
De A5 was een van de weinige Audi-modellen die nog enigszins een herkenbaar eigen gezicht had, dus hebben de Ingolstadters dat even vakkundig rechtgetrokken.
Met een nieuwe, frisse A6-neus en net iets hippere led’jes horen de A5 Coupé, Cabrio en Sportback er weer helemaal bij. Aan de achterkant veranderde niet heel veel – gelukkig, want die is wat ons betreft na al die jaren nog steeds een schot in de roos. Wel werd het interieur iets bijgeschaafd met onder andere een nieuw stuur en een vers kleurenpalet. Passagiers kunnen voortaan optioneel internetten, en ook de nieuwste veiligheidssystemen hebben hun weg naar de A5 gevonden.
Motorisch is de auto er grotendeels op vooruit gegaan: hij is tot 22 procent zuiniger geworden, waardoor de 1.8 TFSI-instapmodellen in Nederland nu onder de 20-procent-bijtellingsregeling vallen (met uitzondering van de cabrio). Alle motoren – drie benzines, vier diesels – zijn nu voorzien van start/stoptechniek en een turbo. Helaas betekent dat ook dat de heerlijke V8 uit de S5 Coupé nu toch gesneuveld is. Hij werd logischerwijs vervangen door de 3.0 TFSI die al in de S5 Cabrio lag.
De vernieuwde A5 Sportback heb je op je oprit staan vanaf 39.345 euro (1.8 TFSI, handbak en voorwielaandrijving). De prijzen van de overige modellen houdt Audi nog even geheim.
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
