Ga je iets harder door de bocht en bespaar je zo wat brandstof (want minder hard remmen, is minder hard optrekken) of maak je de Veilig Rijden-app blij en ga je voor de korting op je verzekeringspremie? Het is een duivels dilemma waar zuinige bestuurders dagelijks mee te maken hebben. Tenminste, als ze zich vrijwillig laten volgen door partijen als de ANWB voor korting op hun verzekeringspremie.
Als je bij de ANWB een verzekering afsluit, dan kun je ervoor kiezen om een klein kastje in de auto te leggen. Deze verbindt met je telefoon en houdt je rijgedrag bij. Trek je rustig op, hou je je aan de snelheid en ga je niet te hard door de bochten, dan kun je maximaal 30 procent korting krijgen op je verzekering. Het schijnt dat mensen die zich laten tracken, in totaal 15 procent minder schades indienen.
Volgens NRC verzamelde de ANWB van 250.000 Nederlanders maar liefst 6,5 miljard kilometers aan data. Die techniek van de app gaat nu naar het nieuwe bedrijf Drive Safe Assistance en ze willen de informatie beschikbaar gaan stellen aan derden. Niet omdat er kwaadaardige partijen geïnteresseerd zijn in wat jij uitspookt op de vrijdagavond (en waarschijnlijk is deze data anoniem), maar zodat jij ook bij andere verzekeraars korting kunt krijgen.
Hetzelfde als schadevrije jaren
Zie het als schadevrije jaren. Als jij nu vijf jaren zonder brokken rijdt, dan kun je die jaren meenemen naar je volgende verzekeraar. De ANWB wil via de nieuwe dochteronderneming dat jij je Veilig Rijden-score kunt overdragen naar de volgende partij, zodat je ook daar je korting krijgt. En voor de duidelijkheid: de ANWB verzamelt alleen data van mensen die daar toestemming voor geven.
MarcelB heeft op 25 september 2024 geschreven:
Onze auto is onlangs gestolen. Door deze ANWB dongel kon de politie de locatie van de auto vinden. Helaas was de auto al spoorloos dus in die zin had het weinig nut. Maar behalve een, over het algemeen, makkelijk te halen korting is dit een mooi extraatje.
Paco heeft op 25 september 2024 geschreven:
Vind het toch wel beetje een enge gedachte om mijn rij gegevens te delen met derden.