Alpine Celebration: feestvieren?

Vlak voor de 24 Uur van Le Mans afgelopen zaterdag van start ging, onthulde Renaults submerk Alpine dit prachtige coupeetje dat luistert naar de naam Celebration. Het is officieel een ontwerpstudie om de 60ste verjaardag van Alpine te vieren en het verwijst op allerlei manieren naar de greatest hits uit de racehistorie van het merk. Hij heeft zelfs velgen met centrale wielmoeren en gekruiste tape over z'n lampen.

Ondanks dat er binnenkort een tweezits sportauto van Alpine aan zit te komen, beweert Renault dat dit niet hun komende tweezits sportauto moet voorstellen. Nee hoor, absoluut niet. Dit is alleen maar een ontwerpstudie voor de viering van 60 jaar Alpine.

Helaas betekent dit ook dat er weinig tot niets wordt vrijgegeven over de aandrijflijn en prestaties van de Celebration. Dus moeten we maar een beetje speculeren. Het laatste spektakelstuk van Alpine, de A110-50 uit 2012, werd aangedreven door een V6 met racespecificaties; maar Renault gaf destijds al aan dat de komende Alpine-productieauto iets minder exotisch (maar niet elektrisch) onder de kap zou hebben. Ze zeiden ook dat ze de auto wat betreft prijs en prestaties ergens tussen de Lotus Elise en de Porsche Cayman willen positioneren. Op basis daarvan gokken we dat we het in ieder geval over 250 tot 300 pk hebben.

Dat zou kunnen betekenen dat de productie-Alpine een prima kandidaat is voor de 2,0-liter turbomotor die we kennen uit de Mégane RS. Die hangt normaal gezien aan een handgeschakelde zesbak; ook al ideaal voor een klein achterwielaandrijvertje.

Voor nu weten we in ieder geval alvast dat de Celebration er fantastisch uitziet. Hij heeft veel design cues van de aloude A110, zoals de vorm van de motorkap en de luchtinlaten bovenop de achterspatborden. Even die stickers eraf pellen en we hebben een prachtig en productieklaar sportautootje. Als ie tenminste in productie zou gaan, wat natuurlijk niet het geval is. Zegt Renault.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws