Apollo Intensa Emozione is een circuitspeeltje met 780 pk

Uit de assen van Gumpert herrijst de Apollo Intensa Emozione van 2,3 miljoen euro

Apollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Foto('s): ApolloApollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione
Apollo Intensa Emozione

Ken je de Gumpert Apollo nog? Heel snel, heel lelijk en heel dood. Ken je zijn opvolger, de Apollo Arrow nog? Ook dood. De Apollo Intensa Emozione is het nieuwe gezicht van het merk. Hij heet de Intensa Emozione. Gewoon, omdat intens emotioneel zo suf klinkt in het Nederlands.

De Intensa Emozione kost je 2,3 miljoen euro. Van BPM is geen sprake, want de Apollo is enkel en alleen voor het circuit. Roland Gumpert heeft niets meer met de auto te maken. Norman Choi, een zakenman uit Hong Kong, is de geestelijk vader van het gekke ding en ziet het als een nostalgische GT1-racer voor de 21ste eeuw. Je kijkt trouwens niet naar een computertekening; dit zijn foto’s van een bestaande Apollo Intensa Emozione.

Waar Gumpert een buizenframe bekleedde met koolstofvezel, bestaat deze Apollo volledig uit koolstofvezel. Het merk koos voor dezelfde leverancier als degene die Pagani gebruikt voor zijn schepsels. Het totale gewicht is hierdoor slechts 1.250 kilo.

Choi vindt dat turbo’s en hybride aandrijflijnen de moderne supercars verpest hebben. Hij zegt: ‘Ik had een supercar-collectie. Ik heb ze allemaal de deur uit gedaan omdat geen enkele mij opwond. Ze rijden allemaal als Honda’s’. Au.

De Apollo Intensa Emozione haalt zijn vermogen uit een natuurlijk ademende 6,3-liter V12. Het vermogen van 780 pk gaat naar de achterwielen via dog-ring versnellingsbak met zes versnellingen. Iets vergelijkbaars vind je in de knotsgekke Abarth 695 Biposto.

Waar komt de motor vandaan?

De medewerkers van Apollo worden verdacht stil als je het F-woord gebruikt (nee, niet dát F-woord). Ons wordt verteld dat de motor gerelateerd is aan Ferrari’s F150-project, maar daarna grondig onder handen genomen is door Autotecnica Motori. Nergens vind je Ferrari-logo’s.

En de verdere specificaties

De V12 gaat tot de 9.000 tpm en zorgt voor een 0-100-km/u-tijd van 2,7 seconden. De topsnelheid is een gezonde 330 km/u. Niets bijzonders, maar dat is ook het doel niet van de Apollo. De uitlaat met drie pijpen komt uit de 3D-laserprinter en kost meer dan een BMW M4, volgens Choi. De motorruimte is bedekt met bladgoud.

Zodra alle tien exemplaren verkocht zijn, wil Apollo gaan kijken naar een (iets goedkopere) straatauto.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken