
Kleine autootjes met dikke motortjes zijn gewoon heel erg leuk. Kijk maar naar de originele Golf I GTI. Deze Polo GTI is zijn hedendaagse tegenhanger.
Ziet er lekker uit toch? De auto staat op 17 inch velgen en is 15 mm lager gelegd dan de standaard Polo. Uiteraard zijn de grille, de voor- en achterbumper en de uitlaten herzien voor die nodige snelle look. Bovendien heeft deze Polo led’jes in z’n koplampen. Hoef je die niet meer bij de Halfords te halen.
Ook in het interieur worden we verwend met sportstoelen, nieuwe metertjes, aluminium pedalen en een afgeplat stuurwiel met flippers. De Polo GTI is namelijk standaard voorzien van een zeventraps dsg-bak, voor de ultieme PlayStation-ervaring.
Onderstuurd tegen bomen aan schuiven behoort met deze Polo tot het verleden; hij is (naast esp) standaard uitgerust met xds, een elektronisch sperdifferentieel. Dat heb je wel nodig, want het hart van de hete Polo is de bekende 1.4 TSI met turbo én supercharger. Die produceert 180 pk, en op 1.184 kg zorgt dat voor leuke momentjes. De Polo GTI sprint ermee van 0 tot 100 in 6,9 seconden en bereikt een topsnelheid van 229 km/u. En toch verbruikt ie, als je opa ermee rijdt, 6,0 l/100 km en stoot ie 139 g/km CO2 uit.
Tegen de zomer vinden we de Polo bij de dealer, maar eerst staat ie volgende maand in Genève. Prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Van welke automerken en automodellen rijden er het meeste rond in Nederland?

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Eigenaren van elektrische auto’s krijgen geld om hun auto niet op te laden – zoveel verdient het

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Ook jij gaat populaire Chinese EV’s rijden, maar je zal het niet doorhebben
