
De eerste A310 werd gebouwd in 1971 en had een 1,6-liter viercilinder motor die maar 127 pk produceerde. Daarna kwam er zelfs nog een goedkopere SX-versie met 95 pk. Intussen was de kleinere A110 lichter en sterker dan de A310. In 1976 moest er wat veranderen. Daarvoor werd ontwerper Robert Opron ingeschakeld. Hij restylede de A310 en de auto kreeg een 2,6-liter V6 met 150 pk. Dat ging al wat beter, maar toch kwamen er geen opvolgers van de Alpine A310. Tot nu.
De baas van de Renault-groep, Luca de Meo, deelt ambitieuze plannen tijdens een vergadering voor investeerders. Tegen 2030 moet Alpine 8 miljard euro winst hebben gedraaid. Zeven nieuwe modellen moeten het geld binnenbrengen. Eén van die nieuwe auto’s is de herboren Alpine A310. Helaas zijn de details de A310 schaars, maar we denken dat ie wel meer dan 150 pk zal hebben – en géén V6.
Alpine is druk bezig met een elektrisch platform met de naam APP. Hier komt de Alpina A310 ook op te staan, maar ook de crossover genaamd GT X-Over, de hot hatch A290B en dus deze sportcoupé. Laurent Rossi, de baas van Alpine, is ervan overtuigd dat deze modellen zullen slagen bij de belangrijkste markten – Europa en Japan – en nieuwe markten zal aanboren, bijvoorbeeld in Azië en de Verenigde Staten. Daar zijn de nieuwe modellen vanaf 2027 te koop.
De zeven toekomstige modellen van Alpine

Eén reactie op “Alpine brengt de A310 terug als elektrische sportcoupé”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Ik heb de A310 altijd als één van de mooiste coupés van zijn tijd beschouwd. Ondanks een gebrek aan power, hoorde de sierlijke A310 thuis in het rijtje van Porsche 911, Fiat Dino, Alfa Romeo GTV, MGB GT, Ford Mustang, Chevrolet Camaro…