Hoewel het op het eerste oog lijkt alsof de kweek uit een petrischaal is overgesprongen op de lak, is dit hoe Toyota autodiefstal wil tegengaan in Rusland. En niet door geboefte te infecteren met iets wat er onsmakelijk uitziet en heel erg jeukt. De puntjes zijn een anti-diefstalmethode van Toyota in Rusland, waar er blijkbaar heel wat auto’s gepikt worden. Op nieuwe Toyota’s in dat land zitten tienduizend van deze kleine puntjes.

Deze anti-diefstalmethode van Toyota heet T-Mark. De puntjes lijken niet veel te doen, totdat je ze onder een microscoop bekijkt – of een vergrootlens op je telefoon. In elk puntje staat een identificatienummer vermeld. Het wegvijlen van het chassisnummer op een Russische Toyota is dan ook zinloos. Handig, want dat is iets wat boeven vaak doen. Ze halen het chassisnummer weg bij een gestolen auto en plaatsen een legaal chassisnummer, bijvoorbeeld van een sloopauto, of ze klonen de auto simpelweg.

Waarom willen boeven deze auto’s niet meer?

Zodra boeven het chassisnummer gewisseld hebben voor een ‘schoon’ exemplaar, is het vanbuiten niet te zien dat de auto gestolen is. De boordcomputer zal een ander verhaal vertellen als je die niet wisselt, maar dat zal een koper niet snel ontdekken. In het geval van met T-Mark uitgeruste auto’s kunnen potentiële kopers langsgaan bij de Toyota-dealer. Daar wordt dan de T-Mark gescand om te kijken of het chassisnummer van de auto klopt. Elke nieuwe Toyota verlaat sinds vorig jaar de showroom met de puntjes verspreid over de hele carrosserie.

De anti-diefstalmethode van Toyota in Nederland?

In Zuid-Afrika passen ze een vergelijkbare methode toe op nieuwe auto’s. Sinds de introductie in 2012 daalde de diefstal van Toyota’s daar met 80 procent. In Nederland zijn de RAV4 en C-HR erg geliefd bij het boevengilde, blijkt uit cijfers van Interpolis. Toyota Nederland laat aan TopGear weten dat de methode hier niet wordt toegepast. Ook in andere landen hebben we nog geen auto’s met T-Mark kunnen spotten. Mocht je een geïmporteerde auto tegenkomen met de puntjes, dan is het in ieder geval de moeite waard om even een check te laten uitvoeren.

Reacties

  • Rick heeft op 22 december 2021 geschreven:

    Lijken me meer las punten om een deuk er uit te trekken..🤔

    Reageer
  • JanHendrik heeft op 10 augustus 2021 geschreven:

    Misschien een idee om dat dan ook meteen maar in de katalysator van al die Toyota’s te zetten. Vooral de Prius…..

    Reageer
  • Frank heeft op 9 augustus 2021 geschreven:

    Staat allang bekend als ‘microdots’.

    Reageer
  • Edwin heeft op 8 augustus 2021 geschreven:

    Dat is oud, vroeger kon je al datatags op je spullen laten plaatsen

    • Ben heeft op 20 december 2021 geschreven:

      Denk toch, dat dit net een beetje anders is hoor.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Ben Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear