Saab en het mogelijk verdwijnen ervan houdt velen bezig, zo ook acties als SOSaab en SAVESaab, terwijl ook de Saab clubs in de wereld natuurlijk alles eraan willen doen om hun merk te behouden en vooral mensen ertoe te bewegen geen GM-producten te kopen. Vandaar het bijgaande diep uit het hart gegrepen van Marc Swart van de Saab Club Nederland:
 
“Het is tweede Kerstdag en ik kijk naar de website iwontbuyfromgm.wordpress.com. Het is een van de pogingen om GM te bewegen Saab te verkopen in plaats van het te laten sterven, zoals nu de angst is. Saab-rijders over de hele wereld laten een bericht achter en na een dag in de lucht staat de teller al bijna op 2000 reacties. Die zijn hartverwarmend en gepassioneerd. Vanuit Amerika, waar hele families al generaties in een auto van GM rijden zijn de reacties erg fel. Als GM de Saab-fabriek in Trollhättan wil sluiten, kopen zij nooit meer een GM product. Maar de berichten komen letterlijk overal vandaan. Nederland, Rusland, Portugal, China, Japan, Zweden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er rijdt ergens ter wereld wel een Saab waarbij voor de eigenaar het kopen van een Saab een bewuste keuze is geweest. Uit een Duitse studie kwam naar voren dat er geen enkel ander automerk is waarbij de eigenaren zich zo betrokken voelen als bij Saab. Voor velen is nietsdoen, terwijl Saab in nood is, geen optie. Mensen hebben na een oproep massaal mailtjes gestuurd naar het e-mailadres van GM topman Ed Whitacre.”
 
“Eigenlijk begrijpen we niet waarom Saab sluiten voor GM een optie is. Een antwoord zou kunnen zijn dat Saab nooit winst heeft gemaakt voor GM. Echter, Saab had kunnen zijn wat Audi vandaag de dag is voor VW, als GM rekening had gehouden met de mensen die hun auto’s kopen. GM is echter geen autofabrikant maar een GeldMachine. Het enige doel van GM is geld verdienen voor aandeelhouders en directie. Auto’s zijn slechts het middel en GM laat zich niet zoveel gelegen liggen aan de kopers van hun auto’s. In principe maakt GM de auto’s die ze willen verkopen en niet de auto’s die hun klanten willen hebben. Als GM zich zou verdiepen in de psyche van mensen dan zouden ze zien dat auto’s alles met emotie, identificatie en het willen behoren tot een groep (in dit geval Saabrijders) te maken heeft. GM zou een heel ander bedrijf zijn als ze dat zouden begrijpen. De manier waarop GM haar eigen merken behandelt, geeft echter aan dat de cententellers het voor het zeggen hebben.”
 
“In plaats van de merken hun identiteit te laten behouden, zie je dat GM merken koopt, assimileert en daarmee de merkidentiteit om zeep helpt. Zo dwong GM Saab om zoveel mogelijk onderdelen te gebruiken uit de schappen van Opel/GM. Om te zeggen dat een Saab daarmee een Opel was geworden zoals veel mensen denken en uitdragen is aperte onzin. Mensen hadden echter heel goed in de gaten dat de kwaliteit van Saab achteruit holde en het gezicht van Saab veranderde. De associatie van Saab met Opel was funest voor het imago van Saab als premiummerk.”
 
“Andere (auto)producenten dan GM begrijpen heel goed wat mensen beweegt en maken van die kennis gebruik om betere/mooiere/fijnere auto’s te maken. Mensen identificeren zich graag met een bepaalde groep en ontlenen een deel van hun identiteit daaruit. Hoe ver die identificatie gaat, zie je bij de vele discussies op internet waarbij het eigen merk te vuur en te zwaard wordt verdedigd ondanks het feit dat onderhuids de verschillen tussenveel merken erg klein zijn. Niemand die in een Volvo V50 rijdt, denkt dat het eigenlijk een Ford is (terwijl de V50 en de Focus heel wat delen). Volkswagen doet dat nog een stuk beter. Iedereen weet dat VW eigenaar is van Audi (en Seat en Skoda en…). Het is algemeen bekend dat VW het delen van componenten tot kunst heeft verheven. Echter er is bijna geen mens die zich bekocht voelt als hij in een Audi rijdt. Niemand in een Audi denkt dat hij eigenlijk een VW rijdt. Sterker hij/zij ‘weet’ dat zijn Audi véél beter is. Laat staan dat er enige associatie met Skoda bestaat. GM had die merkidentificatie van Saab kunnen gebruiken en er veel geld mee kunnen verdienen zoals VW nu, ondanks de crisis, met Audi doet.”
 
“Het klinkt allemaal heel logisch, als er verlies wordt gedraaid dan reorganiseer je, verkoop je of sluit je een fabriek. Echter, de vraag van de kip en het ei is hier aan de orde. GM heeft nooit geweten wat ze aanmoesten met Saab, hoe ze om moesten gaan met die rare Zweden en wat Saab nu Saab maakte. Jaren probeerden ze Saab te vormen naar hun idee van auto’s maken, geen rekening houdend met identiteit en cultuur. Toen dat niet werkte lieten ze Saab in feite bungelen. Let wel, Saab leed al verlies toen GM voor 50% eigenaar werd. GM had vanaf het begin moeten investeren in Saab (ok, hebben ze later gedaan) en de Zweden laten doen waar ze goed in waren (hebben ze niet gedaan). Gegarandeerd dat Saab net zo succesvol had kunnen zijn als Audi (wellicht met minder auto’s maar wel winstgevend).”
 
“En nu staan we op een punt waar we niet weten wat er gaat gebeuren. Saab-fans van over de hele wereld proberen met hartstocht GM te bewegen Saab te verkopen in plaats van te sluiten. Men verstuurt mails naar GM op initiatief van saabsunited.com en tekenen petities op iwontbuyfromgm.wordpress.com. Onder andere via saabclub.nl worden deze acties ondersteund door verwijzingen en aangepaste Saab-banners die het credo van Saab ‘Move your mind’ gebruiken om GM over te brengen dat Saab het waard is om voor te vechten. Help Saab overleven!”

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear