
AMR: noem het maar het AMG van Aston Martin. Het staat, dat raadde je vast al, voor ‘Aston Martin Racing’. De speciale afdeling stelt zich tot doel om de modellen van de Britse fabrikant net even een tikkeltje sterker en meer circuitgeschikt te maken. Deze AMR Aston Martin Vantage, hun eerste creatie, is dan ook de krachtigste Vantage ooit – samen met de GT12.
Er worden in totaal 300 stuks geproduceerd: 200 met V8-motoren en 100 met een V12. De V8 heeft 486 pk en de V12 maar liefst 603 pk. Inderdaad: 30 pk meer dan de standaard Vantage S. Hiernaast mag je ook nog eens uitkiezen of je hem handgeschakeld wilt of ‘het rustiger aan wilt doen’ met schakelflippers.
Op de foto’s ziet het beestje er bijzonder smakelijk uit. AMR biedt dan ook genoeg keuze in aankleding en kleur. Het groene exemplaar hierboven is uitgerust met het zogeheten AMR Helo Pack (met een limoengroene streep en remklauwen). De witte AMR Aston Martin Vantage pronkt met de AMR Aero Kit: goed voor de nodige spoilers, splitters en allerlei racetechnieken. Hoe lichter, hoe harder, hoe beter.
Ondanks dat deze AMR al de zoveelste speciale editie is van de Vantage, gaat het toch niet vervelen. Al kijken we nog net iets meer uit naar een DB11 of Vanquish in AMR-uitdossing. Lijkt ons toch nog net iets interessanter.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

De nieuwe Aston Martin Vantage is krachtiger dan de 911 Turbo S

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
