Terwijl het F1-team probeert de dramatische start van het seizoen te herstellen, werkt de straatautoafdeling van Alpine samen de WEC-divisie aan een nieuw project. Alpine wil op waterstof gaan racen. Daarvoor dient de Alpenglow-conceptauto als voorbeeld. De techniek die in de raceauto op waterstof wordt gebruikt, wil Alpine ook gebruiken in een straatauto.

‘Toen we het [de Alpenglow] ontwierpen, hadden we twee gebieden in gedachte: de productieauto en de raceauto’, zegt Alpine-ontwerpbaas Antony Villain tegen Autocar. Een Alpine-straatauto met een V6 op waterstof klinkt ver weg, maar daar is Villain is er vrij zeker van dat de waterstof-Alpine er gaat komen. ‘Waarom niet? Waarom kunnen we dat niet op de weg hebben? Misschien kunnen we wel een kleine serie van deze straatauto’s bouwen. Dat zou misschien wel het juiste kunnen zijn’, zegt de ontwerper.

De zescilinder die Alpine wil gebruiken, heeft als prioriteit om efficiënt te zijn. Zo zou de raceauto 100 kilometer ver komen in een race op een volle tank. Dat zijn iets meer dan zeven ronden op Le Mans. Voor de beeldvorming: de huidige Le Mans-racers met benzinemotoren kunnen rond de tien en twintig ronden voluit rijden voordat ze moeten tanken.

De waterstof-V6 klinkt als een benzinemotor

De 2,0-liter V6-turbomotor die in het prototype van de Alpenglow ligt, produceert 340 pk. Wanneer de productieversie van de raceauto er is, hoopt Alpine meer vermogen te hebben. Volgens de baas van Alpine’s raceafdeling, François Champod, zal het geluid bekend voorkomen: ‘Vanuit het passie-oogpunt is het bijna hetzelfde geluid [als een gewone turbo-V6].

Wanneer we de waterstofauto van Alpine mogen verwachten, is nog niet bekend. Op 11 mei had de Alpenglow zijn debuut moeten maken bij een presentatieronde op Spa-Francorchamps. Helaas startte de waterstofmotor niet en werd de lancering afgeblazen. Da’s dan weer jammer. Over de waterstofklasse voor de 24 Uur van Le Mans van 2027 zegt Alpine dat het merk de regels nauwlettend in de gaten houdt.

Voor de straatauto kijkt Alpine naar de ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur. Mocht het aantal waterstofoplaadplaatsen tegenvallen, dan zou Alpine ook zeer gelimiteerd waterstofauto’s kunnen bouwen. Er is nog veel onwetendheid, maar dat Alpine geïnteresseerd is in verbrandingsmotoren op waterstof, dat mag wel duidelijk zijn.

Reacties

  • Dave heeft op 21 mei 2024 geschreven:

    Bij zoiets als racen – wat van nature al verspillend is – is het gebruik van waterstof prima geschikt. Zuinigheid en efficiëntie tellen helemaal niet, dan waren we wel gaan zeilen.
    Uitstootvrij (voor de buhne dan, want NOx is bij verbranding ook nog wel een dingetje) en toch lekker geluid en prestaties, laat maar komen.

    Vraag ik me wel af waar ze die waterstof gaan opslaan (de auto is nogal compact) en wat de impact op de totale massa van de auto is. (de auto is nu heerlijk licht.)

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)