Elektrische auto’s kunnen heel erg snel zijn en sommigen zijn zelfs daadwerkelijk leuk om te rijden. Maar in sommige gevallen mis je het motorgeluid wel. Of een Corsa nu een 1,0-liter driecilinder heeft of elektrisch is, maakt voor de beleving niet veel uit. Maar bij een sportwagen is een verbrandingsmotor die veel toeren kan draaien een toevoeging. Gelukkig is hier de Alpine Hy6 Alpenglow Concept. Dat is een supersportwagen voorzien van een verbrandingsmotor op waterstof.

Voordat we je valse hoop geven, deze auto staat niet binnen een paar weken in de showroom. Het is een zogenaamde conceptcar. Een studiemodel om de aandacht te trekken, designrichting aan te geven en nieuwe ontwikkelingen te tonen. De Alpine Hy6 is de opvolger van de Alpenglow Hy4, dat op zijn beurt weer een opvolger is van de Alpenglow Concept. Volg jij het nog?

Wat is er dan zo bijzonder aan de Alpine Alpenglow Hy6?

De motor. Er ligt namelijk een 3,5-liter V6 onder de kap. Met kap bedoelen we niet de voorklep, want de motor ligt achter de cabine en voor de achteras. Volgens Alpine is de verbrandingsmotor aangepast om op waterstof te kunnen draaien De motor is voorzien van twee turbo’s en levert (ga er maar eens even goed voor zitten) maar liefst 730 pk en 770 Nm. Al deze krachten worden afgevuurd op de achteras. Dat is 390 pk méér dan de vorige Alpenglow had.

Alpine Alpenglow Hy6 concept (2024) blauw zijkant voor schuin hoog

Het is niet alleen power, de V6 kan ook toeren maken. Volgens Alpine moet 9.000 toeren per minuut haalbaar zijn. De zescilinder haalt de waterstof uit drie waterstoftanks (nee, niet die handige van Toyota). Twee zitten er in de ‘sidepods’, dus aan de zijkant voor de achterwielen. De derde zit achter de cabine. Alpine werkte twee jaar aan de ontwikkeling van deze motor. Het is dus niet alleen ‘de belofte’: de motor ligt er daadwerkelijk in.

Wat is de topsnelheid van deze supercar?

Mocht je Alpenglow vinden lijken op een raceauto, dan begrijpen we dat wel. Het chassis is namelijk van koolstofvezel en afkomstig van een LMP3-racer. Voordeel: het platform is al berekend op dit soort hogere vermogens en prestaties. De Alpine Alpenglow Hy6 heeft namelijk een topsnelheid van meer dan 330 km/u. Heel gaaf zijn de inconel-uitlaten, die zitten in de achterlichten. Hier kan de waterdamp naar buiten worden geleid.

Lees ook: De Alpine Alpenglow is waterstofauto voor de toekomst

Alpine is van plan om een dergelijke auto in productie te nemen. Het is alleen niet zeker of het een waterstofauto wordt of dat ze toch voor elektrisch gaan. Nu de overgang naar elektrische auto’s niet zo snel gaat als verwacht, zijn fabrikanten toch weer met een schuin oog naar waterstof aan het kijken. Alpine is overigens niet de enige fabrikant die kijkt naar verbrandingsmotoren op waterstof. Toyota is er ook mee aan het testen in de GR Yaris en GR Corolla.

Reacties

  • Ronnie heeft op 16 oktober 2024 geschreven:

    H2 is een dood paard. Zeer inefficient. Maar goed, leg dat maar eens aan een leek uit.

    Reageer
  • Albert heeft op 16 oktober 2024 geschreven:

    Ze zullen toch ergens moeten beginnen

    Reageer
  • Dave heeft op 15 oktober 2024 geschreven:

    Waterstof voor aandrijving van een auto. En dan ook nog eens verbranden.
    Nou ja, wie weet. Op het circuit, waar geld geen rol speelt en efficiëntie minder belangrijk is dan emotie kan het nog best wat worden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)