De A5 was een van de weinige Audi-modellen die nog enigszins een herkenbaar eigen gezicht had, dus hebben de Ingolstadters dat even vakkundig rechtgetrokken.

Met een nieuwe, frisse A6-neus en net iets hippere led’jes horen de A5 Coupé, Cabrio en Sportback er weer helemaal bij. Aan de achterkant veranderde niet heel veel – gelukkig, want die is wat ons betreft na al die jaren nog steeds een schot in de roos. Wel werd het interieur iets bijgeschaafd met onder andere een nieuw stuur en een vers kleurenpalet. Passagiers kunnen voortaan optioneel internetten, en ook de nieuwste veiligheidssystemen hebben hun weg naar de A5 gevonden.

Motorisch is de auto er grotendeels op vooruit gegaan: hij is tot 22 procent zuiniger geworden, waardoor de 1.8 TFSI-instapmodellen in Nederland nu onder de 20-procent-bijtellingsregeling vallen (met uitzondering van de cabrio). Alle motoren – drie benzines, vier diesels – zijn nu voorzien van start/stoptechniek en een turbo. Helaas betekent dat ook dat de heerlijke V8 uit de S5 Coupé nu toch gesneuveld is. Hij werd logischerwijs vervangen door de 3.0 TFSI die al in de S5 Cabrio lag.

De vernieuwde A5 Sportback heb je op je oprit staan vanaf 39.345 euro (1.8 TFSI, handbak en voorwielaandrijving). De prijzen van de overige modellen houdt Audi nog even geheim.

Reacties