A310 en de auto kreeg een 2,6-liter V6 met 150 pk. Dat ging al wat beter, maar toch kwamen er geen opvolgers van de Alpine A310. Tot nu.
De baas van de Renault-groep, Luca de Meo, deelt ambitieuze plannen tijdens een vergadering voor investeerders. Tegen 2030 moet Alpine 8 miljard euro winst hebben gedraaid. Zeven nieuwe modellen moeten het geld binnenbrengen. Eén van die nieuwe auto’s is de herboren Alpine A310. Helaas zijn de details de A310 schaars, maar we denken dat ie wel meer dan 150 pk zal hebben – en géén V6.
Alpine is druk bezig met een elektrisch platform met de naam APP. Hier komt de Alpina A310 ook op te staan, maar ook de crossover genaamd GT X-Over, de hot hatch A290B en dus deze sportcoupé. Laurent Rossi, de baas van Alpine, is ervan overtuigd dat deze modellen zullen slagen bij de belangrijkste markten – Europa en Japan – en nieuwe markten zal aanboren, bijvoorbeeld in Azië en de Verenigde Staten. Daar zijn de nieuwe modellen vanaf 2027 te koop.
De zeven toekomstige modellen van Alpine

Eén reactie op “Alpine brengt de A310 terug als elektrische sportcoupé”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Ik heb de A310 altijd als één van de mooiste coupés van zijn tijd beschouwd. Ondanks een gebrek aan power, hoorde de sierlijke A310 thuis in het rijtje van Porsche 911, Fiat Dino, Alfa Romeo GTV, MGB GT, Ford Mustang, Chevrolet Camaro…